
Begynneropplæring i KRLE
Eli-Anne Vongraven Eriksen, Ragnhild Laird Iversen, Kristine Toft Rosland
Laster...
Laster...
Barnehagens fagområder, kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter
Av Kristine Toft Rosland, Kirsten Johansen Horrigmo, 2021, Heftet
I denne boka drøftes fagdidaktiske spørsmålsstillinger knyttet til kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) i barnehagelærerutdanningen. Sentrale forskere på barnehagefeltet utvikler en kunnskapsplattform for fagdidaktikk tilknyttet kunnskapsområdet og barnehagens fagområder Nærmiljø og samfunn og Etikk, religion og filosofi.
Fagdidaktikk for SRLE er tredelt. Første del inneholder studier som analyserer barnehagens og barnehagelærerutdanningens styringsdokumenter og diskuterer rammene disse legger for fagdidaktikken. Andre del viser hvordan organisasjonsforståelse og ledelse får betydning for fagdidaktiske valg og begrunnelser. Tredje del retter seg mot drøftinger av fagområdenes kunnskapsmessige innhold med utgangspunkt i empiriske studier og teoretiske drøftinger. Boka er fagfellevurdert og bidrar med ny kunnskap og innsikt til det didaktiske fag- og forskermiljøet i SRLE.
Boka henvender seg til forskere, utdannere, barnehagelærerstudenter og barnehagelærere. Den er også aktuell for kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU), styrerutdanningene og Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage (Rekom).
I denne boka drøftes fagdidaktiske spørsmålsstillinger knyttet til kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) i barnehagelærerutdanningen. Sentrale forskere på barnehagefeltet utvikler en kunnskapsplattform for fagdidaktikk tilknyttet kunnskapsområdet og barnehagens fagområder Nærmiljø og samfunn og Etikk, religion og filosofi.
Fagdidaktikk for SRLE er tredelt. Første del inneholder studier som analyserer barnehagens og barnehagelærerutdanningens styringsdokumenter og diskuterer rammene disse legger for fagdidaktikken. Andre del viser hvordan organisasjonsforståelse og ledelse får betydning for fagdidaktiske valg og begrunnelser. Tredje del retter seg mot drøftinger av fagområdenes kunnskapsmessige innhold med utgangspunkt i empiriske studier og teoretiske drøftinger. Boka er fagfellevurdert og bidrar med ny kunnskap og innsikt til det didaktiske fag- og forskermiljøet i SRLE.
Boka henvender seg til forskere, utdannere, barnehagelærerstudenter og barnehagelærere. Den er også aktuell for kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU), styrerutdanningene og Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage (Rekom).
Kristine Toft Rosland er førstelektor i KRLE ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har lang undervisningserfaring fra Grunnskole- (GLU) og Barnehagelærerutdanning (BLU), og forskningen hennes er særlig rettet mot religionsdidaktikk for barnehagen.
Kirsten Johnsen Horrigmo er førstelektor i samfunnsfagdidaktikk ved Universitet i Agder og underviser i SRLE. Horrigmo er særlig interessert i hvilken betydning sted og lokalsamfunn kan ha i utdanningssammenheng. Hun har publisert flere bøker og vitenskapelige artikler, og er medredaktør for Fagdidaktikk for SRLE. Barnehagens fagområder, kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter (2021). Les mer om Horrigmo på Universitetet i Agder.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 349,-



Ingeborg Tveter Thoresen, Geir Winje

Helje Kringlebotn Sødal, Hans Hodne, Ruth Danielsen, Levi Geir Eidhamar, Geir Skeie, Geir Winje

Helje Kringlebotn Sødal, Hans Hodne, Inger Margrethe Tallaksen, Pål Repstad

Eli-Anne Vongraven Eriksen, Ragnhild Laird Iversen, Kristine Toft Rosland

Sigurd Bergflødt, Olav Kasin

Frøydis Oma Ohnstad

Åse Røthing, Espen Schjetne, Geir Afdal

Jørn Stordalen, Kari Krüger Grasaas

Inger Margrethe Tallaksen, Kari Repstad

Dagrun Engeset, Else Marie Øvrebø
