Enten du elsker eller hater det, må du som lærer forholde deg til generative språkmodeller. I Kunstig intelligens i skriveopplæringen møter du Lars, en niendeklassing som bruker ChatGPT til å gjøre skriveoppgavene for seg. Hvilke muligheter har læreren til likevel å lære Lars å skrive? Boka svarer også på sentrale spørsmål om generative språkmodeller som: KI-literacy, hva er det?Hvordan er forholdet mellom språkbruk og kognitiv utvikling? Du får også en rekke konkrete tips til hvordan KI kan brukes i skriveopplæringen. Tipsene er hentet fra lærere og silt gjennom teori om god skriveopplæring.
Agnar Lirhus er skjønnlitterær forfatter av en rekke titler i forskjellige sjangre. Han er også norsklektor og har undervist i kreativ skriving, blant annet ved Forfatterstudiet i Bø. Da ChatGPT ble lansert, hoppet han ned i kaninhullet for å finne ut hvilke konsekvenser generative språkmodeller kan få for forfattere, skoleelever og samfunnet som sådan.
Enten du elsker eller hater det, må du som lærer forholde deg til generative språkmodeller. I Kunstig intelligens i skriveopplæringen møter du Lars, en niendeklassing som bruker ChatGPT til å gjøre skriveoppgavene for seg. Hvilke muligheter har læreren til likevel å lære Lars å skrive? Boka svarer også på sentrale spørsmål om generative språkmodeller som: KI-literacy, hva er det?Hvordan er forholdet mellom språkbruk og kognitiv utvikling? Du får også en rekke konkrete tips til hvordan KI kan brukes i skriveopplæringen. Tipsene er hentet fra lærere og silt gjennom teori om god skriveopplæring.
Agnar Lirhus er skjønnlitterær forfatter av en rekke titler i forskjellige sjangre. Han er også norsklektor og har undervist i kreativ skriving, blant annet ved Forfatterstudiet i Bø. Da ChatGPT ble lansert, hoppet han ned i kaninhullet for å finne ut hvilke konsekvenser generative språkmodeller kan få for forfattere, skoleelever og samfunnet som sådan.
Agnar Lirhus (f. 1978) har skrevet romaner, dikt, sakprosa, og bøker for barn og ungdom.
Med Historien om oss (2013) tok forfatterskapet en vending, og siden har Lirhus skrevet flere risikovillige og egenrådige bøker om natur, klima og økologisk sammenbrudd. Fra 2023 har Lirhus jobbet med det multimediale samleverket 2023–2030, der også Mønstrenes bok inngår. 2030 er året vi mennesker ifølge FN må ha halvert klimagassutslippene anno 2019 for å kunne nå 1,5-gradersmålet i Parisavtalen.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2024
Utgivelsesdato: 07.02.2024
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202802561
Antall sider: 72
Serienavn: Skoleserien
Kategorier: Språk og litteratur, Fagbøker, Pedagogikk og lærerutdanning
Anmeldelser
På små 70 sider for Lirhus præsenteret en meget central problemstilling med generativ kunstig intelligens i skolen. Især hans dramatiserede eksempel med en digtanalyse af Gunvor Hofmo er rigtig spændende læsning, der vil være inspirerende for alle (dansk-)lærere.