Jens Lapidus
Jens Lapidus (f.1974) jobber som forsvarsadvokat i et av Sveriges ledende advokatbyråer. Da tre av hans klienter, tre unge menn tiltalt for ran, klatret opp på bordene i retten og beskyldte dommeren og samfunnet for å ikke forstå deres situasjon, bestemte Jens Lapidus seg for å begynne å skrive. Han ville skrive fra de kriminelles vinkel. Han ville vise hva det er som får mennesker til å se på kriminelle handlinger som eneste utvei. Dette har preget hele hans forfatterskap.
Skrivingen er et kreativt utløp for det han opplever og de menneskene han møter som advokat.
Ved siden av juristutdanning, har han også studert idéhistorie, medie- og kommunikasjonsvitenskap, nasjonaløkonomi og praktisk filosofi. Som advokat har han vært engasjert i arbeid mot urimelige lange varetektsfengslinger med besøksforbud.
Debutromanen Cash kom i 2006 og er en av 2000-tallets mest solgte og omtalte bøker i Sverige. Boken ble også filmatisert i regi av Daniel Espinosa i 2010. Krimromanen Cash var første del i Jens Lapidus Stockholm Noir-trilogi. Oppfølgerne Aldri fucke opp og Livet deluxe kom i 2006 og 2011. Bøkene er oversatt til over 30 språk.
I tillegg til Stockholm Noir-trilogien har Jens Lapidus skrevet krimromanene Vip-rommet (2014), Sthlm delete (2016) og Top Dogg (2017) om det umake etterforskningsparet Teddy og Emely. Han har også skrevet noveller, blant annet novellesamlingen Mamma forsøkte, og gitt ut tegneserieromanen Gängkriget 145 i samarbeid med illustratøren Peter Bergting. I 2020 debuterte han som barnebokforfatter med serien Dillstadbanden.
Lenker
Podkast med Jens Lapidus og David Lagercrantz
I denne podkast episoden møter vi de to svenske stjernene David Lagercrantz og Jens Lapidus i samtale med Asbjørn Slettemark.
Titler i salg
Kategori
Status
Format
Språk
Alder
Serier
Anmeldelser
«Lapidus skuffer aldri»
«En mer perfekt gangsterkrim skal en lete lenge etter.»
Simen Ingemundsen, Randaberg 24 om Mr Én«Sjokkerende, opplysende og nesten ubehagelig spennende fra dagens Sverige.»
«... det er sjokkerende, rått, opplysende og etter hvert også nesten ubehagelig spennende.»
Marit Egaas, Stavanger Aftenblad om Mr Én"Jens Lapidus blir av dei fleste sett på som ein av dei fremste krimskribentane i Sverige i dag. Eg er einig, og for meg står Top Dogg fram som eit prov på at han er det.(...)Det er ein meir ettertenksam og «sinna» Lapidus vi møter i denne boka. Men Top Dogg er også kjempegodt krimhandverk, med spenning så det held."
Bjarne Tveiten, Fædrelandsvennen om Top DoggJens Lapidus er fremdeles best i klassen når det gjelder å skildre sorgen og sinnet til folk som ingen lenger trodde hadde noe å tape. Men langsomt men sikkert tar han nå også plass på en annen trone innen nordisk krim: Ingen kan lenger hamle opp med Lapidus når det gjelder å skildre svensk dummedum de luxe. Når enfold og merkefeber virkelig spinner om kapp med aksjekurser, kokain og snublesex, går det unna så spruten står. Enkelte av dialogene i denne boka egner seg for ondsinnet høylesing i nødutganger og bomberom. Den egentlige intelligensiaen i dette universet går rundt i joggebukse og hettegenser og pønsker ut faenskap på serbisk-svensk.
Ingvar Ambjørnsen, Dagbladet om Top Dogg"Dette lyssky befolkningssegmentet fremstår som ytterst troverdig tegnet, tilsatt en empatisk varme som blåser bredde og dybde inn i de ulike aktørene, uten at forfatteren kan beskyldes for å skjønnmale dem.(...)Lapidus er i det hele tatt knakende god til å levendegjøre ned til minste ømtålige detalj hvor galt det kan gå, før det plutselig snur igjen."
Pål Gerhard Olsen, Aftenposten om Top Dogg"Her har vi igjen å gjøre med en forfatter som virkelig har skjønt hvordan man konstruerer en spenningsroman som holder leseren i et jerngrep fra begynnelsen til slutt.(...)Den norske fanklubben vil elske «VIP-rommet», og vente utålmodig på oppfølgerne."
Ingvar Ambjørnsen, VG om VIP-rommet"Lapidus skriver krim av høy klasse om det kapitalistiske klassesystemet."
Gunnar Gran, Stavanger Aftenbald om VIP-rommet"Troverdig er et ord som går igjen i omtaler av Jens Lapidus´ bøker. Med VIP-rommet har Lapidus veket fra sannsynlighetskravet. Spennende er det like fullt."
Leif Ekle, NRK P2 om VIP-rommet"Vip-rommet er tenkt å være første bok i en ny serie fra hans hånd. Vi gleder oss alt til neste!"
Kjell Moe, Kulturspeilet om VIP-rommet"Jens Lapidus er tilbake med ny serie, og bekrefter at han hører hjemme i krimforfatternes elitedivisjon."
Torbjørn Ekelund, Dagbladet om VIP-rommet"Det korte formatet setter krav til at intensiteten er på topp, og det lykkes Jens Lapidus med så godt som hele veien."
Sindre Hovdenakk, VG om Mamma forsøkte"Lapidus skaper nærhet; som lesere lar han oss får være veldig til stede.
(...) Handlingene tar overraskende vendinger. Noen ganger skremmende; andre ganger godter vi oss litt; vi aksepterer
og forstår at forbryteren har et motiv. Om vi ikke aksepterer handlingene,
skjønner vi hevntankene og realiseringen av dem."
"Det som gjør de beste til overbevisende lesning, er forfatterens evne til å forene advokatens samvittighet og moral inn i vanskelige forsvarssaker."
Stein Roll, Adresseavisen om Mamma forsøkte"Vi suger dette til oss og vi tror på det. Skal vi sammenligne med noe, velger undertegnede faktisk å gå til filmens verden, til tv-serien «The Wire». Er ikke det anbefaling godt nok, kan du ikke like iskrem, min venn."
Knut Holt, Fædrelandsvennen om Livet deluxe"Med disse tre bøkene tar Jens Lapidus tempen på, ikke bare Sverige, men hele det Nye Norden. Og termometeret viser ikke 37,5, men godt over 41. (...) Fremfor alt er denne boken så spennende at du ikke engang bør begynne å skrålese litt i den dersom du har avtaler å ta hensyn til de neste 48 timene.(...) Likevel er det bokens troverdighet (...) som imponerer."
Ingvar Ambjørnsen, VG om Livet deluxe"Lapidus er en kløktig intrigebygger som på velsmurt vis binder sammen likt og ulikt (...) Livet deluxe kan for en stor del betraktes som en kriminell catwalk som suggererer leseren til seg i skrekkblandet fryd."
Pål Gerhard Olsen, Aftenposten om Livet deluxe"Jens Lapidus avslutter sin Stockholmstrilogi som han begynte den: Med en intens, troverdig og klok roman."
Thorbjørn Ekelund, Dagbladet om Livet deluxe"Livet deluxe klokker inn som en av høstens store leseopplevelser innen sjangeren."
Pål Andreassen, Moss Avis om Livet deluxe"Avslutte gjør han med bravur. (...) Supergodt skrevet. Og skremmende realistisk."
Per Ivar Henriksbø, Gudbrandsdølen Dagningen om Livet deluxe"Jens Lapidus skriver med et drivende språk. Han har en egen tone i bøkene sine som stammer fra to ting: Først o gfremst en fenomenal penn og dernest en grunnleggende kjennskap til miljøet han beskriver. På sitt beste skriver Lapidus så du glemmer at det er fiksjon, og tror du leser fakta."
Anders Mehlum Hasle, Sandefjods Blad om Livet deluxe"Bli med inn i det svenske gangsteruniverset. Tegneserieromanen Gjengkrig 145 er et flott supplement til både Cash-romanene."
Per Ivar Henriksbø, Gudbrandsdølen Dagningen om Gjengkrig 145”(…) en velfortalt og lekker grafisk roman (…) Lapidus er en dyktig historieforteller og holder spenningen ved like ved å veksle mellom sine hovedfigurer ut gjennom storyen. På samme måte opererer på mange måter Bergting, som på elegant vis veksler mellom fargetonene i forskjellige sekvenser av boka; på en måte som understreker både intensitet og kulde i fortellingen.”
Fredrik Wandrup, Dagbladet om Gjengkrig 145"Selv om historien har en snev av feelgood-slutt, er det skapt et univers som kan friste til å lage en oppfølger. Hvis Gjengkrig 145 blir en like stor salgssuksess som Cash, vil det neppe forbause. "
Harald Fossberg, Aftenposten om Gjengkrig 145"Bergtings tegninger er effektive og utdypende, fulle av skygger, mørke og latente menneskelige eksplosiver. Lapidus bruker igjen underteksten «Stockholm Noir» på boken, og hans historie berører miljøet i «Cash» og gjør handlingstrekkene troverdige og utmeislede. En tegneserie for krimelskeren som vil ha noe utenom det vanlige."
Mode Steinkjer, Dagsavisen om Gjengkrig 145"Her møter vi et tidsbilde fra dagens Sverige som er skremmende og fascinerende på samme tid. Med stø hånd bruker han gatas sjargong. Uvant til å begynne med, befriende troverdig mot slutten av boka."
Gunn Magni Galaasen, Trønder-Avisa om Aldri fucke opp"Jens Lapidus skriver med et svært direkte språk, og det virker som han har veldig god oversikt over Stockholms kriminelle miljøer og sjargong. Boka gjør sterkt inntrykk, ikke bare fordi den er spennende, men mest fordi den er troverdig."
Kurt Hanssen, Dagbladet om Aldri fucke opp"Ubehaget tar deg i Jens Lapidus' mørke Stockholm Noir-trilogi der vi nå er ved bok to Aldri fucke opp."
Arne Guttormsen, Vårt Land om Aldri fucke opp" (...) Lapidus bygger med stødig hånd en solid intrige. (...) Man kan ikke annet enn å la seg imponere av energien i denne kraftfulle krimmen."
Sindre Hovedenakk, VG om Aldri fucke opp"Jeg tar kanskje munnen for full, men jeg våger påstanden; Jens Lapidus er for tiden Nordens beste kriminalforfatter. Hans tidsbilde fra dagens Sverige er så detaljrikt, så intens, så skremmende og så innsiktsfullt at leseren er og blir hekta."
Per Ivar Henriksbø, Gudbrandsdølen Dagningen om Aldri fucke opp"Trioens liv møtes, historiene knyttes inn i hverandre på elegant vis, og vi kjenner på frykten, paranoiaen, lukten av penger og billig lykke. Cash maner fram et troverdig bilde av rampelyset mange hipstere ønsker å være en del av, med forståelse, distanse og snert. Ingen romantisering, men et tidsriktig stykke Stockholm."
Roar Eskild Jacobsen, Haugesunds Avis om CASH"Boken er hardtslående og brutal, her er det mye testosteron og adrenalin som pumpes rundt på sidene, og Lapidus lykkes i å tegne troverdige personer i galleriet sitt (...) Cash er en pageturner som beskriver et miljø som vel er ukjent for de fleste av oss, men som fremstår som skremmende, og svært troverdig."
Marte Gresvik, Fredriksstad Blad om CASH" (...) det kan umulig være mye strid om at Cash er blant årets beste nordiske spenningsromaner."
Per Ivar Henriksbø, Gudbrandsdølen Dagningen om CASH