"Det varte lenger den andre gangen, dere tok dere bedre tid. Du satt oppå ham en stund først, han holdt hendene sine på puppene dine og lot dem gli nedover langs midjen din og du kjente i håndflatene hans at han likte alt ved deg. Du følte deg fullkommen og vakker. Jeg antar det, og plager meg selv med dette: Uten at du måtte be ham om noe, visste han hva du ville. Hvert ønske du hadde ble ordløst oppfylt, hvert behov dekket. På et tidspunkt, knusende, har du innrømt at det alltid var mer tilfredsstillende for deg å ligge med Klaus enn det hadde vært å ligge med meg. Jeg tenker meg at det var slik fra første stund, at han allerede da forstod deg ut og inn. Jeg må gå helt dit hvor det ikke kan bliverre, først da får jeg kontroll." Fotografen Daniel har nylig blitt skilt, og trenger å forstå hva som skjedde. Samtidig prøver han å være en god far for Ylva og Thea. En dag tar han med seg døtrene på båttur. Han velger å bryte avtalen om å dra tilbake neste dag, selv om værmeldingen sier at det skal blåse opp. For tross alt: Hvem bryter egentlig avtaler her? Benedicte Meyer Kroneberg har gjennom sine bøker vist seg som sterk og viktig stemme i norsk litteratur. I Dette er helt nødvendig fortsetter hun sin store undersøkelse av familien.
Dette er helt nødvendig
Omtale
Forfatter(e)
Anmeldelser
Om I beste mening: «Sterkt om å være frakoblet og om behovet for tilhørighet. […] Bokens styrke er forfatterens innsikt i det menneskelige. Med varme utforsker hun hva som skal til for å føle tilhøringhet og hvordan forventninger om å hengi seg kan bli for krevende, der tillit er en risikosport.»
Torborg Igland, FædrelandsvennenOm En rettferdig krig: «Underveis i lesningen av årets bok tenker jeg innimellom på Harold Pinter, på Merethe Lindstrøm og Heidi Marie Kriznik, Kroneberg nærmer seg disse kvalitetsforfatterne.[…] På sin lavmælte måte maler Kroneberg et stort oppslått lerret som inneholder hele livet, både det som er godt og det som er vondt.»
Torolf E. Kroglund, AgderpostenOm I beste mening: «Benedicte Meyer Kronberg markerte seg alt med debutromanen i 2010 som ein stilsikker og klok skildrar av liv i nærkontakt med psykiske problem. Ho har tidlegare skildra ei jente med bipolar mor, ein tenåring med eteforstyrring og ein familiefar med posttraumatisk stressliding. Likevel er både tidlegare romanar og romanen av året meir enn tematiske utforskingar av diagnosar, det handlar også om det psykiske klimaet i samtida vår... Det sterkaste med skildringa av Helene er at ho ikkje framstår som eit menneske ein synest synd på, men eit det er mogeleg å identifisere seg med, trass i ulik livserfaring. Forfattaren teiknar bilete av ei kvinne som desperat treng, men ikkje heilt greier å vere emosjonelt nær andre, noko som manifesterer seg ulikt i ulike livsfasar . Benedicte Meyer Kronberg er ein av dei mange gode forfattarane i Noreg som enno ikkje har nådd eit stort publikum. Noko av årsaka er nok at ho har valt det subtile og stilreine uttrykket og unngår det dramatiske og sterkt kjensleladde, ikkje heilt ulikt Merethe Lindstrøm.»
Merete Røsvik Granlund, Dag og TidKrigen vi bærer i oss
Om En rettferdig krig: «Benedicte Meyer Kroneberg skriver om mennesker, hvordan vi har det oss imellom […] Benedicte Meyer Kroneberg gir en del treffende skildringer av samliv […] Benedicte Meyer Kroneberg spinner med andre ord videre på sitt tema om å nå frem til våre nærmeste. Her er småscener som gjør inntrykk - sterke inntrykk […]»
Eigil Steinsfjord, Vårt LandSamlivets tapte paradis
Om En rettferdig krig: «Forfatteren sirkler med følsom hånd inn situasjoner der forventning slår over i skuffelse, kommunikasjon er synonymt med tap, og viser at slike mekanismer er overførbare mellom generasjonene.»
Bror Hagemann, KlassekampenKrig på ulike plan
Om En rettferdig krig: «[…] teksten virker gjennomarbeidet og framstår som både troverdig og gripende […] Vi vet ikke om freden vil senke seg over de ulike aktørene. Det gjør at teksten lever i deg etter at den er ferdiglest […]Systematisk komponert tekst om kriserammet familie.»
Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad