I en prosa som er tilsynelatende enkel og helt ribbet for effekter meisler Agota Kristof ut sitt uforglemmelige portrett av to barns oppvekst under de aller vanskeligste omstendigheter. Tvillingenes dagbok er et tidløst storverk i europeisk 1900-tallslitteratur.
«Vi kommer fra storbyen. Vi har reist i hele natt. Moren vår er rød i øynene. Hun bærer på en stor pappeske, og vi har hver vår lille koffert med klærne våre i, pluss fars store ordbok som vi bytter på å bære …»
Det er krig, og for å slippe nøden i storbyen blir to unge brødre sendt til sin bestemor på landet. En bestemor som er avskyelig, møkkete og ondskapsfull, som lærer dem at livet er hardt.
For å overleve krigens grusomhet, sørger brødrene for at de tåler fysisk og psykisk smerte. De lærer seg å være hensynsløse, harde, milde og hjelpsomme alt etter som situasjonen krever det.
Tvillingenes dagbok
Agota Kristofs uforglemmelige debut Tvillingenes dagbok ble skrevet for mer enn tretti år siden, men oppleves som ytterst relevant for vår samtid.
Adresseavisen
Omtale
Forfatter(e)
Anmeldelser
Et knyttneveslag av en roman
"Nyutgivelse av klassisk fabel som på slående nøkternt, men likevel poetisk vis formidler menneskelig fornedrelse."
Ole Jacob Hoel, Adressevisen, 03.08.2019Døden er et skuldertrekk
"Følsomt og usentimentalt på én gang. Det fungerer svært godt. Romanen er et eneste stort sår gjennom to barndommer."
Vidar Kvalshaug, BOK365, 11.07.2019 Les hele anmeldelsenGodt og ondt
"Verket er åpenbart en viktig, moderne klassiker."
Tom Egil Hverven, Klassekampen, 10.08.2019«For Kristofs roman er gripende i ordets rette forstand – den levner deg ikke med en tåre i øyekroken, men med følelsen av å ha lest noe urovekkende om hva mennesket er i stand til (...)»
Carina Elisabeth Beddari, MorgenbladetBoktips: Jeg slukte boka på én kveld
"Den er rett og slett én av de beste leseropplevelsene noensinne!"
"Fantastisk innsikt i mennesker og rystende lærdom om krig."
Miriam Chantal Søgaard, Sandefjords Blad, 07.08.2019 Les hele anmeldelsen«Følg med, dette er et genialt verk. Genialt i sin enkle form, genialt komponert, med en balansert blanding av svart humor og ømhet.»
Marie France, .«Jeg ville uten tvil inkludere Tvillingenes dagbok i en kanon over den viktigste europeiske litteratur etter Annen verdenskrig. Romanen treffer fremdeles like hardt, og nå er det på tide at en ny generasjon blir påvirket [av den].»
Peter Nielsen, Information«Det finnes en bok som gjorde at jeg oppdaget hvilken type menneske jeg virkelig ville bli: Tvillingenes dagbok, første bok i Agota Kristofs trilogi …»
Slavoi Zizek, Le Monde diplomatiqueIntervju
Agota Kristofs debutroman viser krigens kynisme gjennom to tvillingbrødres fire øyne. Men helt uten humor er den ikke, ifølge teatersjef Kristian Seltun.
«Agota Kristof, mener du Agatha Christie?»
Dukker dette spørsmålet opp i hodet ditt, er du nok ikke alene. Den ungarske forfatteren fikk sitt gjennombrudd med debutromanen Tvillingenes Dagbok i 1986, men har ikke fått like mye oppmerksomhet av dagens lesere.
Selv om hun ikke er kjent, er Kristofs forfatterskap godt anerkjent som en slags forfatternes forfatter:
«Filosofen Slavoj Zizek har sagt at Tvillingenes dagbok fikk ham til å oppdage hvilket menneske han ville bli. Den danske forfatteren Jonas T. Bengtsson måtte slutte å lese mange av sine kolleger, fordi de ikke lenger sa ham noe. Når Nordisk råd-vinner Naja Marie Aidt mister troen på litteraturen, er det hos Kristof hun søker trøst», skriver redaktør Bernhard Mohn i forordet til nyutgivelsen som nå har kommet ut.
«Tvillingenes Dagbok» har nemlig blitt gravd opp fra arkivet og fått en lett modernisering.. Det er den første boka i en trilogi, der «Beviset» og «Den Tredje Løgnen» kommer ut i 2020.
Historien om de to tvillingbrødrene som blir sendt til sin tyranniserende bestemor på landsbygda mens krigen herjer rundt dem, ble nylig kalt en moderne klassiker av Morgenbladet:
[…] Kristofs roman er gripende i ordets rette forstand – den levner deg ikke med en tåre i øyekroken, men med følelsen av å ha lest noe urovekkende om hva mennesket er i stand til, med spørsmål om hva forfatteren kan ha gjennomlevd for å skrive som dette.
Carina Elisabeth Beddari, Morgenbladet
Også Klassekampens anmelder tar klassikerbegrepet i sin munn, og skriver: «Romanen forener de fleste betydningene av ordet fabelaktig i én rik tekst.»
Hva er det som gjør denne boka så spesiell? Vi spurte påtroppende teatersjef på Nationaltheatret, Kristian Seltun.