Stig Sæterbakken
Stig Sæterbakken (1966–2012), fra Lillehammer.
Han debuterte som forfatter bare 18 år gammel, med diktsamlingen Flytende paraplyer, mens han ennå var elev ved Lillehammer Gymnas. I 1991 utga Sæterbakken sin første roman, Incubus, etterfulgt av Det nye testamentet i 1993. Essaysamlingen året etter, Estetisk salighet, tjente som en oppsummering av fem års essayistisk virksomhet.
I 1997 vendte Sæterbakken tilbake som romanforfatter med Siamesisk, en bok som markerer et tydelig brudd i forfatterskapet. Romanen var en overraskelse for mange, med sin enkle rå stil. I 1998 kom Selvbeherskelse. Og i 1999 Sauermugg. De tre bøkene, S-trilogien, som de gjerne blir kalt, kom i en samlet utgave, sommeren 2000 og en ny og utvidet utgave i 2007. Siamesisk er oversatt til seks språk.
I februar 2001 kom Sæterbakkens andre essaysamling, Det onde øye ut. Som Estetisk salighet i 1994 representerer også denne boken en oppsummering og avslutning av en ny fase i forfatterskapet. Ikke minst kaster essayene lys over Sæterbakkens egen prosa, særlig romanene i S-trilogien.
2003 – 2007 utkom romanene Kapital, Besøket og Usynlige hender. I 2007 fikk Sæterbakken Kritikerprisen og Bokklubbenes Oversetterpris for sin oversettelse av Nikanor Teratologens Eldreomsorgen i Øvre Kågedalen.
Sæterbakken var kunstnerisk leder for Norsk Litteraturfestival – Sigrid Undsetdagene fra 2006 til oktober 2008, da han trakk seg fra stillingen som følge av kontroversene rundt invitasjonen av David Irving til festivalen i 2009.
April 2009 utga Flamme Forlag en boksingel av Sæterbakken, et essay med tittelen Ja. Nei. Ja. Ytterligere to singler er siden blitt publisert: Umuligheten av å leve (2010) og Det fryktinngydende (2011).
Essaysamling i mars 2010: Dirty Things.
Sæterbakkens siste romaner er Ikke forlat meg (2009) og Gjennom natten (2011).
«Jag känner inte till någon annan författare som med sådan exakthet lyckas nästla sig in i läsarens medvetande och blotta en beredskap att gå med på nästan vad som helst.» Mats Kolmisoppi, Helsingfors Dagblad
«Styrken i Sæterbakkens forfattarskap er evna han har til å sjå djupt. Djupt i menneskets indre liv, historie, voner, draumar, mørke og sakn.»
Nora Simonhjell, Morgenbladet
«One of the most interesting contemporary authors in Europe: always controversial and never uncomplicated, he forces the reader to confront the less flattering sides of both self and society.»
Eurozine
Stig Sæterbakkens minnepris
Prisen er åpen for alle sjangre innenfor det skjønnlitterære feltet, og krever ingen forlagstilhørlighet. Se vinnerne her...
Titler i salg
Kategori
Format
Språk
Serier
Anmeldelser
"Sæterbakken inspirerer, imponerer og opplyser leseren. Han graver seg inn i språkets muligheter og språkets betydning. Sæterbakken har etterlatt seg over 20 utgivelser.
Jeg anbefaler alle å utforske dette viktige forfatterskapet."
"De er alle som en gode, og noen helt strålende. Sæterbakken skygget sjelden banen, han hadde mot og evne til å gripe fatt i vanskelige tema og kontroversielle problemstillinger, og han våget å ta tak i de helt store spørsmålene."
Ørjan Greiff Johnsen, Adresseavisen om Essays i utvalg"I alle disse essayene, som drivkraft, ligger det en enorm formidlings- og formuleringsglede, en språklig vilterhet og et analytisk overskudd som mer enn noe annet vitner om dyp kjærlighet til litteraturen, til språket, til språkets grusomhet, fordi også den viser seg mulig å beseire"
Ole Ø. Sand Holth, Dagbladet om Essays i utvalg"Stig Sæterbakkens første avsnitt i romanen Gjennom natten er
en glitrende start på en svart og hjerteskjærende sorgreise."
"Stig Sæterbakkens roman Gjennom natten må være en av årets mest fabelaktige - i det fabelaktiges mørkeste, mest revnende forstand."
Karen Frøsland Nystøyl, Vårt Land om Gjennom natten"Garantert en av årets beste romaner (...) Dette er Sæterbakken på sitt
beste, og stort bedre blir ikke norsk litteratur."
"Stig Sæterbakken lodder dypere enn de fleste, og har med «Gjennom natten» lagt en ny mørk, vond og kunstnerisk vellykket roman til forfatterskapet."
Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad om Gjennom natten"... et språk som får deg til å holde pusten de riktige stedene og jage fra side til side, fra rom til rom, som i en spenningsroman."
Vidar Kvalshaug, Aftenposten om Gjennom natten"Et nesten utilnærmelig tema, som forfatteren Sæterbakken sirkler inn på en måte som kan kalles en litterær kraftprestasjon."
Turid Larsen, Dagsavisen om Gjennom natten"Sæterbakken skriver om sorgens labyrint, og han gjør det godt."
Ida-Sofie Solberg Stryken, Gudbrandsdølen Dagningen om Gjennom natten"Stig Sæterbakkens interesse for det stygge, det skremmende, det onde fornekter seg ikke. I den nye romanen Gjennom natten bærer han denne børen videre på et vis som er tilforlatelig og overraskende på samme tid. (...) Meyers fortvilelse og behov for renselse er like sterk lesning som den vaklende mannen i begynnelsen av boken var det."
Leif Ekle, NRK om Gjennom natten"Det er vondt, men også givende å lese, først og fremst fordi Sæterbakken skriver enormt godt. Språket blir aldri noe skjold eller filter, tvert imot, det borer seg inn i mørket, med en presisjon og oppfinnsomhet i billedbruken som paradoksalt nok føles befriende".
Ole Øyvind Sand Holth , Dagbladet om Gjennom natten"For idet romanen entrer det huset du vet i Bratislava, er det virkelig som om hele leseropplevelsen hylles inn i natt. Du vet ikke riktig hva som foregår, men du kjenner det i ryggen som en uro."
Frode Helmich Pedersen, Bergens Tidende om Gjennom natten"Det er ein sterk og god og dødsens alvorleg roman Stig Sæterbakken
her har skrive, ein ambisiøs og vellukka tekst i eit stilreint og
enkelt, men verknadsfullt språk."
"Du kjenner følelsen? Når du ønsker at boka aldri skal ta slutt? Når man prøver å holde igjen, ikke lese for mye, så boka skal vare lenger? Det er ikke ofte man finner de bøkene. Men Stig Sæterbakkens siste roman «Gjennom natten» er sånn."
Anette Os, Fædrelandsvennen om Gjennom natten"Glimrende artikler om litteratur som er opptatt av det som er annerledes, det vi opplever som frastøtende. (...)Stig Sæterbakken byr også på en hyllest til alkoholen og møte med flere poptekster. (...) i hovedsak en rikholdig samling artikler om litteratur som i sitt presise språk er av beste klasse."
Alf Kjetil Igland, Fædrelandsvennen om Dirty Things"Ut av mørket krystalliserer det seg lysende passasjer om hvilke fantasier vi har om livet som barn, om hvor nyttig det kan være å erkjenne sannheten om våre foreldre, og om hvor urealistiske forventninger vi har til hverandre i parhold, for å nevne noen av de mange avsnittene som jeg har streket under med harde blyantstreker."
Knut Hoem, NRK om Dirty Things"Sæterbakken forteller med intensitet og innlevelse, hans begeistring for temaene smitter over på leseren. Det er svært mye fint å hente i Dirty Things; Sæterbakken tilbyr ny innsikt, han ser viktige kunstnerskap med friske øyne, men boka fungerer også utmerket selv om man ikke er kjent med de forkjellige kunstnerne han skriver om."
Ørjan Greiff Johnsen, Adresseavisen om Dirty Things"De fem første essayene i Dirty things rommer innsiktsfulle lesninger av forfattere og forfatterskap med tydelige slektskap til Sæterbakken selv (...) Sæterbakken er en engasjert leser og kunnskapsrik litteraturformidler som evner å sette ting i perspektiv"
Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende om Dirty Things"Sæterbakken skriver med temperatur, engasjement og nysgjerrighet."
Per Ivar Henriksbø, Gudbrandsdølen om Dirty Things"Det er en nerve, konsekvens, kompromissløshet og refleksjonsvilje i det han skriver, som får hans litteratur til å fremstå som en dyd av nødvendighet eller det han selv betegner som «et eksistensielt anliggende».
Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad om Dirty Things"Sæterbakkens forfatterskap er langt, ja, det runder 25 år as we speak, og alt vi kan håpe på er at han fortsetter å skrive den ene djevelske - og djevelsk velskrevne romanen etter den andre."
Susanne Christensen, Klassekampen om Ikke forlat meg"Ikke forlat meg er en roman som nærmer seg det fullendte i form. Med eleganse og letthet serveres en kompleks historie - om eksistensiell ensomhet og avsondrethet, indre raseri og mørke."
Maya Djuve Troberg, Dagbladet om Ikke forlat meg" (...) at det fantes egentlig ingen annen måte å skrive akkurat denne historien på. Nettopp der ligger dens sterke originalitet. Det er dyktig gjort. Og det er fascinerende, skjønt alt annet enn behagelig."
Kjell Olaf Jensen, Dagsavisen om Ikke forlat meg"Ikke forlat meg er Sæterbakkens niande roman, og aldri har han gått lenger i å skildre den totale, utmattande og sjølvdestruktive isolasjonen. (...)Språket er presist og ugjenkalleleg sæterbakkensk. Ikke forlat meg er ei bønn frå innsida av angstkvadratet, boren fram i laust samanvovne, men strengt uthogne fragment."
Nora Simonhjell, Morgenbladet om Ikke forlat meg"Stig Sæterbakkens niende roman er en effektiv og uhyggelig skildring av et ungt sinn i ferd med å gå til grunne, tilsynelatende av kjærlighetssorg, men også av sjalusi ute av kontroll (...) Ikke forlat meg er et eksempel på hvordan god litteratur overskrider moralske stengsler uten dermed å bli umoralsk."
Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende om Ikke forlat meg"Sæterbakken får fint frem dynamikken og maktspillet mellom den sjalu og sjalusiens objekt, samtidig som språket hever denne kjente historien godt opp fra det alminnelige. Romanens språk vil gjerne være følelsessterkt, ja, nærmest sentimentalt, i betydningen rå følelser uten filter. Samtidig er det en presisjon her som balanserer det hele, følelsene får lov å velte frem, men holdes samtidig i sjakk av formen."
Ane Farsethås, Dagens Næringsliv om Ikke forlat meg"Det var slik denne boka måtte forteljast. Såleis har Ikke forlat meg vorte ein sterk og vellukka roman."
Odd W. Surén, Dag og Tid om Ikke forlat megStig Sæterbakken skriver sjelden behagelige, men nesten alltid viktige og gode romaner. (...) Romanen er kompromissløs, og et godt stykke unna den typiske, ufarlige, sorgmuntre oppvekstskildring vi liker å lese, uten at vi skal la være å lese av den grunn. På ingen måte. Ikke forlat meg er nok en sterk roman fra Stig Sæterbakken."
Ørjan Greiff Johnsen om Ikke forlat meg"Og Sæterbakkens gjennomarbeidede språk, i skjæringspunktet mellom det realistiske og det litterære, er stadig en fornøyelse å lese."
Truls Gjefsen, Gudbrandsdølen Dagningen om Ikke forlat meg“Siamese is a difficult and brilliant book."
Jim Krusoe, New York Times omBibliografi
2018 - Ikke noe av dette handler om meg (og andre tekster)
2016 - Ikke noe av dette handler om meg
2015 - Der jeg tenker er det alltid mørkt
2012 - Dikt og fortellinger. Bnd.1
2011 - Umuligheten av å leve
2009 - Ja. Nei. Ja
2008 - Norsk litterær kanon
2000 - Siamesisk, selvbeherskelse, sauermugg
1998 - Selvbeherskelse
1997 - Siamesisk
1995 - Ansiktet mitt signerer jeg ikke
1994 - Estetisk salighet
1993 - Det nye testamentet
1991 - Incubus
1988 - Vandrebok
1986 - Sverdet ble til et barn
1984 - Flytende paraplyer
Litterære priser
- 1991 Oppland Fylkeskommunes kunstnerstipend
- 2006 Osloprisen, Årets beste roman for Besøket
- 2007 Kritikerprisen for beste oversettelse, oversettelse av Eldreomsorgen i Øvre Kågedalen av Nikanor Teratologen
- 2007 Bokklubbens oversetterpris, oversettelse av Eldreomsorgen i Øvre Kågedalen av Nikanor Teratologen
- 2012 P2-lytternes romanpris for Gjennom natten (2011)
- 2012 Ungdommens kritikerpris for Gjennom natten (2011)