
Læring i et Vygotsky-perspektiv
Ann-Cathrin Faldet, Thor-André Skrefsrud, Hege Merete Somby
Laster...
Laster...
Av Anne Lise Johnsen-Swart, Bente Fønnebø, Hege Merete Somby, 2023, Heftet
Samiske stemmer i skolen er en fagbok hvor formidlere, forskere og lærere fra Sápmi skriver om mangfoldet hos vårt samiske urfolk. Boka gir innsikt i urfolks rettigheter gjennom FN-konvensjonene, Barnekonvensjonen og læreplanen (LK20).
Gjennom marka-, lule-, skolte-, sjøsamiske samt sør- og nordsamiske stemmer belyses koloniseringshistorie, samiske verdier og identitet, kosmologi, nomadiske tradisjoner, områdetilhørighet og generasjonsfellesskap. Samisk språk, kultur, kulturforståelse og kultursensitivitet er også en viktig del av bokas perspektiver.
Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) pålegger alle norske lærere og utdanningsinstitusjoner å inkludere samisk historie, tradisjoner og pedagogiske perspektiver i skolens kunnskapsmål, emneplaner og prosjekter. Det betyr at aktuelle utdanninger må være oppdatert på historie, språk, kultur, tradisjoner og kunnskap om mangfoldet og kompleksiteten i Sápmi.
Samiske stemmer i skolen henvender seg til lærere, studenter ved lærerutdanninger, universiteter og andre relevante profesjonsutdanninger. Den er også aktuell for forskere, skoleledere og kan være en inspirasjon for samiske skoler.
Bidragsytere i boka er: Meerke Krihke Leine Bientie, Oda Kjær Eriksen, Bente Fønnebø, Ánte Mikkel Gaup, Unni Jernberg, Gunn-Tove Minde, Hege Merete Somby, Anne Lise Johnsen-Swart, Astrid Ingebjørg Swart, Ann-Mari Thomassen og Venke Tørmænen.
Samiske stemmer i skolen er en fagbok hvor formidlere, forskere og lærere fra Sápmi skriver om mangfoldet hos vårt samiske urfolk. Boka gir innsikt i urfolks rettigheter gjennom FN-konvensjonene, Barnekonvensjonen og læreplanen (LK20).
Gjennom marka-, lule-, skolte-, sjøsamiske samt sør- og nordsamiske stemmer belyses koloniseringshistorie, samiske verdier og identitet, kosmologi, nomadiske tradisjoner, områdetilhørighet og generasjonsfellesskap. Samisk språk, kultur, kulturforståelse og kultursensitivitet er også en viktig del av bokas perspektiver.
Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) pålegger alle norske lærere og utdanningsinstitusjoner å inkludere samisk historie, tradisjoner og pedagogiske perspektiver i skolens kunnskapsmål, emneplaner og prosjekter. Det betyr at aktuelle utdanninger må være oppdatert på historie, språk, kultur, tradisjoner og kunnskap om mangfoldet og kompleksiteten i Sápmi.
Samiske stemmer i skolen henvender seg til lærere, studenter ved lærerutdanninger, universiteter og andre relevante profesjonsutdanninger. Den er også aktuell for forskere, skoleledere og kan være en inspirasjon for samiske skoler.
Bidragsytere i boka er: Meerke Krihke Leine Bientie, Oda Kjær Eriksen, Bente Fønnebø, Ánte Mikkel Gaup, Unni Jernberg, Gunn-Tove Minde, Hege Merete Somby, Anne Lise Johnsen-Swart, Astrid Ingebjørg Swart, Ann-Mari Thomassen og Venke Tørmænen.
[...] Med innsiktsfulle grep, fortellinger og illustrasjoner, stimulerer boka leserens vitebegjærlighet. Den er, slik jeg ser det, en veiviser inn et spennende og mangfoldig landskap. Både innhold og utforming fortjener betegnelsen praktverk. Boka har et rikt billedmateriale og er redigert på innbydende vis. Det gjør det til en fryd å lese den.
– forebygging.no
http://www.forebygging.no/bokomtaler/2023/samiske-stemmer-i-skolen/, 16.03.2023
Bente Fønnebø er dosent i kunstfag ved Institutt for barnehagelærerutdanning, OsloMet – storbyuniversitetet. Hun underviser barnehagelærerstudenter innen kunnskaps- og fagområdet kunst, kultur og kreativitet. Fønnebø er barnehagelærer med spesialområde kunsthistorie og spesialpedagogikk og har hovedfag i tegning fra SHKS. Hun er også utdannet arkeolog.
Fønnebø har illustrert en rekke fagbøker bl.a for Cappelen Damm Akademisk, Gyldendal Forlag, Solum og Unipub Forlag. Hun er medlem av Tegnerforbundet og har et tjuetalls utstillinger innen tegning og leire bak seg. Hun har utgitt flere bøker, bl.a Kunstneriske bevegelser i barnehagen og Å tegne sammen. Hun er også en av redaktørene for Samiske stemmer i barnehagen og Barnehagens rammeplan i praksis. Les mer om Fønnebø på OsloMet - storbyuniversitetet.
Anne Lise Johnsen-Swart er nordsame, vokst opp i Tana. Hun har mastergrad i sosialt arbeid med et urfolksperspektiv som innbefatter blant annet studie av russiske urfolkskvinner. Hun har jobbet innenfor psykisk helse og rus, i spesialisthelsetjenesten. I årrekker har Johnsen-Swart vært foreleser i samisk kultur og identitet, og kultursensitivitet ved barnehagelærerutdanningen - og lærerutdanninger samt barnevernsutdanning. Hun er en av grunnleggerne av Samigoldsource, etablert i 2008 med mål om å synliggjøre samisk kultur, identitet og historie, sang- og joiketradisjoner, både nasjonalt og internasjonalt.
Hege Merete Somby er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskoleni Innlandet og Sámi allaskuvla og disputerte i 2017 over avhandlingen Elevbedrift som inkluderende arbeidsmåte for elever med særlige behov. Hun har siden jobbet med inkludering i opplæringen på et overordnet nivå gjennom flere publikasjoner og i undervisning for grunnskolelærerstudenter og masterstudenter. Hun er også spesielt knyttet til forsking som undersøker inkluderende arbeidsmåter gjennom digitale verktøy, som applikasjoner i utvidet virkelighet (AR) og simulering i Virtual Reality (VR), der Vygotskys teorier om læring og utvikling har vært sentrale. I tillegg er Somby opptatt av hvordan man ivaretar samiske perspektiver i opplæringen, også på høgskolenivå, og i hvilken grad opplæring på alle nivåer fremmer inkluderende opplæring for samiske elever.

Ann-Cathrin Faldet, Thor-André Skrefsrud, Hege Merete Somby

Bente Fønnebø

Bente Fønnebø, Unni Jernberg, Anne Lise Johnsen-Swart

Bente Fønnebø

Bente Fønnebø, Unni Jernberg
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 349,-




Reidun Tangen

Sølvi Mausethagen, Kristin Helstad

Grete Mehus, Linda Okstad, Nina Sivertsen

Mirjam Harkestad Olsen

Åse Røthing, Elise M. Vike Johannessen, Tonje Myrebøe

Per Arneberg, Jan Harald Kjærre, Bjørn Overland

Odd Mathis Hætta

Grete Lillian Moen, Bjørg-Elin Moen

Line Wittek

Elisabeth Selj, Else Ryen
