Kvalitet i leseopplæringen

Erfaringer med oppstart av språk- og leseveiledning

Jørgen Frost, 2010, Heftet, Bokmål
399,–
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager.

Omtale

Bedre leseresultater står høyt oppe på ønskelisten i norske skoler. Erfaringer fra utlandet viser at den offisielle strategien med økt kontroll og større ytre press bare har begrenset effekt. Virkelig kvalitet i leseopplæringen krever derimot at skolen utvikler seg innenfra. Løsningen kan være å gi språk- og leseveiledere ansvar for å planlegge og koordinere leseopplæringen.

Denne boka handler om teorien bak språk- og leseveilederordningen og erfaringer med å implementere ordningen i en kommune. Den viser hvilke grep engasjerte skoleledere og dyktige språk- og leseveiledere tok for å sikre kvalitet i leseopplæringen på alle trinn. Forfatteren sammenfatter og kommenterer resultatene på en måte som andre kommuner kan dra nytte av.