Denne boken omhandler små barns læring i barnehagen og inngår i serien De yngste i barnehagen - fra forskning til praksis. Fokuset på læring er mer fremtredende i den ny rammeplanen en tidligere. Blant annet står det at alle barn skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Disse prosessene skal støttes av varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter.
Boken består av tre deler. Den første delen beskriver hvordan Rammeplan for barnehagen – innhold og oppgaver vektlegger læring og progresjon, bokens teoretiske grunnlag, tidlig utvikling og effekter av tidlig barnehagestart. Den andre delen omhandler teorier om små barns læring i sosialt samspill. Den siste delen av boken beskriver forslag til hvordan det kan jobbes med å fremme små barns læring i det naturlige samspillet i barnehagehverdagen, samt hvordan man kan forholde seg til manglende progresjon hos enkeltbarn. I tillegg presenteres det i den siste delen en rekke refleksjonsspørsmål for egenrefleksjon og felles drøfting.
Bokens målgruppe er først og fremst ansatte i barnehagene og studenter på barnehagelærerutdanningen, samt alle andre som er opptatt av gode barnehager for de yngste barnehagebarna.