Hvordan lærer barn å skrive tekster som fungerer?
Hva krever god skriveopplæring av læreren?
Denne boka viser en skriveopplæring som tar utgangspunkt i elevenes egne tekster, der læreren samarbeider med eleven om tekstene på en måte som fremmer skriveutviklingen. Da må læreren kunne se og sette ord på hva eleven får til, og ha kunnskap om hvilke språklige og tekstlige valg som er mulige og formålstjenlige med tanke på videre tekstarbeid.
Elevens tekst gir læreren nødvendig fagspråk, tekstkunnskap og kunnskap om skriving. Boka inneholder en variert samling tekster, skrevet av elever fra første til tiende klasse. Forfatteren analyserer og kommenterer både innhold og form i elevtekstene, og knytter hele tiden metodiske og didaktiske overveielser til analysene. Slik modellerer hun en nyansert veiledningspraksis med respekt for elevens tekst og for dens utviklingspotensial.
Denne nye utgaven er revidert med utgangspunkt i Læreplan for Kunnskapsløftet 2020. Fagteori, begreper og litteraturreferanser er oppdaterte.