Peter Liljedahl
Dr. Peter Liljedahl er professor i matematikkundervisning ved Simon Fraser University i Vancouver i Canada. Han er formann for Canadian Mathematics Education Study Group (CMESG), tidligere formann for International Group for the Psychology of Mathematics Education (IGPME), redaktør for International Journal of Science and Mathematics Education (IJSME), redaksjonsgruppemedlem i fem store internasjonale tidsskrifter og medlem av NCTM Research Committee. Liljedahl er forfatter og medforfatter av en rekke bøker, kapitler og tidsskriftsartikler om sentrale tema innen undervisning og læring i matematikk. Han er tidligere mattelærer på ungdomsskole-/videregående nivå (high school) og har i sin forskning holdt på den nære tilknytningen til klasserommet, og han rådfører seg regelmessig med lærere, skoler, skoledistrikter, undervisningsdepartementer og universiteter om forhold knyttet til undervisning, læring, evaluering og matematikkfaglige kompetanseområder. Liljedahl er en etterspurt foredragsholder og har reist verden rundt og snakket om det å bygge tenkende klasserom. For dette arbeidet er han tildelt prisene Cmolik Prize for the Enhancement of Public Education og Fields Institute’s Margaret Sinclair Memorial Award for Innovation and Excellence in Mathematics Education.