Denne boken handler om tverretatlig samarbeid i skolens virksomhet, både internt og med ytre etater og virksomheter. Kvaliteten på dette tverretatlige samarbeidet har stor betydning for hvordan skolen lykkes med å legge til rette for at elevene opplever et inkluderende skolemiljø slik målsettingen er i Utdanningsdirektoratets «Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis» som innholdet i denne boken er relatert til.
Fem ulike perspektiver ved tverretatlig samarbeid drøftes gjennom følgende spørsmål:
- Hva er tverretatlig samarbeid i et skoleperspektiv?
- Hva er skoleledernes rolle og betydning i tilrettelegging av tverretatlig samarbeid?
- Hvordan utnytter de ulike etatene hverandres kompetanse?
- Hvordan forstår ulike etater hverandres roller i utviklingen av et inkluderende skolemiljø?
- Hvordan er prinsippet om barns beste tatt hensyn til i det tverretatlige samarbeidet?