Michel Houellebecq
Michel Houellebecq er født i 1958 og utdannet agronom. Han har utgitt diktsamlinger, essays og romaner. Hans første roman, Utvidelse av kampsonen, oppnådde raskt kultstatus da den kom ut i Frankrike i 1994. Det store gjennombruddet kom med De grunnleggende bestanddeler. Etter boken kom ut i 1998, oppsto en mediedebatt som raste i over ett år. I 2000 kom kortromanen Lanzarote, og året etter hans tredje roman, Plattform, som også ble en skandalesuksess og bekreftet hans posisjon som Frankrikes mest interessante forfatter. Beskrivelsen av sexturisme og en uttrykt skepsis mot islam, i kombinasjon med uttalelser Houellebecq gjorde i pressen, førte til at det ble rettet anklager mot forfatteren om rasisme, noe han ble frikjent for. Kontroversene var mindre da Muligheten av en øy kom ut i 2005, men den vakte like mye internasjonal oppmerksomhet og befestet nok en gang Houellebecqs posisjon som en av vår samtids største forfattere. I 2011 kom Kartet og terrenget, som han mottok Frankrikes mest prestisjefylte litterære pris, Prix Goncourt, for i 2010.
Underkastelse kom ut 7. januar i 2015, samme dag som attentatet mot Charlie Hebdo i Paris, hvor forfatteren mistet en nær venn, og ble tvunget til å gå under jorden en periode. Det satiriske magasinet hadde omtalt ham på forsiden den dagen med overskriften «Trollmannen Houellebecqs spådommer: I 2015 mister jeg tennene mine, og i 2022 gjennomfører jeg ramadan!», en referanse til romanens svært kontroversielle premiss med et islamsk Frankrike. Fire år senere kom Serotonin, hvor han nok en gang nådeløst traff tidsånden, og boken ble en bestselger også i Norge.
7. januar 2022 kom hans nye storverk: tilintetgjøre. Den er beskrevet som en politisk roman som dypest sett er en kjærlighetsfortelling. Houellebecqs tidlige essaysamling Holde seg i live kom ut på norsk i april 2023. Utover tittelessayet består boka av ulike essays forfatteren skrev på 1990-tallet, og er en nøkkeltekst for alle som ønsker å forstå hvordan forfatterskapet har utviklet seg. Til tross for at Houellebecq nå er internasjonal, bestselgende forfatter og regnes som en av de fremste i sin generasjon, skaper han fortsatt debatt, og hans romaner begeistrer og provoserer.
«Det er alltid med stor forventning jeg leser Houellebecq. Ikke mange andre forfattere har både godt språk, vidløftige tanker og får meg til å le høyt,» skriver Erlend Loe i Aftenposten 15/1-22.
Lenker
- Antidepressiva gjør tilværelsen til å bære i Michel Houellebecqs nye roman
- Finn Skårderud om Michel Houellebecq: Kjønnets melankoli
- Michel Houellebecq med sin kanskje morsomste og mørkeste roman
- Ny essaysamling gir et 'enestående innblikk' i den yngre Houellebecq
- Pornoskandale og hatefulle ytringer: Michel Houellebecq sparer ingen detaljer i ny bok
Finn Skårderud - Michel Houellebecq som samtidsdiagnostiker
Et foredrag om Michel Houellebecq av psykiatier Finn Skårderud: «Sammen er vi deprimerte - Michel Houellebecq som samtidsdiagnostiker».
Michel Houellebecq: Klarsyn eller svartsyn?
Har Michel Houellebecqs romaner gitt oss klarsyn, eller bare svartsyn? Hør opptaket viet samtidslitteraturens mest omdiskuterte forfatter.
Titler i salg
Kategori
Format
Språk
Serier
Anmeldelser
«... kunne neppe vært gjort bedre.»
«Dette er vondt og samtidig rasende morsomt.»
«Det er en rik bok»
Jon Rognlien, Dagbladet om tilintetgjøre«I sin åttende er Houellebecq mest sympatisk og inderlig – på høyt nivå.»
«De siste hundre sidene i romanen er noe av det fineste Houellebecq har skrevet.»
«... oversetteren vært med å høyne denne opplevelsen.»
Stein Roll, Adresseavisen om tilintetgjøre«... en engasjerende og tidvis opprivende roman.»
«Fransk litteraturs enfant terrible, Michel Houellebecq, leverer igjen»
«Michel Houellebecq skriver medrivende og tilgjengelig»
«...beholdt en god porsjon av sin karakteristiske misantropi, sine kledelige sarkasmer og sin nådeløse humor.»
«... ekte fortellerglede»
«... en betydelig leseropplevelse.»
Sindre Hovdenakk, VG om tilintetgjøre«Michel Houellebecq er både politisk og romantisk i sin nye roman (…) Romanen gir oss et privat liv reflektert i samfunnet det befinner seg i, i den tilstanden av overflod og overflødighet som herjer mer og mer (…) skarpsynte skildringer av kommunikasjonsbrister i parforhold, og gode generaliseringer av stereotypier.»
Jon Rognlien, Dagbladet om Serotonin"Kombinasjonen av en lett, ironisk tone, svært alvorlige hendelser, og et pessimistisk kultursyn, gjør boken til en vellykket satire."
Erlen Liisberg, Bergens Tidende om Serotonin«Nådeløst treffsikker (…) En ny roman av franske Michel Houellebecq er en begivenhet. Hvorfor? Fordi få forfattere treffer tidsånden så nådeløst som han.»
«...en dyster roman, men den er også morsom (…) enten han beskriver kvinner nærmest som vandrende kjønnsorganer som alltid er til hans disposisjon eller som før-feministiske kone-emner som gir varme, omsorg og kjærlighet i en ellers avstumpet verden (…) en roman som både skaker og fornøyer.»
Anne Cathrine Straume, nrk.no om Serotonin«Melkekvoter, sex og infamiteter (…) Senterpartiet burde engasjere Michel Houellebecq i den kommende valgkampen (…) Bøkene hans er steder å være hvor jeg blir holdt i hånden av en ensom stakkar, men en intelligent stakkar, en som er betraktelig smartere og mer skadet enn meg, og som fører meg rundt og peker på verden og forteller. Det er sånn jeg vil ha det.»
Erlend Loe, Aftenposten om Serotonin"Kombinasjonen av en lett, ironisk tone, svært alvorlige hendelser, og et pessimistisk kultursyn, gjør boken til en vellykket satire."
Erlen Liisberg, Bergens Tidende om Serotonin«– Jeg tror Houellebecq liker å være en provokatør. Han tar kontrære meninger når han opptrer som samfunnsdebattant og som person i offentligheten. Det er ikke sikkert at alt det han skriver i romaner skal tolkes som en direkte analyse av samfunnet. Han er ikke først og fremst politisk analytiker, han er først og fremst en litterær forfatter.»
Tove Gravdal, Morgenbladet om Serotonin«Tilsynelatende er Michel Houellebecq seg selv lik i sin nye roman. Men under overflaten lurer noe så usannsynlig som en fortelling om kjærlighetens nødvendighet (…) Gjennom hele kunstnerskapet har Michel Houellebecq funnet frem til hvor i den offentlige samtalen det gjør mest vondt og hva som forties.»
Kjetil Jakobsen, Morgenbladet om Serotonin«Med Sérotonine cementerer Houellebecq sit ry som en af vor tids bedst skrivende samfundsrevsere og den menneskelige ensomheds skjald, der rammer plet i sin ofte sydende vittige samtidskritik. Og det gør ikke just hans roman mindre relevant, at den udkommer midt i et voldsomt oprør fra Udkantsfrankrig, som blev antændt af samme sociale elendighed, som Houellebecq i sin bog beskriver med både fynd og koncision…..vanvittigt velskrevet, intelligent tænkt og til tider hylende morsomt.»
Aske Munck, Weekendavisen (Danmark) om Serotonin«Michel Houellebecq er både politisk og romantisk i sin nye roman (…) Romanen gir oss et privat liv reflektert i samfunnet det befinner seg i, i den tilstanden av overflod og overflødighet som herjer mer og mer (…) skarpsynte skildringer av kommunikasjonsbrister i parforhold, og gode generaliseringer av stereotypier.»
Jon Rognlien, Dagbladet om Serotonin«Nådeløst treffsikker (…) En ny roman av franske Michel Houellebecq er en begivenhet. Hvorfor? Fordi få forfattere treffer tidsånden så nådeløst som han.»
«...en dyster roman, men den er også morsom (…) enten han beskriver kvinner nærmest som vandrende kjønnsorganer som alltid er til hans disposisjon eller som før-feministiske kone-emner som gir varme, omsorg og kjærlighet i en ellers avstumpet verden (…) en roman som både skaker og fornøyer.»
Anne Cathrine Straume, nrk.no om Serotonin"Kombinasjonen av en lett, ironisk tone, svært alvorlige hendelser, og et pessimistisk kultursyn, gjør boken til en vellykket satire."
Erlen Liisberg, Bergens Tidende om Serotonin«Melkekvoter, sex og infamiteter (…) Senterpartiet burde engasjere Michel Houellebecq i den kommende valgkampen (…) Bøkene hans er steder å være hvor jeg blir holdt i hånden av en ensom stakkar, men en intelligent stakkar, en som er betraktelig smartere og mer skadet enn meg, og som fører meg rundt og peker på verden og forteller. Det er sånn jeg vil ha det.»
Erlend Loe, Aftenposten om Serotonin
«– Jeg tror Houellebecq liker å være en provokatør. Han tar kontrære meninger når han opptrer som samfunnsdebattant og som person i offentligheten. Det er ikke sikkert at alt det han skriver i romaner skal tolkes som en direkte analyse av samfunnet. Han er ikke først og fremst politisk analytiker, han er først og fremst en litterær forfatter.»
Tove Gravdal, Morgenbladet om Serotonin«Tilsynelatende er Michel Houellebecq seg selv lik i sin nye roman. Men under overflaten lurer noe så usannsynlig som en fortelling om kjærlighetens nødvendighet (…) Gjennom hele kunstnerskapet har Michel Houellebecq funnet frem til hvor i den offentlige samtalen det gjør mest vondt og hva som forties.»
Kjetil Jakobsen, Morgenbladet om Serotonin«Med Sérotonine cementerer Houellebecq sit ry som en af vor tids bedst skrivende samfundsrevsere og den menneskelige ensomheds skjald, der rammer plet i sin ofte sydende vittige samtidskritik. Og det gør ikke just hans roman mindre relevant, at den udkommer midt i et voldsomt oprør fra Udkantsfrankrig, som blev antændt af samme sociale elendighed, som Houellebecq i sin bog beskriver med både fynd og koncision…..vanvittigt velskrevet, intelligent tænkt og til tider hylende morsomt.»
Aske Munck, Weekendavisen (Danmark) om Serotonin"Det er vanskelig å ikke bli forbløffet av romaner som klarer å virvle opp så mange tanker og forestillinger om samtida og framtida. Og for å være litt høytidelig: den viser fiksjonens mulighet til å leke med og utfordre våre oppfatninger om samfunnsutviklingen, som ingen saklig avisdebatt i verden vil kunne matche."
Geir Ramnefjell, Dagbladet om Underkastelse"Bravo Houellebecq! Michel Houellebecqs «Underkastelse» er en lovsang til den frie, kunstneriske ytring – uansett om den skulle ta form av en vellykket roman (som denne) eller som en grisefrekk karikaturtegning i siste utgave av magasinet Charlie Hebdo."
Knut Hoem, P2 om Underkastelse"Dystopien fungerer særlig fordi den forankres i en menneskelig stemme, midt i sine haranger mot kvalmende humanisme og gjennomsyrende forbrukskultur. François tenker om Huysmans: «en forfatter er først og fremst et menneske, som er tilstede i sine bøker». Houellebecq viser seg igjen som en forfatter som evner å sette ord på det opplagte og slik få et grelt og uflatterende samfunnsbilde frem, uten å underkaste seg noe som helst."
Susanne Hedemann Hiorth, Dagens Næringsliv om Underkastelse"Det er ingen som skriver som Michel Houellebecq, som tar like store sjanser som ham. De aller fleste av bøkene er ekstremt provoserende, og gir til tider nedslående beskrivelser av verden. Houellebecq er ikke for de ømtålige, og apropos den siste tidens debatt om trigger warnings, er vel Houellebecq en forfatter man trygt kan sette et advarende klistremerke på. Men for alle som er interessert i samfunnet rundt seg, er Underkastelse obligatorisk lesning."
Kristin Buvik Sivertsen, Dagsavisen om Underkastelse"Det henger et gufs over hele boka av alenehet, mangel på glede og fravær av begeistring. Og det er fremført på en så fabelaktig god måte at øynene flyr over sidene."
Valerie Kubens, Fædrelandsvennen om Kartet og terrenget"Houellebecq har levert en av sine mest tilgjengelige og sympatiske romaner, til tross for at han fortsatt, på mer sjarmerende måter enn før, dirrer mot verdens bedrag og svinsk kapitalisme. Han benytter lineære fortellinger, og i romanens siste del tar Houellebecq livet av karakteren Houellebecq. Et kuriøst grep som bare kan gjøres i romaner med overskudd av alt annet, men det bærer svært godt."
Vidar Kvalshaug, Aftenposten om Kartet og terrenget"Men det som gjør en slik roman til et betydelig litterært verk er den raffinerte måten forfatteren klarer å få fram meningsfulle figurer som speiler hans eget kunstneriske virke på.
Jon Rognlien, Dagbladet om Kartet og terrenget"(...)jeg mener han er vår tids fremste samtidsdiagnostiker - iblant reaksjonær, iblant fremsynt. Han har skriver videre på sin svanesang over senkapitalismen i Europa, og jeg får lyst til å synge med."
Knut Hoem, NRK om Kartet og terrenget"Jeg vet ikke om andre forfattere som kan skrive så underholdende om kjedsomhet, så livgivende om døden og så reflekterende om en varmtvannsbereder"
Stein Roll, Adresseavisen om Kartet og terrenget"Michel Houellebecq har i sin femte roman, den prisbelønte Kartet og terrenget`skrevet en intelligent satire spekket med referanser til ulike tenkere som alle tematiserer forholdet mellom ideal og virkelighet."
Gro Jørstad Nilsen, Bergens tidende om Kartet og terrenget"Lanzarote skildrer på en fortreffelig måte en samtid der lidenskap er forvandlet til perversjon og ligner mer på tidsfordriv enn på genuin søken etter skjønnhet og sannhet. Houellebecq er og blir Frankrikes moderne misantrop. Bak hans lakoniske visjon av verden ligger alltid et buldrende mørke av fortvilelse over en sivilisasjon på avveier."
Fredrik Wandrup, Dagbladet om Lanzarote