Høytlesningsbøker for barn
Les for meg!

Gode høytlesningsbøker er viktige, her finner du bøker som passer for småbarns- og storbarnsavdelingen.

Les for meg logo

Nye bøker til småbarnsavdelingen

Vis alle

Nye bøker til storbarnsavdelingen

Vis alle

Fem gode grunner til å prioritere høytlesning

  • Å bli lest for stimulerer språkutviklingen og gir et større ordforråd. 
  • Å lese bøker gir økte sosiale ferdigheter og mer empati. 
  • Det å bli lest for som liten har en direkte innvirkning på fremtidige lese- og skriveferdigheter.
  • Høytlesing styrker båndet mellom den som leser og den som blir lest for.
  • Høytlesning stimulerer fantasien og evnen til å skape indre bilder, og trener konsentrasjonsevnen.

Barngehagebarn leser
Jo større betydning bøker har i barnas liv fra de er små, jo mer forberedt er de til å lære å lese når de begynner på skolen.

Høytlesning en verdifull investering

En god barnebok skal kunne leses maaange ganger (slik barn ofte vil med bøker de liker), og stadig la små og store lesere oppdage nye detaljer – i teksten, i illustrasjonene og i samspillet mellom disse. Både språket og verden rundt oss er i stadig utvikling, og da er det viktig å oppdatere bokhylla med bøker som barna kan kjenne seg igjen i. God samtidslitteratur er like viktig for barn som for voksne.

– Bøker er ferdige pedagogiske gavepakker som gir gode fellesopplevelser og inspirasjon til lek og samtaler. Å lese handler om å skape gode opplevelser sammen. Gode opplevelser bygger barns selvfølelse. De opplever mestring uten å måtte prestere noe som helst, og det er en verdifull investering i barnas liv, forteller barnebokforsker Agnes-Margrethe Bjorvand.

Agnes-Margrethe Bjorvand

Agnes-Margrethe Bjorvand (f. 1969) er førstelektor i nordisk litteratur ved Universitetet i Agder og underviser i og er fagansvarlig for norskfaget i barnehagelærerutdanninga. Forskningen hennes har særlig dreid seg om litteraturformidling, lesepraksiser i barnehagen, bildebokmediet og Astrid Lindgrens forfatterskap. Hun har vært medredaktør av flere bøker, blant annet Den andre leseopplæringa. Utvikling av lesekompetanse hos barn og unge (2. utg. 2012). Hun har oversatt en rekke bøker av Astrid Lindgren, og har også skrevet flere bøker for barn, blant annet biografiene Astrid Lindgren (2015, illustratør Lisa Aisato) og Anne-Cath. Vestly (2020, illustratør Hans Jørgen Sandnes).

Les mer
Foto: Universitetet i Agder