Lars Kepler
Lars Kepler er en litt eldre, skjeggete, og menneskesky krimforfatter. Det er slik de selv beskriver ham, ekteparet Ahndoril som står bak pseudonymet. Alexander Ahndoril (f.1967) og Alexandra Coelho Ahndoril (f.1966) var begge etablerte forfattere da de bestemte seg for å skrive en krimroman sammen.
De skapte et pseudonym, en slags rolle for dem begge å gå inn, i og tok navnet Lars Kepler, "Lars" med inspirasjon fra den avdøde krimforfatteren Stieg Larsson og "Kepler" fra den tyske vitenskapsmannen Johannes Kepler som levde på 1600-tallet.
Lars Keplers første bok, Hypnotisøren, kom i 2009. Den ble en stor suksess, og ble filmatisert med Michael Persbrandt i en av hovedrollene. Hypnotisøren var første bok i en krimserie på til nå ni bøker som er gitt ut på til sammen 38 språk. Etter Hypnotisøren følger Paganinikontrakten, Ildvitnet, Sandmannen, Stalker, Kaninjegeren og Lazarus.
Alle bøkene handler om den finsk-svenske kriminaletterforskeren Joona Linna. Joona bruker ukonvensjonelle metoder som en hypnotisør og et medium for løse mord utført med en utspekulert ondskap. I serien om Joona Linna trekkes både han, familien hans og andre som er tilknyttet etterforskningen inn i morderens galskap. Bøkene er mørke og brutale, det utenkelige gjøres tenkbart og gir selv Alexandra Ahndoril mareritt. 1 2020 kom Hypnotisøren - Black Edition en nyskrevet og forbedret utgave av den opprinnelige boken.
Alexander Ahndoril debuterte i 1989 med romanen Den äkta kvinnan, men er kanskje mest kjent for sin roman Regissören som kom i 2006. Romanen handler om Ingmar Bergman og fikk mye oppmerksomhet for at nettopp Bergmann gikk ut og fordømte boken, selv om han hadde lest og godkjent manuset på forhånd. Regissören skapte store debatter om skille mellom fiksjon og virkelighet i litteraturen og det var nettopp det Alexander Ahndoril ønsket med romanen. Den fikk stor oppmerksomhet også i utlandet og ble nominert til The Indipendent Foregin Fiction Prize. Alexander Ahndoril er også dramatiker og har skrevet flere teaterstykker.
Alexandra Coelho Ahndoril ville i utgangspunktet bli skuespiller. Hun jobbet på Helsingborgs stadsteater og kom inn på Teaterhögskolan i Stockholm da hun var ung, men droppet ut da hun innså at hun heller ville skrive enn å stå på scenen. Hun er doktorand i litteraturvitenskap ved Stockholms Universitet og har vært litteraturkritiker for både Göteborgsposten og Dagens Nyheter. Selv har hun høstet gode kritikker for sine historiske romaner. Debuten kom i 2003 med boken Stjärneborg om vitenskapsmannen Tycho Brahe og hans liv. Boken vant Sveriges Författareförbunds debutpris, Katapultprisen.
Lenker
Boktips med Lars Kepler
Hør ekteparet i dagens podcast-episode, der de forteller om forfatterskapet sitt og bøkene som har betydd mest for dem.
Titler i salg
Anmeldelser
«Det er høykvalitetskrim, men også noe mer.»
«Dette er en bok jeg vil snakke med andre om, både som krim og som samfunnskritikk rundt psykiatri (...)»
Helene Larsen, Asperger informator om Speilmannen«Historien gjør noen uventede krumspring, og er både original og svært godt fortalt.»
Ingrid Brekke, Aftenposten om«Velskrevet og intenst spennende krim, en dyktig utført førstebok i ny, stor svensk krimserie.»
Gabriel Michael Vosgraff Moro, VG om«Uvanlig sterk spenningsroman.»
Jon Terje Grønli, Gjengangeren om«... et mesterverk av ei bok ...»
Mariell Tverrå Løkås, Opdalingen om«Skal du lese bare ei bok i år, må du vurdere å la det bli Hypnotisøren ... grøss og gru for en stemning.»
Stina Håkensbakken Roland, Oppland Arbeiderblad om«Plotet er en actionthriller verdig, og det mentale landskapet er ren neglebiterpsykiatri fra skrekkfilmens repertoar.»
Arne Guttormsen, Vårt Land om«... en av sesongens mest personlighetssterke nordiske krimromaner.»
Kjetil Wold, Stavanger Aftenblad om«Hypnotisøren er voldsomt spennende, utrolig godt bygd opp og skrevet.»
Vibeke Johnsen, Nettavisen Side 2 om"Jakten på å overvinne det onde skaper en intens og sitrende spenning gjennom mer enn 500 sider i Lars Keplers thriller. Nok en gang makter ekteparet bak psevdonymet Lars Kepler å levere en roman som er så intens at dne kan ta nattesøvnen fra de fleste."
Sven Gjeruldsen, Tvedestrandsposten om"Har du lest Kepler før, vet du hva du går til, men jeg lover deg, denne gangen overgår de seg selv. Har du lyst å lese boken som i perioder fikk meg til å holde pusten er Lazarus boken for deg."Tine Sundal, Tine sin blogg om
"Jakten på å overvinne det onde skaper en intens og sitrende spenning gjennom mer enn 500 sider i Lars Keplers thriller. Nok en gang makter ekteparet bak psevdonymet Lars Kepler å levere en roman som er så intens at den kan ta nattesøvnen fra de fleste."
Sven Gjeruldsen, Tvedestrandsposten om"Har du lest Kepler før, vet du hva du går til, men jeg lover deg, denne gangen overgår de seg selv. Har du lyst å lese boken som i perioder fikk meg til å holde pusten er Lazarus boken for deg."Tine Sundal, Tine sin blogg om
"Fra første til siste side er boken fylt med intens spenning og dramatikk. Det er ikke et dødpunkt i denne thrilleren."
Sven Gjeruldsen, Tvedestrandsposten om Stalker"I likhet med de fire foregående bøkene om Joona Linna, er «Stalker» en thriller som holder deg våken gjennom natten. Det går i ett. Det intense tempoet, de brå vendingene og de stadige perspektivskiftene gjør at leseren drives gjennom handlingen."
Tom Egeland, VG om Stalker"Stalker er en velskrevet, medrivende krim. Kepler fristes aldri –i motsetningtil mange andre krimforfattere –til å bruke mye tid på endeløse og kjedelige avhør. Her er det heller ikke mye lunken kaffe i pappkrus, eller stereotypiske, gretne etterforskere med mageså. Derimot er det masse av det vi vil ha; driv, grøs, interessante karakterer og hektende cliffhangere."
Ørjan Greiff Johnsen, Adresseavisen om Stalker"(...)uutholdelig spennende og vanskelige å legge fra seg når man først harbegynt å lese."
Ola A. Hegdal , Dagens Næringsliv om Stalker"Kort sagt så godt smidd sammen at negative kritikere bare kan gå og skyte seg selv med en gang - hvis hun/han et øyeblikk trodde hun/han har lest noe bedre i akkurat denne del-krimsjangeren."
May Grethe Lerum, VG om"Hvis du klarer å legge fra deg Sandmannen etter først å ha begynt, har du nerver av stål. For sjelden leser du en bok med så fortettet spenning både på det psykologiske og fysiske plan. Derfor leser du deg heftig og oppskaket videre hele tiden - helt til dine loslitte nervetråder flettes sammen i bokas høydramatiske avslutning."
Anders Mehlum Hasle, Sandefjords Blad om"Grøsserspenningen holder seg på et slik nivå at du ikke bør starte på denne historien hvis du har annet som burde vært gjort de nærmeste dagene."
Oppland Arbeiderblad, Stina Håkensbakken Roland om(...)den tekniske kompetansen og stålblanke skrekkfilmestetikken som får sagaen om den finskættede rikskriminalbetjenten Joona Linna til å bli en oppvisning i sterkt avhengighetsskapende skrivekunst."
På Gerhard Olsen, Aftenposten om"Framfor alt er det originaliteten i opplegget som fenger. «Sandmannen» er ikke en krim der blodet spruter, men den er ekkel i sin nådeløse konsekvens og forbryterens forrykte logikk.(...)
Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad om"Det er intenst spennande og gruvekkjande når kriminaletterforskarJoona Linna skal felle seriemordaren Walter Jurek."
Torill Myren, Sunnmørsposten om"Det er første gangen jeg har blitt redd av åpningssekvensen i en bok. Suksess forfatterne bak pseudonymet Lars Kepler er ute med ny bok på norsk, og jeg klarte ikke å male videre på veggen før den var ferdiglest. Sandmannen er rett og slett skummelt godt skrevet."
Ingunn Larsen, Drammens Tidende om"Keplers kriminalromaner er et stykke på vei psykologiske thrillere. De er det fordi de tar for seg gjerninger som har sin opprinnelse i de svarteste kjellere i mennesker indre. Og dét gjør de så overbevisende dyktig, at de neppe har noen forfatter over seg innen den sjanger-delen i dag. (...) Kort fortalt: Romanene deres føles som nøye uthamredesmykker. En vokter seg vel, meget vel, for å gi leserne for mye innblikk.La oss nøye oss med å si at faktisk veves det psykologiske - for ikke å si psykiatriske - sammen med det politiske her (...)"
Knut Holt, Fædrelandsvennen om"Jeg anbefaler denne boken til alle som liker et godt grøss"
Charlotte Gulbraar, Romerikes blad om"Sandmannen , Kepler sin fjerde roman på norsk, er kanskje den beste og mest ekstremt og uhyggjeleg spennande så langt. Dramaturgien er strålande, og oppbygginga med svært korte kapittel og eit effektivt språk jagar lesaren nådelaust frå side til side."
Nils Kvamsdal, Avisa Hordaland om"Det svenske forfatterparet som kaller seg Lars Kepler leverer uhygge så det holder i sin tredje krimroman. Det smeller like mye i dialoger som i beskrivelser og spenningskurven står i stram bue."
Monika Nordland Yndestad, Bergensavisen om"Uansett er dette kvalitetskrim, så glitrende gjennomført at den kan anbefales både lesere som liker å nøste gåter og lesere som vil ha mye action, grøss og gru."
May Grethe Lerum, VG om"Alt fungerer i den nye trilleren fra forfatterparet bak psudonymet Kepler."
Maria Årolilja Rø, Adresseavisen om"Når spenningskurvene samtidig blir krappere og krappere etter hvert som intrigen skrur seg til, må sluttresultatet bli utmerket.(...)Avdekkingen av dette mørkets hjerte midt i Omsorgs-Sverige er mesterlig utført, og gir støtet til sjeldent minneverdige actionscener som formelig trygler om filmatisering av en regissør i Scorsese-klassen."
Pål Gerhard Olsen, Aftenposten om"Styrken i Lars Kepler sine bøker er nettopp den sviande samfunnskritikken som følgjer krimgåta. Det er skrive tett og hurtig, framdrifta er sugande. Boka er lang, men følest ikkje lang. Og i det ein trur at alt har falle på plass og skuldrane senkar seg, så ber det laust med ytre action, øks og biljakt. Så roar alt seg igjen før det dreg seg til med ein krypande grøssar til slutt som gjer at eg knapt tør lese neste bok. Men det må eg. Og det vil eg. Joona Linna er komen for å bli."
Torill Myren, Sunnmørsposten om"Sammen er de blant de største krimsuksessene i Skandinavia de seneste årene. «Ildvitnet» gjør ikke skam på denne cv-en. Den er velkomponert og spennende og inneholder alle ingrediensene den gjennomsnittlige krimleser kan ønske seg."
Torbjørn Ekelund, Dagbladet om"For dem som elsker en god krim, om mulig, les boka i ett den er nemlig umulig å legge fra seg.
Elise Weseth, Oppland Arbeiderblad omSvært velkomponert roman porsjonerer spenningen ut i passende doser, uten verken mas eller dødpunkter. Medrivende mysterium (...) Helten Joona Linna er en sympatisk, gjennomarbeidet type, språket uvanlig godt for krimsjangeren."
Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen om"Skal du lese bare ei bok i år, må du vurdere å la det bli Hypnotisøren. For i mangel av et mer faglig elegant uttrykk; huttetu! Huttetu for noen mord, for noen motiver, for noen konsekvenser og ikke minst grøss og gru for en stemning."
Stina Håkensbakken Roland, Oppland Arbeiderblad om Hypnotisøren"Tilsammen hever disse elementene Paganinikontrakten over det meste av den gjengse krimlitteraturen, og utgjør kanskje noe av forklaringen på bokens slagkraft."
Terje Stemland, Aftenposten om Paganinikontrakten"Velskrevet og intenst spennende krim, en dyktig utført førstebok i ny stor svensk krimserie.(...) Det er nesten så jeg følger meg hypnotisert til å si: Kjøp Hypnotisøren!"
Gabriel Michael Vosgraff Moro, VG om Hypnotisøren"Historien gjør noen uventede krumspring, og er både original og svært godt fortalt."
Ingrid Brekke, Aftenposten om Hypnotisøren"Hypnotisøren er voldsomt spennende, utrolig godt bygd opp og skrevet. Boken skiller seg fra andre krimromaner ved at du blir godt kjent med flere hovedpersoner. Man får likevel dypere innsikt i alle personenes personlighet og lynne, og også deres vanskeligheter som inneholder alt fra ekteskapsproblemer, utroskap, en fortid som ønskes og burde bli glemt, og ungdomsutfordringer gjør historien hverdagslig og troverdig."
Vibeke Johnsen, Nettavisen- Side 2 om Hypnotisøren“For dette er virkelig et mesterverk av ei bok. Elskere av sjangeren vet at det ikke nødvendigvis er gull alt som selger. At etablerte forfattere noen ganger tyr til lettvinte løsninger, uten at det nødvendigvis påvirker kjøpelysten til leserne. Men noen ganger dukker det opp forfattere og verk som virkelig setter spor. Klisjeen 'umulig å legge fra seg' er brukt bortimot i hjel. Men er det ei bok jeg har lest i det siste som virkelig fortjener å omtales på det vis, må det være denne.”
Mariell Tverrå Løkås, Opdalingen om Hypnotisøren"(...)en av sesongens mest personlighetssterke nordiske krim- romaner."
Kjetil Wold, Stavanger Aftenblad om Hypnotisøren"Plotet er en actionthriller verdig, og det mentale landskapet er ren neglebiterpsykiatri fra skrekkfilmens repertoar."
Arne Guttormsen, Vårt Land om HypnotisørenBibliografi
2019 - Hypnotisøren
2018 - Lazarus
2015 - Playground
2013 - Sandmannen
2012 - Ildvitnet