Den siste komle er Arild Rossebøs debutroman om død, sorg, Haugesund, oppvekst, Jesus og komler. Det er en roman å være en liten gutt og en voksen mann, om en familie som gikk i oppløsning og to brødre som kjører til sin fars begravelse, uten å være invitert. Boken ble hyllet for sin originale formuleringskunst og vellykkede blanding av humor og alvor.
Den siste komle
Fº 512
Omtale
Forfatter(e)
Bøker i serien
Kategori
Status
Format
Språk
Alder
Serier
Kentauromakhi
guddommelig europeisk blackoutKentauromakhi
guddommelig europeisk blackoutAnmeldelser
Komler og komplisert kjærleik i sorgmunter roman
"Den siste komle naglar innvikla familieforhold, døden, Haugesund og komler på 100 sider. (...) dei monstrøse komlene som så mang ein reisande på vestlandsferjer vil ha gått i nærkamp med (...) har eit klart litterært potensial, som blir utløyst på beste vis av Rossebø som trass i eit sørgjeleg tema har eit blikk for komikk (...) Rossebøs punktnedslag i fortid og notid inneheld ei raffinert blanding av røffe situasjonar og originale formuleringar som tek nakketak på lesaren."
Marta Norheim, NRK.noLes hele anmeldelsenModen, klok og morsom
"Den siste komle er blitt en usedvanlig stilsikker debut. (...) Rossebø fremstår i det hele tatt som en moden, klok og morsom debutant med et åndelig anliggende."
Kenneth Moe, Aftenposten"Den siste komle er skrevet i et enkelt og til tider genialt språk. Små filosofiske og presise stikk gir romanen innsikt og dybde. (...) Den siste komle er langt fra en roman bare preget av moralske og religiøse grublerier. Det er en drivende god roman om oppvekst. Til tider hysterisk morsom"
Lars Kolbeinstveit, Minervanett.noKort og godt om tilhørighet
"Arild Rossebøs korthugde roman om stedstilhørighet er både morsom og emosjonelt ladet. (...) Nøkkelen til korte fortellinger som denne ligger ofte i definerende scener som er i stand til å samle trådene effektivt. Rossebø mestrer dette formatet godt."
Kjetil Røed, Vårt Land"Den siste komle er et korthugd dødsrace i tre deler. (...) Tross romanens knappe hundre sider risser Rossebø opp et nyansert avtrykk av en skranglete 70-tallsfamilie, med sine tragedier og sine originaler."
Even Teistung, Klassekampen Bokmagasinet