«Finn på!» oppfordret Kerstin Ekman i Morgenbladet i mai. Og det gjør sannelig både Ingvild Schade og dem som hun finner på. (...) At personene hun skriver om, er sprengfulle av virkelighetsflukt, fantasirike digresjoner og tragikomiske historier, er vel den eneste parallellen det er naturlig å trekke mellom forfatter og romankarakterer her. Det er i seg selv sterkt velkomment.
I «Bergverket» begynner fjortenåringen Karsten å snakke til leseren på første side, og han stopper ikke før boka er slutt. Det er en underholdende, andpusten og grensesprengende tirade som fyker i alle retninger – en monolog fra en gutt som sier ting som «gebrekkelig», «limbånd» og «neimen om jeg vet». Karsten har selvfølgelig en metalldetektor og er like nysgjerrig på verden som han er klar for å forme den. På tross av et tidvis automatskrift-aktig skriveøvelsespreg klarer Schade å balansere mesteparten av teksten uanstrengt på grensa mellom en surrealistisk villskap og karakterbyggende realisme. De setter seg, dem hun skriver om. De får en hel personlighet fra første replikk.
Både «Bergverket» og Schades forrige bok «Drammens rekordbok» (2014) er som «Gilmore girls» i norsk østlandsdrakt. Setningene i bøkene hennes gir den samme språklige tilfredsstillelsen som det heseblesende manuset i den amerikanske 2000-talls-tv-serien. De stramt komponerte, bilderike replikkutvekslingene tar form som en verbal moderne dans mellom karakterene, og Schade spiller på den samme muntlige humoren når hun lar Karsten tre fram gjennom hans egen snurrige tankestrøm. Det er som Kyrre Andreassens prosa-snakkesalighet på speed. Det er både veldig slitsomt og kjempegøy.
(...)
Der «Drammens rekordbok» var et sjangeroverskridende portrett av en gjeng byoriginaler, eller kanskje bare helt vanlige mennesker, ispedd Schades egne karakteristiske, detaljrike tusjtegninger, er årets roman lettere. Men ikke uten litterær tyngde. Å beherske stil på denne måten er uvanlig og sårt tiltrengt i ny, norsk skjønnlitteratur.
Dette er overskuddspreget prosapoesi, en kaloribombe av språkmestring. Man må lese Ingvild Schade. Og hun må skrive mer. Bare en vennlig oppfordring.
Karoline Henanger, Klassekampen, 15.06.2019