Jerusalem er en verdensby, hovedstad for to folk og helligdom for tre store verdensreligioner. Byen har vært et trofe for erobrere, åsted for dommedag og slagmark for vår tids sammenstøt mellom sivilisasjonene. Den storslåtte historien om 3000 år med tro, massakre, fanatisme og sameksistens beveger seg fra kong David til Barack Obama, fra jødedommen, kristendommen og islams fødsel til Israel–Palestina-konflikten. Gjennom sin fengslende beretning viser Simon Sebag Montefiore en by i kontinuerlig forandring, og gir liv til hver epoke så vel som de mange personene han skildrer. Byens biografi er fortalt gjennom kampen, lidenskapen og historien til de menn og kvinner – konger og keiserinner, profeter og poeter, helgener, erobrere og skjøger – som skapte, ødela, skrev om og trodde på Jerusalem. Et persongalleri som spenner fra Salomo, Saladin og Suleiman den store til Kleopatra, Caligula og Churchill, fra Abraham til Jesus og Muhammad, fra Herodes og Nero i oldtidens verden, til nyere tids Disraeli, Mark Twain, Rasputin og Lawrence of Arabia. Med utgangspunkt i nye kilder og studier gjennom et helt liv har Montefiore skrevet en unik krønike om byen.
Jerusalem
Biografien
Andre formater
Omtale
Forfatter(e)
Anmeldelser
"Om Jerusalem kanskje ikke er «ryggrad» for verdenshistorien, har byen nok vanvidd og lidelse, skjønnhet og triumf til at den er vel verdt en så solid livsskildring."
Jon Rognlien, Dagbladet"Sebag Montefiores bok er ikke analytisk og teoretisk. Den er en fortelling. Den er skrevet av en som liker å fortelle, og det er en fortelling fra virkeligheten. Mer medrivende kan ikke en fortelling bli. Og endatil lærer vi noe."
Erling Rimehaug , Vårt LandJerusalem-syndromet
"Fokuset på familier ogenkeltskjebner gir også mye rom til noeav det som kanskje er Montefiores størstestyrke som historiker: de små, talendeanekdotene om mer eller mindre viktigepersonligheter som gir farge og liv til Jerusalemshistorie [...] Også de mer kjente profilene blir portrettertmed minneverdig skarphet. Bareprøv å glemme bildet av den aldrende,stadig mer paranoide Herodes den Storesom – etter å ha tatt livet av sin kone ogto av sine barn – må gi etter for sykdom:Han får kløe over hele kroppen, en klar,stinkende veske siver ut, og kjønnsorganenesvulmer opp inntil penis og pungsprekker og markinfisert koldbrannmaterietyter ut. Hvilket grotesk og gripendebilde på en råtnende konge i et råtnendehoff!Likevel er Montefiore aldri naiv i brukenav slike historier. Han understreker atdet var et vanlig grep blant historikere å laskurkene i fortellingene sine dø på vanvittigemåter, for å vise at de var utestengt fradet gode, guddommelige selskap. «Mangeandre syndere, blant annet Judas Iskariot,ble tildelt lignende markbefengte, tarmogpungeksploderende endelikt.»Utpreget kildekritisk. Mer generelt erMontefiore ikke bare utpreget kildekritisk,men også flink til å bruke kildematerialet– en inskripsjon her, et forkullet skjelettder – på en slik måte at historikerens arbeidblir gjennomsiktig for leseren.Slik avdekkes Jerusalems historie lagfor lag."
Carl Joakim Gagnon, Morgenbladet