Norsk skole har blitt en konkurranseskole hvor kun det som kan telles, teller. Konsekvensene av mer enn 20 år med en skole drevet som en bedrift, er nå klare. Skolestresset og de psykiske problemene har økt, trivselen synker, bruken av ADHD-medisiner har skutt i været og mange elever utvikler ufrivillig skolefravær. Skolene har blitt hverandres konkurrenter ved at resultater på nasjonale prøver offentliggjøres, og jakten på godt omdømme har skapt grobunn for omfattende drilling før testene. Offentliggjøring av resultater kombinert med fritt skolevalg i både grunnskolen og videregående har skapt taperskoler og vinnerskoler. Intensjonene med reformen av 1997 hvor 6-åringene kom inn i skolen vet vi nå at ikke ble fulgt. Timetallet for elevene har også økt drastisk. Men norsk skole gjør det fortsatt ikke bedre internasjonalt. Veien til toppresultater går visst ikke gjennom intens øving til standardiserte prøver og en markedsrettet skole. Hvordan gikk vi fra en fellesskole til en konkurranseskole, og hvorfor er konsekvensene så dramatiske? Hvem har ansvaret? Dette er lærerens historie fra innsiden som forteller hvorfor vi står overfor en systemsvikt som følge av politiske beslutninger. Det bør likevel være mulig å skape en skole for alle. Denne boka forteller hvordan.
Skolen er ikke for alle
Andre formater
Omtale
Forfatter(e)
Anmeldelser
En knusende dom over konkurranseskolen
Boka kan leses som en debattbok. Men den er så mye mer. Den kan med fordel være en lærebok både for lærerstudenter og politikere. Den gir inngående kunnskap om hvordan vi har fått en konkurranseskole med en rekke tiltak som har gitt bekymringsfulle konsekvenser, ved blant annet ved å vise elevers og læreres hverdag i klasserommet.
Boka påviser de lange linjer gjennom politiske utredninger og utdanningspolitisk forskning med påfølgende debatter. Forfatteren er godt orientert om både nasjonal og internasjonal skolepolitikk. Han presenterer solide resonnementer i en lettlest stil og har en stilistisk snert med metaforer fra sin tid som sportsjournalist. Teksten er krydret med tidsbilder fra eget liv som elev, men ikke minst med episoder fra hans liv som lærer, nettopp for å få fram faglige poeng.»
Ingeborg Tveter Thoresen, Forebygging.noLes hele anmeldelsenVarskurop med innestemme
En nyttig bok for alle som vil studere den norske skolens feilslåtte reformer på nært hold. Andreas Stien-Leenderts har den store fordelen at han er allmennlærer i barneskolen, og dermed har sett all galskapen fra innsiden. Han skriver med en behagelig innestemme, og også med et våkent blikk for alt som tross alt fungerer.
«Skolen er ikke for alle» er blitt en nyttig bok. Den gir en fin pekepinn på hva skolen ikke bør drive med, og også hva det bør gjøres mer av i årene som kommer.
Knut Hoem, NRK.no, 27.06.2023 Les hele anmeldelsen