Nina Helgevold
Nina Helgevold er professor emerita i pedagogikk ved Institutt for grunnskoleopplæring, idrett og spesialpedagogikk, Universitetet i Stavanger. Helgevolds forskningsinteresser er knyttet til dialogisk undervisning, lærerstudenters og læreres profesjonslæring og utvikling av partnerskap mellom skole, lærere og lærerutdanning blant annet gjennom Lesson Study. Helgevold var involvert i det NFR-støttede forskningsprosjektet «Teachers as Students», hvor Lesson Study ble gjennomført i praksisopplæring i norsk grunnskolelærerutdanning ved en utdanningsinstitusjon. Hun har også vært involvert i et NORHED-prosjekt i samarbeid med University of Malawi, «Strengthening numeracy in early years primary education through professional development for teachers», hvor Lesson Study var arbeidsmetoden. Helgevold har flere publikasjoner knyttet til Lesson Study og har sammen med internasjonale kollegaer vært medredaktør for to antologier om bruk av Lesson Study som profesjonslæring i lærerutdanning og skole.