Roy Jacobsen
Roy Jacobsen har siden debuten i 1982 gitt ut over 25 bøker, som er oversatt til over 40 språk.
Roy Jacobsen (f. 1954) har utviklet sitt forfatterskap fra en markert debut i 1982 med novellesamlingen Fangeliv (som ble tildelt Tarjei Vesaas-debutantpris) til å bli en original, sterk og analytisk forfatter med særlig interesse for de underliggende psykologiske spill i menneskelig samvær. Roy Jacobsen ble nominert til Nordisk Råds Litteraturpris for Seierherrene (1991), en generasjonsroman som ble folkelesning. Den handler om arbeiderklassen som kom seg opp og fram i verden, og ble hans store gjennombrudd som forfatter. I Marions slør (2007), en drivende historie fra det flerkulturelle Oslo, beveger forfatteren seg mot krimsjangeren.
Forfatterskapet rommer en rekke andre sentrale romaner, som Det nye vannet (1987), Grenser (1999), Frost (2003), Hoggerne (2005), Anger (2012) og Vidunderbarn (2009). Den siste ble en stor bestselger. Det ble også serien De usynlige (2013), Hvitt hav (2015), Rigels øyne (2017) og Bare en mor (2020). Bøkene er et stykke norgeshistorie skildret nedenfra. Her skriver Jacobsen om kystproletariatet gjennom familien Barrøy som bor på en liten øy helt ytterst i havgapet på Helgelandskysten. Handlingen i første bok finner sted fra 1913 til 1928. De to neste bøkene spenner opp et større lerret, med det siste krigsåret 1944-45 og det første fredsåret som ramme for handlingen. Den avsluttende boken, Bare en mor, er en roman om ansvar, foreldreskap og oversette sider ved vår nære fortid.
Oversikt over Barrøy-serien finner du her.
I 2019 kom Mannen som elsket Sibir, basert på erindringene til den tyske naturvitenskapsmannen Fritz Dörries (1852 -1953). Boken er skrevet i samarbeid med Anneliese Pitz.
Samme år kom På randen av Vigeland, Roy Jacobsens bejublede og svært personlige fortelling om sin barndoms mange besøk i Vigelandsparken og morens mystiske tannlegetimer.
1 2022 kom De uverdige, om en gjeng gutter og jenter i Oslo under den tyske okkupasjonen. De lever i fattigdom, men bidrar på kreativt vis ved å svindle, stjæle som ravner, forfalske dokumenter og begå omfattende innbrudd. De kvier seg heller ikke for å utnytte fienden. Med denne barneflokken tegner den prisbelønte forfatteren et brutalt ærlig og varmt portrett av et miljø, en tid og en hverdag som til nå har vært nær sagt fraværende i krigshistorien.
Jacobsen er dessuten en utsøkt novellist med fire utgitte samlinger hittil. En samling utvalgte noveller kom i 2014, Si unnskyld.
Roy Jacobsen har mottatt det meste av litterære priser, bl.a. Tarjei Vesaas debutantpris, Kritikerprisen, Ungdommens Kritikerpris, Riksmålsprisen, Bokhandelprisen, Gyldendalprisen, og er to ganger nominert til Nordisk Råds Litteraturpris. Bøkene hans er oversatt til over 40 språk. Både Hoggerne og Vidunderbarn har vært innstilt til den internasjonale IMPAC-prisen, og både De usynlige og Hvitt hav ble nominert til Den europeiske litteraturprisen i hendholdsvis 2017 og 2022.
I 2017 ble han shortlistet til The Man Booker International Prize for De usynlige, som den første norske forfatter noensinne.
I september 2023 ble Jacobsen tildelt St. Olavs Orden for «sitt enestående forfatterskap».
Lenker
Roy Jacobsen Krigen sett fra Oslo øst
Roy Jacobsens «De uverdige» er et brutalt ærlig og varmt portrett av et miljø øst i Oslo under krigen. Hør intervju med Jacobsen her.
Bokpod med Roy Jacobsen
Roy Jacobsen snakker om oppvekst, skriving, hvalfangere, seierherrer, skogsarbeidere, usynlige depresjoner, tiden som ungdomskriminell og livet som forfatter.
Roy Jacobsen: – Noe av det underligste du kan være med på som barn er å være med på en klassereise
Da Roy Jacobsen skrev Seierherrene fanget han også en del av norsk historie og omveltningene nordmenn gjennomgikk etter krigen. 30 år senere reflekterer han over romanen som ble hans store gjennombrudd.
Podkast med Roy Jacobsen
Hvilke bøker har formet Roy Jacobsen som forfatter? Det forteller han om i denne episoden. Vi får også høre om Mannen som elsket Sibir, som Jacobsen har skrevet med sin kone Anneliese Pitz.
Boktips med Roy Jacobsen
John Erik Riley intervjuer Roy Jacobsen om arbeiderklasseoppvekst, klassereise og litteratur.
Boktips med Hans Olav Lahlum og Roy Jacobsen
Roy Jacobsen forteller om romanen Mannen som elsket Sibir, og den dramatiske og autentiske historien som ligger til grunn for den. Også historien om Reiulf Steen er dramatisk, og Hans Olav Lahlum forteller mange fascinerende detaljer fra bokhøstens store biografi-vinner: Reiulf Steen. Historien, triumfen og tragediene.
Titler i salg
Kategori
Format
Språk
Serier
Mannen som elsket Sibir
En sommerfuglsamlers erindringer fra Øst-SibirRoy Jacobsen og Anneliese PitzMannen som elsket Sibir
En sommerfuglsamlers erindringer fra Øst-SibirRoy Jacobsen og Anneliese PitzAnmeldelser
«Roy Jacobsen har skrevet nok en fantastisk roman»
«... et fantastisk bilde av et miljø og en tid som ikke alle kjenner i dag»
«... dramatisk, interessant og spennende»
« Dette er en knallsterk historie som er blitt en veldig god bok»
Jan Øyvind Helgesen, Nettavisen om De uverdige«En liten stor roman igjen, fra Roy Jacobsens hånd»
«Jacobsen skriver med innlevelse og intensitet»
«Roy Jacobsen er som alltid en mester på detaljer, miljø og arbeidsmetoder»
«... en velskrevet gjennomarbeidet roman, med humor, skrått blikk og varme personskildringer»
«Jacobsen kan faget»
Guri Hjeltnes, VG om De uverdige«Det er en vakker og intens roman Roy Jacobsen har skrevet.»
«Ingen skildrer Helgelandskystens kyst- og kulturhistorie som Roy Jacobsen.»
«(...) poetisk, virtuost, varmt og vakkert.»
Guri Hjeltnes, VG om Bare en mor«Roy Jacobsen griper tak i leseren fra første stund i sin nye roman om livet på Barrøy.»
«Det er en ren nytelse å lese Roy Jacobsens roman «Bare en mor».»
««Bare en mor» er en roman som holder leseren fanget fra første til siste setning.»
Marius Wulfsberg, Dagbladet om Bare en mor«[...] en roman fra en fordums verden og med et enormt sug i fortellingen.»
«At historien har fascinert den kunnskapssugende Roy Jacobsen er lett å forstå – og takket være hans språkkyndige kone Anneliese Pitz kunne de to gå sammen om å skrive en roman i en varm prosa, nær insektsliv og dyreliv på taiga og tundra.»
«Du og du for en historie.»
Guri Hjeltnes, VG om Mannen som elsket Sibir«[...] en sjelden perle i bokhøsten [...] denne bemerkelsesverdige beretningen er illustrert av Dörries vakre tegninger, av urfolk, dyr, landskap og altså sine elskede sommerfugler. Den fortjener all oppmerksomhet den kan få.»
Cathrine Krøger, Dagbladet om Mannen som elsket Sibir«[...] dette er ein sjeldan sommarfugl i den litterære faunaen, som i tillegg til å vere frå fjerne tider og himmelstrok, også har høg aktualitet.»
Marta Norheim, NRK om Mannen som elsket Sibir«På vakkert vis veves Roy Jacobsens familiehistorie sammen med Vigelandsparkens mange hjørner og veier, granittfigurer og sinnsstemninger.
[...] Få kan skrive som Roy Jacobsen – og her er han på sitt aller beste. Når det nå er hans eget liv han forteller fra, er det både klokt og vakkert gjort. Stedvis også brutalt – men likevel dempet, med små bokstaver.»
"«På randen av Vigeland» er Roy Jacobsen i særklasse, i utsøkt språk og komposisjon. Denne lille, vakre boken må bli tidenes gave, og en kilde for litteraturgranskerne – her er mang en nøkkel til Roy Jacobsens forfatterskap."
Guri Hjeltnes, VG om På randen av Vigeland«[...] en sjelden perle i bokhøsten [...] denne bemerkelsesverdige beretningen er illustrert av Dörries vakre tegninger, av urfolk, dyr, landskap og altså sine elskede sommerfugler. Den fortjener all oppmerksomhet den kan få.»
Cathrine Krøger, Dagbladet om Mannen som elsket Sibir"(...) en roman fra en fordums verden og med et enormt sug i fortellingen."
«At historien har fascinert den kunnskapssugende Roy Jacobsen er lett å forstå – og takket være hans språkkyndige kone Anneliese Pitz kunne de to gå sammen om å skrive en roman i en varm prosa, nær insektsliv og dyreliv på taiga og tundra.»
"Du og du for en historie."
Guri Hjeltnes, VG om Mannen som elsket Sibir«Smertefullt og vakkert om oppvekst og Gustav Vigelands skulpturer. »
Valerie Kubens, Fædrelandsvennen om På randen av Vigeland«Skildringen av Ingrids søk etter kjæresten er usentimental, brutal og likevel vakker [...]Når vi leser Rigels øyne (og de andre to bøkene) så hører vi det nordnorske språket. Og altså ikke bare i dialogen. Miljøtegningene gjør at du hensettes til landsdelen også når virkeligheten beskrives på korrekt bokmål. Det står det en mester bak. [...] Roy Jacobsen har gjort det igjen. Det er vemodig, det er vakkert, det er morsomt og det er eiegodt. Om dette er punktum i fortellingen om Ingrid Barrøy, så er det et verdig punktum.»
Atle Nielsen, Bok365 om Rigels øyne«Gripende roadmovie om en mor og et barn på jakt etter en russisk flyktning.(...) Få andre kan som Roy Jacobsen sy sammen det lokale, nasjonale og globale, fortidas skygger og vår konfliktridde verden her og nå.»
Steinar Sivertsen, Stavanger Afteblad om Rigels øyne«Den tredje boken i Roy Jacobsens romaner om Ingrid Barrøy er en vakker, poetisk og tidvis brutal historie. [... ] Hele den lille store romanen er en sitrende skildring av livet etter krigen, livet etter katastrofen, livet etter kjærligheten. [... ] Les den selv, denne usedvanlige vakre vandringen fra hav til skog og innland og tilbake, blant mennesker med ytre og indre arr, i en fredens krig.»
Guri Hjeltnes, VG om Rigels øyne«Stramt og skarpt, en intens og skarp fortelling om det norske fredsåret 1946, sett gjennom øynene til en ung kvinne på reise for å finne sin russiske kjæreste. [...] Med åpningsromanen De usynlige og høstens roman Rigels øyne er fortellingen om Barrøy nå blitt en trilogi, en bevegende norsk beretning om utfordrende livsvilkår og mye livsmot. [...] en svært stram og velkomponert roman»
Turid Larsen, Dagsavisen om Rigels øyne«Jacobsens bilder av et samfunn i rask utvikling er like skarpe og fintegnede som hans glimt av natur, skog, fuglesang og fraværet av hav - i det som også blir en Ingrids Barrøys forunderlige reise. [...] denne boken er et høydepunkt.»
Leif Ekle, NRK om Rigels øyne«Det er driv over Jacobsens særs lesarvenlege framstilling... Rigels øyne er den beste boka så langt om Barrøyfolket.»
Ole Karlsen, Dag og Tid om Rigels øyneDen tredje boken i Roy Jacobsens romaner om Ingrid Barrøy er en vakker, poetisk og tidvis brutal historie. [... ] Hele den lille store romanen er en sitrende skildring av livet etter krigen, livet etter katastrofen, livet etter kjærligheten. [... ] Les den selv, denne usedvanlige vakre vandringen fra hav til skog og innland og tilbake, blant mennesker med ytre og indre arr, i en fredens krig.
Guri Hjeltnes, VG om Rigels øyneskildringen av Ingrids søk etter kjæresten er usentimental, brutal og likevel vakker [...]
Når vi leser Rigels øyne (og de andre to bøkene) så hører vi det nordnorske språket. Og altså ikke bare i dialogen. Miljøtegningene gjør at du hensettes til landsdelen også når virkeligheten beskrives på korrekt bokmål. Det står det en mester bak.
[...] Roy Jacobsen har gjort det igjen. Det er vemodig, det er vakkert, det er morsomt og det er eiegodt. Om dette er punktum i fortellingen om Ingrid Barrøy, så er det et verdig punktum.
"Roy Jacobsen gjør ikke bare de fine menneskeskikkelsene synlige – for alltid– han gjør leseren klokere. En mesters hånd som gjør det lille stort (...) Roy Jacobsens nye roman griper leseren med et slag og slipper ikke tak før på siste side."
Guri Hjeltnes, VG om De usynlige"De usynlige er tittelen på Roy Jacobsens mesterstykke av en roman. Den vil være synlig lenge. Hele bokhøsten og enda lenger."
Finn Stenstad, Tønsbergs Blad om De usynlige"Det er den gnistrande gode forteljaren Jacobsen, meir enn psykologen, som utfaldar seg i denne romanen på 240 sider. Eg hadde ei kjensle av å ha lese ein mykje lenger roman då eg var ferdig med han, det står så ufatteleg mykje mellom linjene. (...) «De usynlige» kunne lett ha blitt sentimental søtsuppe, men blir det så absolutt ikkje. Det fortel det meste om kva for stor forfattar Roy Jacobsen er."
Bjarne Tveiten, Fædrelandsvennen om De usynlige"(...) sidene er fullspekket av lun humor, liketil personskildring og overraskende hendelser. Alt pakket inn i et fortettet, poetisk og fabulerende billedspråk som skulle få meg til å ønske at boka aldri måtte ta slutt."
Bente Milde, Brønnøysunds Avis om De usynlige"Roy Jacobsen hevder seg i mesterklassen og det vil være rart om De usynlige ikke blir å finne på nominasjonslista til Nordisk Råds litteraturpris. Etter denne romanen er ikke de små menneskene lenger usynlige. Kystbefolkningen har fått et nytt monument."
Aslak Thorsen, Varden om De usynlige"De usynlige er usedvanlig god fortellerprestasjon!"
Lars Lilleby Macedo, Trønder-Avisa om De usynlige"Utstyrt med en leken og subtilt skiftende allvitende fortellerstemme, svever Jacobsen inn og ut av de ulike familiemedlemmene og gir hver især et dirrende sterkt nærvær i teksten.(...)Roy Jacobsens nye roman er ganske enkelt skjønnlitteratur av høy, høy klasse."
Pål Gerhard Olsen, Aftenposten om De usynlige"Når Roy Jacobsen er god, er han bare helt suveren. Det er han i sin nye roman (...) De usynlige er rett og slett en helt fantastisk roman."
Cathrine Krøger, Dagbladet om De usynlige"Den har det som skal til for å bli en slager på den mer tradisjonelle siden av bokhøsten, muligens også en landeplage."
Susanne Hedemann Hiorth , Dagens Næringsliv om De usynlige"Roy Jacobsen viser med denne romanen hvilken språklig finstemt forfatter han er.(...) De usynlige er blitt nok et svært synlig bevis på Roy Jacobsens solide frontplassering i norsk litteratur."
Turid Larsen, Dagsavisen om De usynlige"(...) med stort utsyn og klokskap ruller Jacobsen opp et værhardt drama på karrig jord."
Terje Eidsvåg, Adresseavisen om De usynlige"De usynlige er rett og slett ei uvanleg fengslande og viktig bok."
Marta Norheim, NRK P2 om De usynlige"Jeg kan godt tenke meg at spesielt kysthelgelendingen vil lese Roy Jacobsens bok i filler, for her er så mye å gripe fatt i, av detaljer og fakta som forfatteren må ha satt seg godt inn i. De usynlige er på høgde med det aller beste Roy Jacobsen til nå har skrevet."
Stein-Arve Myrbakk, Rana Blad om De usynlige"Roy Jacobsen gjør De usynlige til de grader synlige for oss. Han har levert en roman av ypperste klasse."
Asbjørn Ringen, Gudbrandsdølen Dagningen om De usynlige"Roy Jacobsens nye bok vil bli stående som en helt sentral roman i norsk litteratur.(...)Knapt noen norsk forfatter er i stand til å skrive fram slike
motsetninger i et så kraftfullt språk, på høyde med det beste i sagaene og i jødisk og gresk fortellerkunst."
"Ute på helgelandskysten viser Roy Jacobsen stor poesi i det enkle.(...)Mellom berg og båre, gråstein og grøne enger finn djerve øybuar utkoma, det er Markens Grøde i havgapet, med stor poesi i det enkle, som ein einsleg vêr i holmgang med driftene sine, isolert på ein holme, eller stormen som brått gjer alt strev til fånyttes. (...)Boka er kort og godt framifrå.
Odd W. Surèn, Dag og tid om De usynlige"I De usynlige viser Roy Jacobsen hvorfor han er en av våre viktigste forfattere.(...) Jeg leser nå om snø som faller, og nyter hvert et ord. Dette er sjelden vare, for jeg er en leser som kan dø av den kjedsomheten som slike skildringer vekker i meg. Skildringene ligner ikke på Hamsuns, det er ikke snakk om kopiering, men hos begge aner vi det inntrykket naturen har gjort på dem, som forfattere. (...)Dette er en suveren roman. Presisjonsnivået er frydefullt, språket er poetisk. Roy Jacobsen holder koken. Han har blikket og evnene til å formidle sannheten om mennesket. Resultatet blir stor kunst."
Eskil Skjeldal, Vårt land om De usynlige"For Når Roy Jacobsen er på sitt beste, har han en varme, raushet og menneskelig forståelse som gjør ham til en framifrå sliternes skildrer, slik han framstår i De usynlige. Men han er også en utmerket stilist, som gjør
dette til noe langt mer spennende enn den tradisjonelle slitersagaen."
"Med kraftfullt og presist språk gir Roy Jacobsen oss vår nære historie."
Anne Schäffer, Bergens Tidende om De usynlige"Tonen i romanen er ikke så mørk som i «Virgo», og Roy Jacobsen viser at han nå er en sikker forfatter, med mot til å endre og utvide et eldre prosjekt."
Guri Hjeltnes, VG om Anger"Elegant, rått og menneskelig. Humor, av sorten som får deg til å humre av bekmørket. En mørk roman som lyser opp høsten."
Arnstein Olaisen, Haugesunds Avis om Anger"Dette kunstneriske finsmedarbeidet, knyttet til to kompliserte sinn preget
av fortidas skygger og et latent ønske om forsoning, er fascinerende, ja tidvis mesterlig gjort."
"Og som bonus får leseren gleden av å se en erfaren forfatter (…) gå i mannjevning med en yngre og mer energisk utgave av seg selv, setning for setning - og vinne nesten hver gang. En kan bli rørt av mindre."
Trygve Riiser Gundersen, Dagbladet om Anger"Jacobsen er en dreven forfatter som skriver frem såre menneskeskjebner og tilsynelatende grå liv det er vanskelig å forbli uberørt av."
Kåre Bulie, Dagens Næringsliv om Anger"På ny har Roy Jacobsen skrevet en sterkt gripende roman om hverdagsmennesker som sliter med sitt.(...) Med “Anger” har Jacobsen befestet sin posisjon som en av våre folkekjære forfattere."
Asbjørn Ringen, GD om Anger"Jo, det er vidunderlig mye å glede seg over i Roy Jacobsens nye roman Vidunderbarn.(...) Denne leser kan ellers ikke erindre noe verk av Jacobsen der hans språklige begavelse får slik uttelling, noen av beskrivelsene og passasjene er bentfrem nydelige."
Terje Stemland, Aftenposten om Vidunderbarn"Hvis ikke Vidunderbarn blir en av høstens bestselgere, så skjønner ikke denne anmelderen noe som helst av mekanismene i norsk bokbransje."
Thomas Marco Blatt, Dagbladet om Vidunderbarn"For Vidunderbarn er noe så enestående som et helstøpt lite mesterverk. Det er i alle fall den følelsen man sitter igjen med når romanens siste sider er slukt."
Turid Larsen, Dagsavisen om Vidunderbarn"Roy Jacobsen skriver forunderlig godt. Lunt, humoristisk, melankolsk. Han gjenskaper sekstitallet så vi som ikke engang var født lengter hjem. Språket er groruddalsk, kantete og bløtt, lekent og flytende. (...) Og det er uten tvil et av høstens vakreste eventyr. Roy Jacobsen befester sin posisjon blant kremen av norske forfattere."
Kjell-Richard Landaasen , Vårt Land om Vidunderbarn"(...) forbilledlig konkretisert og fokusert i fortellingen om barndom som en vanskelig ting (...) Vidunderbarn er en uvanlig fin barndomsskildring."
Leif Ekle, NRK om Vidunderbarn"Som allerede nevnt, er Roy Jacobsen en mesterlig forteller som vet å holde kortene tett til brystet slik at det over hele romanen hviler et hemmelighetens slør. Når så historien om Finn, Muttern og Linda fargelegges med en uforlignelig koloritt av 1960-tall og drabantbyliv, tegner Vidunderbarn til å bli en av bokhøstens desiderte bestselgere."
Finn Stenstad, Tønsbergs Blad om Vidunderbarn"Mennesker og miljø er skildret med en varme og en sårhet, og et blikk for og et forsvar for menneskelig sårbarhet som gjør dette til en roman mange vil bli berørt av."
Terje Eidsvåg, Adresseavisen om VidunderbarnBibliografi
2019 - Mannen som elsket Sibir
1998 - Ismael
1994 - Den høyre armen
1990 - Ursula
1989 - Det kan komme noen
1988 - Virgo
1987 - Det nye vannet
1985 - Tommy
1984 - Hjertetrøbbel
1982 - Fangeliv
Litterære priser
- 1982 Tarjei Vesaas debutantpris
- 1987 Prisvinner i Cappelens store romankonkurranse
- 1987 Cappelenprisen
- 1988 Notabeneprisen
- 1989 Kritikerprisen
- 1991 Nominert til Nordisk Råds litteraturpris (Seierherrene)
- 1991 Bokhandlerprisen
- 1991 Scheiblers legat
- 1994 Ivar Lo-prisen
- 1994 Oslo bys kunstnerpris
- 2003 Nominert til Nordisk Råds litteraturpris (Frost)
- 2003 Riksmålsprisen (Frost)
- 2006 Gyldendalprisen 2005
- 2006 Ungdommens kritikerpris 2005
- 2009 Bokhandlerprisen
- 2012 Doblougprisen
- 2015 Norges Fiskarlags Kystkulturpris for 2015
- 2017 Kortlistet til Man Booker International Prize (De usynlige)
- 2017 Nominert til Impac-prisen (De usynlige)
- 2017 Nordland Fylkes Kulturpris
- 2018: Nominert til Dublin Literary Award (De usynlige) Det var tredje gang Roy Jacobsen ble nominert til denne prisen.
Han har tidligere vært på nominert med romanene Hoggerne og Vidunderbarn. - 2020: Nominert til Europeiske litteraturprisen (De usynlige)
- 2022 Nominert til Europeiske litteraturprisen (Hvitt hav)
- 2023: Utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden