Arrangement Debutantkveld - møt årets nye forfattere!
Velkommen til debutantkveld hos Cappelen Damm!
Idiotene
Mikkel ØyenMikkel Øyen skriver i sin debutbok Idiotene frem barn og unge, voksne og gamle med sårbare og slitne kropper, i svømmehaller, på utesteder, i skogen, i taxier og i skolegårder. Side om side eksisterer disse kroppene med de funksjonsfriske pleierne, assistentene, sjåførene, mødrene og fedrene.
Våre kroppers ulikhet gjør at for eksempel lengsel, glede, sorg og bitterhet erfares forskjellig. Den unge mannen med krykker ser de friske kroppene danse tango på en åpen plass i byen. En jente har voldsfantasier om guttene som etterlignet spasmer foran rullestolen hennes. Og en ung kvinne undrer seg over om ikke rullestolbrukerne i parken også kjenner på en form for frihet.
Idiotene er en prosasamling der ulike stemmer og perspektiver kommer til uttrykk. Slik skrives et flettverk av erfaringer frem, uten at harme eller konklusjoner lukker tekstene.
– Hundekroppen er plassert mellom bena hennes, de har tatt av fra gangveien og står stille i grøften. Båndet er stramt, og hun holder bestemt rundt kjeven dens, forsøker å stanse bjeffingen. Idet mannen med krykker går sakte forbi stirrer hun stivt fremfor seg mens hun hvisker dette går bra, det er ikke farlig.
Salamanderhånd
Joanna LundbergSalamanderhånd er Joanna Lundbergs første bok. En diktsamling med et sterkt økologisk perspektiv, som handler om selve ur-spørsmålet: Hvor kommer vi fra?
I Salamanderhånd skrives en rekke magiske skapninger frem; de kommer fra det undersjøiske, det underjordiske, fra dryppsteinsgrotter og kalksteinslandskap. De kravler, finner og forandrer sin form, og selve tilblivelsen sirkles inn.
Det skjer en langsom forskyvning i diktene. Fra det kollektive vi-et som beveger seg i et dunkelt landskap til et vi som selv skal skape og gi omsorg til nytt liv. Særlig moren tar form. Salamanderhånd sirkler slik inn både den store og den lille skapelsen, det skapte og det som skaper.
En mor har et tredje øye
en gjennomsiktig membran oppå hodet
her slippes lys inn i kroppen
og moren kan skille mellom dag og natt
en mor har en fjerde hørsel
en hemmelig frekvens
hvor hun kan høre det nyfødte barnet fortelle
en mor har en femte hånd
den holdt rundt barnet
og åpnet seg
før barnet ble født
etter hvert som dagene blir eldre
lukker øyet seg
den femte hånden blir borte
og hun hører ikke mer
Du lurer ikke meg
Marie KingeDu lurer ikke meg handler om en far og en datter, om nærhet og avstand til opphavet, om å avslutte liv, og om hva man tar med seg videre og hva man legger igjen i barndommen.
Den første gangen jeg fant ham død, var på en helt vanlig onsdag.
Å være dyrlege innebærer å bestemme over liv og død, og å vite alt om å dempe smerte. Å være datteren til dyrlegen kan innebære å sette sprøyte på hunden i klinikken i kjelleren, og å være med på hjemmebesøk når et dyr er sykt. Det kan innebære å dykke dypt etter krabber sammen og å ta inn alt levende rundt seg. Mira lærer seg tidlig å stryke medhårs, å sjekke hvor store pupillene til pappa er i dag og å kjenne på redselen for å finne ham død på ekte.
Terapeutens jul
om grenser for kjærlighet og kunnskapLinda SandbækTerapeutens jul – om grenser for kjærlighet og kunnskap gransker menneskenaturen og psykologien på underholdende og forbløffende måter.
Emma er psykolog ved et psykiatrisk sykehus i Oslo vest. Hun begynner å tvile på om pasientene faktisk kommer seg videre, om behandling gir bedring. Hennes gamle mor blir flyttet til et omsorgshjem i bygningen ved siden av sykehuset. De to møtes på benken i hagen utenfor.
Moren tenker på barnehjemmet hun ble plassert i da hun var liten. Emma tenker på jula som snart kommer, med alt den innebærer. Og hun tenker på sin egen oppvekst, med en mamma som alltid var penest, men hvem var hun egentlig? Og hva slags mamma er hun selv for sine to barn? Systemene for omsorg virker mer og mer urettferdige og kaotiske. Må hun slutte i jobben fordi terapi bare avler mer terapi? Bør moren få flytte hjem til seg selv igjen, og hvem skal ta ansvar for det?
Perfekte forbrytelser finnes ikke
Steinar H. NygaardFørste bok i nervepirrende debutant-trilogi!
Perfekte forbrytelser finnes ikke byr på spennende intriger, uventede vendinger og en original slutt.
Vi møter den vanærede politietterforskeren Finn Funke idet liket av en bonde som har vært savnet i seks måneder dukker opp under vårens snøsmelting. Men bonden har ikke vært død i mer enn to uker. Hvor har han vært i mellomtiden, og hvorfor har han en liste med savnede personer i bukselomma?
Når listens ellevte person forsvinner, er Finn Funke alt på sporet av gjerningspersonen – eller er det vedkommende som er på sporet av ham?
Finn Funke må balansere livet som eneforsørger for sønnen Gustav som blir kronisk syk, og sorgen over tapet av kona Annie, mot en jobb som krever hans konstante fokus. Han motarbeides av kollegaer, overordnede, barnevern og en seriemorder på jakt etter sitt neste offer – inspirert av kjente kriminalsaker i Norge. Den eneste som hjelper Funke med å holde hodet over vann er Manu, en spansk-norsk etterforsker med uortodokse metoder og et enda dårligere rykte enn ham selv.
Du kan kalle meg Jan
Anne ElvedalDu kan kalle meg Jan er en psykologisk krimroman med nifse Stephen King-kvaliteter og overraskende vendinger av den anerkjente manusforfatteren Anne Elvedal. TV-rettighetene er solgt til produksjonsselskapet Monster ved produsent Vegard Stenberg Eriksen.
Ingen vet hvem Ida Hansen egentlig er. Bak de falske kontaktlinsene og det falske, lyse håret. Bak tvangshandlingene og den tjukke festningen hun har måttet gjemme seg bak i over tjue år.
Utad er Ida en dedikert psykiatrisk sykepleier på en avdeling for nysyke, unge voksne i Trondheim. Frem til den dagen en av hennes pasienter forsvinner like etter utskrivelse. Den attenårige jenta Fanny var innlagt på grunn av en psykose og forfølgelsesvanvidd – men var mannen hun innbilte seg fulgte etter henne, faktisk reell?
Kort tid etter finner Ida en helt spesiell leke. En leke som knytter Fannys forsvinning til hennes egen fortid. En fortid hun ikke husker.
Ida innser at hun må finne de fortrengte minnene, skal de finne Fanny. Hun får hjelp av en kollega som praktiserer hypnose, men kan Ida stole på minnene? Kan hun i det hele tatt stole på noen rundt seg?
På en intens og gåtefull måte utforsker fortellingen det eksistensielle spørsmålet: Hvem er jeg egentlig?
Subtilt og elegant utført voksendebut, med elementer av grøss.
Pusten hans kommer nærmere. Blåser som en flamme. Brenner hull i kinnet mitt. Vil han bite igjen nå? Bite bort biten. Den siste. Meg. Nei? Han hvisker tilbake at jeg har vært snill snill pike. At jeg fortjener en premie. Ordene hans kravler inn i øret mitt som kåte larver: «Du kan kalle meg Jan.»