Boka gir en grundig beskrivelse av begavede elever med lærevansker – et felt som er ukjent i norsk pedagogisk/psykologisk praksis og utdanningsforskning, noe som gjør at boka er unik i sitt slag. Den har et spesielt fokus på grunnskoleelever og gir svar på noen problemstillinger som forskere, pedagoger, psykologer og lærere er opptatt av, f.eks.:
- Hvordan identifiserer vi eksepsjonelle og dobbelteksepsjonelle elever, og hvorfor er det så viktig å oppdage (identifisere) dem?
- Hvordan skal vi undervise begavede elever og begavede elever med lærevansker?
- Hvilke faktorer kan bidra til videre utvikling av begavelsen hos disse elevene?
Målgruppa for boka er studenter i psykologisk, spesialpedagogisk og pedagogisk utdanning og lærere på ulike nivåer i utdanningssystemet. Dessuten fagfolk som jobber med elever i ulike pedagogiske miljøer, sosialrådgivere og PPT. Den kan også være av interesse for foreldre som vil forstå bedre begavelsen og vanskene hos sine barn.