Mens Covid19-pandemien sørger for stengte grenser, en pause på godt og vel to år, bygger forfatteren sin egen båt - uten noe erfaring fra før. Det skal bli en robåt - en pram. Den blir bygd etter tradisjonell klink-bygg metode, slik vikingene gjorde det, nå erklært verdensarv av UNESCO. Samtidig forverres både forfatterens egen og klodens helse på dramatisk vis. Å bygge båt blir å bygge seg selv en vei ut.
Hva er en båt egentlig? Båter ble både brukt av migrantene ut fra Afrika ved tidenes morgen for hundretusenvis av år siden og nå i dag av vår tids båtflyktninger. Kystkultur er komplisert fordi det er mye påvirkning utenfra. Båten har til alle tider vært det fremste kommunikasjons-middelet. En nærmest arketypisk del av oss. Hva har den betydd - hva er båtens historie?
At det er en trebåt som bygges gjør koblingen til natur sterk. Skogen og havet er klodens to lunger; en grønn og en blå. Bærekraftig bruk, med eldgammel kompetanse, kan være godt vern; fordi det gir nærhet til de primære elementene vi er så avhengige av, på så mange forskjellige vis.
Det er 1 million båt-eiere i Norge. For vikingene var båten hellig og uunnværlig og vi er i dag en av verdens største skipsfarts-nasjoner. Denne boken går, med en personlig tilnærming, til kjernen på hva dette handler om - helt grunnleggende sett. Båten som et konkret fartøy mellom land og kontinent, i bevegelse mot frihet og fritid - men også i overført betydning; kommunikasjonsmiddelet som bærer menneskeheten. Vi er alle i samme båt.