Studenter i grunnskolelærerutdanningene vil med denne boka få en forståelse av hvorfor utdanningen deres er formet slik den er, og hvilke ytre forhold som virker inn på den. Forfatternes ønsker dessuten å gi studentene en verktøyskasse for å mestre utdannings tre viktigste aspekter: Faglig tyngde, didaktisk kompetanse og mestring av sosiale relasjoner.
Å lære å bli lærer
Lærerutdanning etter GLU-reformen
Omtale
Forfatter(e)
Frode Olav Haara
Frode Olav Haara er førsteamanuensis i matematikkdidaktikk. Haara har vært tilsatt ved Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal siden 2001. Han har i denne perioden undervist matematikk og matematikkdidaktikk i allmennlærer- og grunnskolelærerutdanningen, vært studieleder for allmennlærerutdanning, programleder for en masterutdanning i læring og undervisning, og forskningsleder. For tiden underviser han i grunnskolelærerutdanningen 5-10, forsker på utvikling av undervisning av skolematematikk og arbeider med kommunal kompetanseutvikling for matematikklærere.
Gjert Langfeldt
Gjert Langfeldt var professor i didaktikk ved Universitetet i Agder, forskningsleder for lærerutdanningen som professor II ved Høgskolen i Sogn og Fjordane og Gjesteprofessor ved universitet i Wien og visiting Scholar ved universitetet i Oxford.
Innen didaktikkfeltet arbeidet Langfeldt bl.a. med hvordan samfunnsmessige endringer slår inn i undervisningssektoren i form av endret styring og endrede krav til skoler og elever. Langfeldt arbeidet også med ledelse innen utdanningsfeltet, og var med i det NFR-finansierte forskningsprosjektet "Lærende regioner", som undersøkte betydningen av regionale forskjeller for å forstå forskjeller i elevprestasjoner. Etter 2013 var Langfeldt emeritus.
Øyvind Førland Standal
Øyvind Førland Standal har doktorgrad i idrettsvitskap frå Norgesidrettshøgskole. Han er utdanna kroppsøvingslærar med spesialisering i fysisk aktivitet og funksjonshemming. Standal er tilsett som professor ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, OsloMet – storbyuniversitetet. Forskningsmessig har Standal arbeidd med kroppsleg læring, inkluderande bevegelsespedagogikk og studentars læring i og gjennom yrkespraksis.
Per Jarle Sætre
Per Jarle Sætre har doktorgrad i geografididaktikk og arbeider som dosent ved Høgskulen på Vestlandet. Han har i 22 år arbeidet i grunnskolelærerutdanningene og praktisk-pedagogisk utdanning. I tillegg til geografididaktikk har han i flere år undervist og arbeidet med forsknings- og utviklingsprosjekt knyttet til miljøundervisning.
Tobias Werler
Tobias Werler er professor ved Seksjon for pedagogikk ved Høgskolen i Bergen.
Flere bøker av Arne Apelseth, Jan Olav Fretland, Frode Olav Haara, Åse Haraldstad, Gjert Langfeldt, Vegard Fusche Moe, Øyvind Førland Standal, Per Jarle Sætre, Bjørn Sørheim, Hilde Aga Ulvestad og Tobias Werler
Inkluderende kroppsøving
Gro Rugseth og Øyvind Førland Standal
Rektorrollen
Øyvind Glosvik, Gjert Langfeldt og Knut Roald