Vurdering for læring

Stephen Dobson, Roar Engh og Eli Kari Høihilder, 2007, Heftet, Bokmål
419,–
Midlertidig utsolgt.

Omtale

Hva er vurdering?

Hvordan kan vurdering integreres i undervisningen i tråd med Kunnskapsløftet?

Hvorfor er elevmedvirkning nødvendig for at arbeidet skal resultere i økt læringsutbytte?

Hvordan kan elevvurdering resultere i bedre tilpasset opplæring?

Hvordan kan god elevvurdering føre til større motivasjon for videre innsats?

Undervisning kan gjøres spennende ved å integrere elevvurdering i undervisningen. Metodene bygger på forskning om hvordan barn lærer. Elevvurdering kan brukes som en didaktisk nøkkelfaktor i undervisningen og føre til at tilpasset opplæring gjennomføres i større grad, og med bedre læringsutbytte.

Vurdering for læring kan brukes i arbeidet med planlegging og gjennomføring av forskjellige vurderingsformer, slik som mappevurdering, vurderingsdialoger, loggføring, alternative prøveformer og skriftlig og muntlig vurdering.