Mariangela Di Fiore
Mariangela Di Fiore (f. 1981) er en prisbelønt forfatter som har utgitt en rekke bøker for barn, ungdom og voksne. Hun har universitetsutdannelse i litteraturvitenskap, musikk og screenwriting. Hun debuterte i novellesamlingen «Pust ut-pust inn» i 1999 og utga sin første roman i 2005. Mest kjent er hun for den personlige dokumentarboka Camorraland (2010), om den napolitanske mafiaorganisasjonen Camorra. Hun har også medvirket i flere novelleantologier og lærebøker, og har skrevet for flere magasiner. Bøkene hennes er oversatt til flere språk. Hun er halvt norsk og halvt italiensk og bor på Nesodden.
Titler i salg
Anmeldelser
«Omslaget, bildene, tekstene og oppskriftene: Alt er like forseggjort og fristende!»
Marte Veimo, Magasinet Reiselyst om Mitt Italia"... her er masse inspirasjon og gode retter for italienskvennlige, norske kjøkken."
Karoline Flåm, VG om Min italienske bestemors kjøkken"Dette er ei bok som byr på øyeblikk av glede, sorg og savn, temaer som vil være gjenkjennelig for leserne, og som i sine beste stunder løfter blikket utover det som skjer på fotballbanen."
Ørjan Greiff Johsen, Adresseavisen om Kampklar"Mellom novellene leverer forfattarane kvar sin biografiske tekst om sitt eige liv med fotball. Dette grepet gir boka ein fin rytme. Samlinga er svært jamn, og ho er god. Tekstane er språkleg gjennomarbeidde og konsentrerte, slik gode noveller skal vera. Lesaren treng ikkje eingong vera interessert i fotball, men i livet - og i å lesa gode tekstar."
Ingeborg Mjør , Dag og tid om Kampklar"En sterk, sann og spennende fortelling om Joseph Merrick, også kjent som «Elefantmannen». [...] En gripende fortelling du aldri vil glemme."
Hege K. Fosser Pedersen, Foreldre og barn om Elefantmannen"Den triste skjebnen er rørende beskrevet og rikholdig illustrert. Den sterke historien hans er ekstra nyttig lesning i vår utseendefikserte tid."
Elin Solvang, julegavetips, Mamma om Elefantmannen"Elefantmannen er en empativekkende fortelling om Joseph Merrick [...] Mariangela Di Fiore forteller historien fra Josephs synsvinkel, og gir rom for assosiasjoner til temaer som mobbing og annerledeshet. Hodnefjelds illustrasjoner bruker collage i kombinasjon med forskjellige tegneteknikker for å uttrykke mannens deformiteter, hans opplevelse av egen situasjon og folks ulike reaksjoner i samtiden. Bildene har en tidskoloritt som gjør at man forstår at dette er lenge siden."
Marianne Lystrup, Vårt Land om Elefantmannen"En bok som gjør inntrykk – anbefales på det sterkeste (...) Den tar ikke bare opp typiske «tenåringsproblemer”, men evner å sette fokus på et av Italias største samfunnsproblem: Mafiaen."
Linn-Aurora Wengen, Aftenposten om Annalisas dagbok"... Som samlet uttrykk forteller boken at livet er sårbart og verdifullt, at barn setter sin lit til foreldrenes omsorg og at det kan være ensomt å sette seg opp mot den makten som er bygget på frykt, vold og penger.(...) Ytringsfrihet gjelder ikke i mafiaverden, der er taushet og hemmelige tegn lovens uttrykk. Å skrive om denne tausheten og dens ofre, er å bryte den. Å lese det som skrives er å lytte til det som blir fortalt, og kan være et skritt på veien mot å fortelle det videre. Jo flere stemmer som bryter tausheten, jo mindre blir mafiaens makt. Så les – og fortell videre."
Nina Goga, barnebokkritikk.no om Annalisas dagbok(...) en knakende god tabloidhistorie fra mafiamiljøet. Og Mariangela Cacace forvalter den nesten eksemplarisk (...) Grepet med todelt tekst fungerer godt og gir nerve til fortellingen (...) Geir Moen har gitt dagboksekvensene en troverdig layout med håndskrift og scrapbook-illustrasjoner - et fellestrekk hos mange jentebøker. Her er det en genistrek (...) ikke bare en annerledes mafiafortelling, men også en annerledes jentebok.
Marie L. Kleve, Dagbladet om Annalisas dagbok“Dette er en lettlest Faktaløve om hest og ridning som gir en kort og enkel innføring i hestehold og grunnleggende ridning. Her får du alt du trenger å vite om hest, enten du har hestedilla eller er nysgjerrig på de store dyrene (…) Gode illustrasjonsbilder, og god oppbygning.”
Elisabeth Lofthus, Mammanett.no om HestedillaCacaces dokumentar er innsiktsfull og skremmende, men også en spennende skildring av hva Camorraen har gjort og gjør med samfunnet.
Per Ivar Henriksbø, Gudbrandsdølen Dagningen om Camorraland