Pedagoger og sosialarbeidere vil i sitt arbeid møte på atferd fra barn og unge som er vanskelig å forholde seg til. Derfor er det viktig å ha kunnskap om hvordan en som profesjonell bør forholde seg til atferd som en selv opplever som vanskelig.
Boka forklarer på en enkel måte de teoretiske prinsippene som ligger bak vellykket arbeid med vanskelig atferd, og henter eksempler fra datamateriale forfatteren har samlet inn. Sollesnes ser på arbeidet med vanskelig atferd som læringsarbeid for barnet eller ungdommen, uansett om læringsarenaen er skolen, hjemmet, institusjonen eller fritidsarenaen. Kort sagt foregår arbeidet med vanskelig atferd i et gjensidig samspill mellom barnet/ungdommen og den profesjonelle.
Boka henvender seg til studenter innen lærerutdanning, spesialpedagogikk, barnevernspedagogikk og sosialt arbeid, både på bachelor- og masternivå. Videre vil boka være aktuell for alle som arbeider med eller omgås barn og unge.