Denne læreboka gir en innføring i de mest sentrale og aktuelle vitenskapsteoretiske retninger. Boka presenterer åtte ulike vitenskapsteoretiske retninger; positivisme og postpositivisme, sosialkonstruktivisme, kritisk realisme, pragmatisme, hermeneutikk, fenomenologi, posthumane og ny-materielle teorier, og kunstbasert forskning.
Hvert kapittel har eksempler på forskning knyttet til barn og barnehagen som arena med utgangspunkt i den vitenskapsteoretiske retningen som blir presentert. Hensikten er at studentene skal kunne se sammenhengen mellom vitenskapsteori, metodologi og forskning, og kunne vurdere relevansen av ulike vitenskapsteoretiske retninger for egen masteroppgave og forskningsdesign. Boka avsluttes med et kapittel om vitenskapens historie.
Vitenskapsteori for masterstudenter i barnehagelærerutdanningen
En innføring
Omtale
Forfatter(e)
Mirjam Dahl Bergsland
Mirjam Dahl Bergsland er førsteamanuensis i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne høgskole (DMMH) og har flere års erfaring med veiledning og vurdering av barnehagelærestudenters bacheloroppgaver. Bergsland er særlig opptatt av interkulturelle perspektiver på barnehagen, postkolonial teori, vitenskapsteori og kvalitativ metode.
Mer om Mirjam Dahl Bergsland
Gry Mette D. Haugen
Gry Mette D. Haugen er sosiolog og professor ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Hun har lang erfaring med undervisning og forskning og har publisert bredt i vitenskapelige tidsskrifter og bøker. Hennes forskningsinteresser knytter seg i hovedsak til barn og unges oppvekstsvilkår, skilsmisse og familieendring, mangfold og inkludering, bærekraft, barnehageledelse og barn og unges rettigheter. Haugen har i flere år hatt emneansvar og veiledet og undervist i metode og vitenskapsteori på ulike masterutdanningen.
Mer om Gry Mette D. Haugen
Hilde Merete Amundsen
Hilde Merete Amundsen er førsteamanuensis i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Hennes forskningsinteresser er sentrert i barnekultur, fenomenet lek, barns livsverdensperspektiver, barns medvirkning og medborgerskap, danning, undring og fortolkning, barnehagens rom samt ledelse av kvalitetsutvikling i barnehagen. Amundsen underviser på masterutdanningen, blant annet i vitenskapsteori og forskningsmetoder, og hun arbeider med veiledning og regional kompetanseutvikling (REKOM). Hun har gitt ut en rekke bøker og artikler.
Mer om Hilde Merete Amundsen
Kathrine Bjørgen
Kathrine Bjørgen er professor i fysisk aktivitet og helse ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Hennes doktorgradsavhandling omhandlet barnehagebarns trivsel og involvering i fysisk lek i barnehagens utemiljø. Bjørgens forskningsinteresser er barns lek i natur og i ulike fysiske miljøer, helse og bærekraftig utvikling, og barns medvirkning i barnehagen. Hun har utgitt lærebok, skrevet flere bokkapitler i ulike fagbøker og en rekke artikler rettet mot barnehagefeltet.
Mer om Kathrine Bjørgen
Ingrid Bjørkøy
Ingrid Bjørkøy er førsteamanuensis ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Hennes forskningsinteresser inkluderer postkvalitative og performative perspektiver på forskning og transdisiplinære tilnærminger på tidlig barndom med spesiell interesse for samspill med de yngste barna i barnehagen og performative tilnærminger på undervisning i barnehagelærerutdanning.
Mer om Ingrid Bjørkøy
Karianne Franck
Karianne Franck er ansatt som førsteamanuensis i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Hun har en doktorgrad i tverrfaglig barneforskning. Hennes forskningsinteresser er innenfor områder som spesialpedagogikk i tidlig barndom, inkludering, normalitetskonstruksjoner, dokumentasjon og vurdering av barnehagebarn. Franck har bred undervisningserfaring fra både bachelor- og masternivå og har hatt særskilt ansvar for å utvikle og undervise i emnene vitenskapsteori og fordypning i forskningsmetode for studenter i master i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom og master i barnehagekunnskap.
Mer om Karianne Franck
Thomas Moser
Thomas Moser er professor i barnehagevitenskap ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger. Hans aktuelle forskningsinteresser retter seg mot barnehagens kvalitet og effekter, særlig med tanke på inkludering og barns sosiale utvikling, trivsel og læring. Videre har han beskjeftiget seg med temaer som kropp og læring, rom og materialitet samt læreplanspørsmål og profesjonsutvikling. Ved siden av en rekke nasjonale og internasjonale forskningsartikler og rapporter har Moser også skrevet bidrag til og utgitt en rekke praksisrettede bøker.
Mer om Thomas Moser
Ann Merete Otterstad
Ann Merete Otterstad er professor ved barnehagelærerutdanningen ved OsloMet – storbyuniversitetet og er nå tilknyttet seniorsenteret. Hun har arbeidet i feltet i 50 år, er utdannet barnehagelærer og har en dr.philos. fra Det utdanningsvitenskaplige fakultet ved Universitetet i Oslo. Otterstads interesser er å undersøke sammenhengen mellom filosofi, posthumane teorier og ny-materielle teorier, med nysgjerrighet for utforskning av postkvalitative studier. Hun har skrevet om barnehagepolitikk og desentring av barn og barndom, og stilt spørsmål om hva data og datamaterialer kan være og produsere. Otterstad har to sampubliserte bokprosjekter med masterstudenter der diskursive og posthumane perspektiver gis oppmerksomhet.
Mer om Ann Merete Otterstad
Svein Sando
Svein Sando er professor i RLE med vekt på etikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Sandos forskningsområder er først og fremst teknologietikk og profesjonsetikk, og han har skrevet en doktoravhandling om barn, IKT og etikk. Sando er generelt tverrfaglig orientert i sine publikasjoner da hans formelt faglige ståsteder er realfag (matte, fysikk, EDB) og teologi. Han har de senere årene undervist bachelorstudenter i vitenskapsteori, dokumentanalyse og bruk av referansesystemer.
Mer om Svein Sando
Einar Sundsdal
Einar Sundsdal er ansatt som førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Han arbeider mest med tradisjonelle pedagogisk-institusjonelle spørsmål om dannelse, oppdragelse, undervisning og lek innenfor rammen av allmenn didaktisk teori, danningsteori og pedagogisk filosofi. For tiden arbeider han på et prosjekt innen pedagogisk idéhistorie med arbeidstittelen «Uvirksomhetens pedagogikk: Pedagogikk som kulturell motstand fra Blanqui til Campagna». Sundsdal er en merittert underviser og er tatt opp i Pedagogisk akademi ved NTNU.
Mer om Einar Sundsdal