Geir Angell Øygarden
Geir Angell Øygarden (f. 1968) har gitt ut sakprosabøkene Den brukne neses estetikk (2001), Bagdad Indigo (2011) og Odyssevs’ åre (2017). I 2021 utkom hans første roman, Apestreker, som han fulgte opp med novellesamlingen Frastøtende tyngdekraft året etter. I 2024 utkom romanen Kentauromakhi. Øygarden bor i Glemmingebro i Skåne.
Titler i salg
Kategori
Format
Språk
Serier
Apestreker
Eller kunsten å gjenta seg selv når man ikke lenger er i humør til detGeir Angell ØygardenApestreker
Eller kunsten å gjenta seg selv når man ikke lenger er i humør til detGeir Angell ØygardenAnmeldelser
«I Kentauromakhi utforsker Geir Angell Øygarden tid, myter og minner gjennom teknokapitalismens logikk. (...) en latterlig og lattervekkende satire (...) noe à la Thure Erik Lund møter Homer, fremført med et olympisk skråblikk (...) Som ironiker og satiriker er Øygarden uovertruffen, med en slående allegorisk treffsikkerhet. (...) I tillegg finnes det også strålende komisk-burleske scener med brodd mot vestlig geopolitisk skråsikkerhet (...) et fascinerende stykke tekst»
Eirik Riis Mossefinn, Klassekampen Bokmagasinet om Kentauromakhi«I Kentauromakhi leverer Geir Angell Øygarden en satirisk kulturanalyse med åpenbare likheter med en roman av den franske urokråkå Michel Houellebecq (...) Rammefortellingen er vittig: Amazon har kjøpt opp tiden og eier nå alt som har skjedd og skal skje. De styrer menneskeheten, eller 'rapsen', inn mot en restart.»
Eilif Guldvog Hartvedt, Aftenposten om Kentauromakhi"Øygarden har gjennom et knippe originale bøker undersøkt ulike sider av menneskelivet, med vekt på mannsrolle og maskulinitet. (…) Alle Øygardens bøker er preget av deltakende observasjon. Det kan lyde teoretisk, men bøkene er alt annet enn tørre og teoretiske. Som de foregående, går Apestreker i retning av personlig utforskning av ekstreme situasjoner (…) hans evne til selvrefleksjon, samt hans litterære stils unike blanding av kynisme og sentimentalitet, holder teksten oppe – og vel så det. (…) På sitt mest desperate handler Apestreker om en forteller som står i fare for å miste troen både på seg selv, på kunsten og muligheten for fellesskap. Men romanen kan også leses som en utstrakt hånd til kunstens mulige former for fellesskap."
Tom Egil Hverven, Klassekampen Bokmagasinet om Apestreker