Stian Hole
Stian Hole (1969) er en kritikerrost og prisbelønt illustratør, grafisk designer og bildebokskaper fra Øvre Eiker, bosatt i Oslo. Han er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo, og debuterte med bildeboken Den gamle mannen og hvalen (2005), som ble tildelt Kulturdepartementets debutantpris. For sin andre bok, Garmanns sommer(2006) mottok Hole Brageprisen, Kulturdepartementets bildebokpris og ikke minst den presitsjetunge Bologna Ragazzi Award (2007), som den første norske forfatter og illustratør noen sinne. I 2010 ble den gjeve Deutscher Jugendliteraturpreis ham til del for samme bok. For oppfølgeren Garmanns hemmelighet (2010) ble Hole tildelt nok en Bragepris.
Stian Hole står bak utallige bokomslag av ypperste klasse, Han har illustrert bøker for både voksne og barn, og har samarbeidet tett med forfattere som Lars Saabye Christensen om bøkene Sanne gleder (2016) og Klokker og bananer (2023), og med Synne Lea om Nattevakt (2013), en Bragepris-nominert diktbok til barn, og den vakre Du og jeg (2018). Sistnevnte har VGs Kristine Isaksen blant annet beskrevet slik: "Storslagen (...) full av menneskelig livsangst og beven".
Et fruktbart og tett samarbeid med den danske forfatteren, dramatikeren og illustratøren Kim Fupz Aakeson har resultert i den såkalte "korona-trilogien"; tre enestående og kritikerroste bildebøker, der Aakeson har stått for tekst, mens Hole har illustrert: Klovnen som rett og slett ikke var særlig morsom (2020), Ting som blir borte (2021) og Eventyr (2022).
Stian Holes bøker er utgitt i en rekke land.
Lenker
Titler i salg
Anmeldelser
"Der er en selvfølgelig lethed over fortællingen om Morkel og Anna, og det er en lethed, som i første omgang snyder læseren, for for hver læsning opdager man nye lag og detaljer i både tekst og billeder. Sproget er på én gang luftigt og lyrisk, ord og natur flyder over og ind i hinanden, og humoren er underfundigt underspillet. [...] I Morkels alfabet er Holes billeder sublimt mere enkle, rene og fokuserede, slørede baggrunde kontrasteres af hyperpræcise, nærmest surrealistiske forgrunde, og man skal bruge øjnene godt. Hvide skyer viser sig at være ansigtssilhuette, skiftene i synsvinkler er betydningsfulde, og alt har og giver mening [...] Det er altsammen sugende smukt og forførende. Og mere virkeligt end virkeligheden selv."
Kari Sønsthagen, Berlingske (Danmark) om Morkels alfabet"Stian Hole er en av forfatterne som når langt ut. Hans prisbelønnede bøker er oversatt til blant annet fransk, tysk, russisk, spansk, svensk og koreansk. Den siste, Morkels alfabet, er kanskje den vakreste. […] Morkels alfabet har mange lag. Boka handler om avstand, om å nærme seg hverandre og kanskje forstå. […] Bildene er eventyrlige i sin detaljrikdom, med et lys og en poetisk stillhet som betar. Fortellingen om hva som skjer i møte mellom to, er menneskelig og varm. […] Jeg har ikke lenger barn å lese for. Likevel fortsetter jeg å kjøpe bildebøker. Og det er nettopp underteksten og det som oppstår mellom bilder og tekst, som gjør dem så fascinerende, også for voksne. Morkels alfabet er full av hemmeligheter. Noen av dem avdekker man. Noen av dem forblir der inne, et sted i spennet mellom undrende ord og underfulle bilder."
Torborg Igland, Fædrelandsvennen om Morkels alfabet"Morkels alfabet er en vakker og sår historie om venner som finner hverandre gjennom ord og åpenhet, om de som våger å nærme seg det man føler at man bør frykte. Illustrasjonene er undrende, varme og lengtende. De er som et drømmelandskap. […] Stian Hole har vakt stor internasjonal oppsikt med bøkene sine. De er blitt utgitt i 17 land og har høstet mange prestisjetunge priser. Hans seneste bør gjøre det samme. Morkels alfabet er et mesterverk."
Anders Holstad Lilleng, Demokraten om Morkels alfabet"Strålende bildebok fra Stian Hole om det fantastiske rommet mellom barneliv og voksenliv. [...] Holes sømløse collager, der utklipp fra foto og annen kunst og populæruttrykk er bearbeidet i Photoshop, når her nye høyder. Der teksten er sparsom, fyller detaljer i typografien til rause landskap ut handlingen. I tillegg settes det opp drømmelignende tablåer med pekere til annen kunst og litteratur. Som kakesmulene i eventyret om Hans og Grete, legger Hole ut sine visuelle rebuser – som utvider veien og opplevelsene våre når vi leter underveis. Samtidig evner forfatteren å la historien om en ensom gutt, om omsorgssvikt og et vennskap som tangerer voksen kjærlighet, piple frem i det visuelle landskapet."
Anne Schäffer, Bergens Tidende om Morkels alfabet"«Morkels alfabet» beveger seg ikke skoleflinkt fra A til Å. Gutten med det merkelige soppnavnet er hovedpersonen i historien, men det er gjennom Anna vi oppdager ham. Det er hun som ser ham. Vi kjenner henne igjen fra Holes forrige barnebok «Annas Himmel». Men det blir ikke nevnt med et eneste ord. I det hele tatt er historien vidunderlig fri for bakgrunnsfakta. Så kan leseren fritt fornemme det som skjer – her og nå – uten tanke på om det er klokt eller riktig. […] Illustratøren Hole fyller bildene med fantasi, realisme og eventyr. […] Dette er en langsom fortelling. Likevel savner jeg flere oppslag å dvele ved. Egentlig ber jeg vel rett og slett om mer."
Hilde Diesen, Drammens Tidende om Morkels alfabet"Nok et mesterverk fra Stian Holes kunstnerhule. Den viser at Holes poetiske og sanseåpne uttrykkskraft ikke bare kommer til syne i bildene, men også i teksten. Det stimulerer tanken. Han har gjort seg til en talsmann for de stille i landet, og han gjør det med en «innestemme» som høres godt."
Marianne Lystrup, Vårt Land, kritikernes favoritter 2015 om Morkels alfabet"Årets vakreste bok. Lett tilgjengelig og spennende, og samtidig usedvanlig rik på mening og symbolikk."
Marie L. Kleve, Dagbladet, kritikernes favoritter 2015 om Morkels alfabet"Stian Hole har skapt en helt egen genre med sine poetiske barneportretter der datamanipulasjon av faktiske fotografier er et grunnelement. På sitt beste (og det er det for det meste) blir det nydelig [...] En sakte-bok som åpner sansene."
Anne Cathrine Straume, NRK om Morkels alfabet"Så hører vi igen fra mirakelmageren Stian Hole. Hans Garman-trilogi er velkendt. Den smukke bog om Annas himmel kendes velsagtens også af mange, ligesom – i virkeligheden hans debut – Den gamle mand og hvalen, der første gang udkom på dansk i 2015. Nu skriver vi januar 2016 og her udkommer hans seneste værk Morkels alfabet. Er det hans bedste bog? Det er vanskeligt at vælge blandt så mange perler, men jeg tror det næsten. [...] Stian Hole ynder om noget, at ting tager tid, at der er plads for eftertankens dyb. Derfor er det et fællestræk for alle hans bøger, at de er ”langsomme” – og sprogligt bevidste og stramt poetiske. Men jeg mener næsten, at Hole her er sprogligt smukkere end tidligere set [...] Kære, kære lærer – læs denne smukke bog mange gange for dig selv, bliv ved, til du helt har indoptaget den, og læs den derefter for dine elever – og lad dem se billedopslagene samtidig. Brug fortællingen som samtalegrundlag. Drøft derefter natur, venskab, sprog, poesi og filosofi med dem. Der er nok at hente …"
Eiler Jensen, bokbotten.dk (Danmark) om Morkels alfabet"Morkels alfabet är en gripande, vacker, ömsom romantisk, ömsom surrealistisk berättelse. Ett spel mellan ljus och mörker, varmt och kallt, nära och långt borta. [...] Bilderna bär Holes signum: en sorts digitala collage. Ett klipp- och klistrande i datorn där bild läggs på bild på bild, och varje skarv suddas ut tills en ny bild framträder. [...] Stian Hole har på bara ett decennium – det här är hans sjätte bilderbok sedan debuten med Den gamle mannen och valen 2005 – etablerat sig som en av Nordens främsta bilderbokskonstnärer. Och precis som han låter Anna konstatera i nya boken, att varje människa har ett eget alfabet och att det kan ta lång tid att tyda bokstäverna, klarnar för varje bok hans eget alfabet – de unika bilderna, den konstnärliga relationen mellan bild och text och textens innerliga omsorg om sina barn."
Ingrid Bosseldal, Göteborgs-Posten (Sverige) om Morkels alfabet"Stian Hole påstår inte, han funderar och lyssnar. Det tror han också läsaren om att förmå. Holes illustrationer är närmast fotografiska i sin filigranteknik. Minutiösa och dramatiskt vackra likt ett drömspel."
Pia Huss, Dagens Nyheter (Sverige) om Morkels alfabet"Morkels alfabet är något så ovanligt som en bilderbok skildrande en poetisk upplevelse av världen och tillvaron som skrift, och av psyket som ort där minnen, slump och känsloknutar idkar samkväm med ordens klang och bildar ett personligt urspråk. En föreställning som förvisso inte är ny, men som visat sig konstnärligt fruktbar för poeter som Gunnar Ekelöf. Också Holes fantastiska bildmontage låter sig läsas på detta vis, som en uppsättning tecken, upprepade, varierade och ställda bredvid varandra i en myriad kombinationer ända tills, föreställer man sig, upphovsmannens hjärta värmts: repstegen, barrskogsranden, skolatlasen, snön, flyttfåglarna, de rostiga och grova spikarna som drivits in i trädet där Morkel har sin koja."
Petter Lindgren, Aftonbladet (Sverige) om Morkels alfabet"Flera lager gör att bilderna blir till något helt nytt. Dessa hans digitala collage har ett alldeles speciellt tilltal. Fantasi och verklighet, realism och poesi på samma gång. [...] Stian Hole har i en intervju berättat att han som barn läste böcker för vuxna. Numera läser han barnböcker. Hans egna är poesi och ögonfägnad för alla åldrar."
Suzanne Frieberg, Sydsvenskan (Sverige) om Morkels alfabet"Med «Morkels alfabet» har Stian Hole skapt nok et mesterstykke av ei bildebok. [...] Tolkningsrommet er stort i alle Stian Holes bøker, og «Morkels alfabet» er usedvanlig rik på detaljer, både når det gjelder språklige bilder og visuell symbolikk. [...] Dette er ikke ei bok bare for voksne litteraturanalytikere. Den bør leses langsomt, men er likevel lett tilgjengelig. Og den er mer spennende enn mange av Holes tidligere bøker. [...] Stian Hole tar barns følelser på alvor. Og stemningene som skapes, i samspillet mellom bildene og den knappe teksten, gjør «Morkels alfabet» til en uvanlig vakker bok."
Marie L. Kleve, Dagbladet om Morkels alfabet"En dypt fengslende billedfortelling. [...] Skjønnheten slår imot deg fra disse boksidene, som visuelle eksplosjoner. Hva er det med Stian Holes bokkunst som gjør den så sterk? Det er figurative bilder, realistiske i formen, med et slør av magi. Det er en intensitet i uttrykket som kommer av måten han bruker grafiske teknikker på, men enda mer av selve komposisjonen. Det er farger og lys i glitrende spill. Bildene hans har mesterens stempel, de er suverene virkeliggjøringer av ideer. Tidens fremste norske billedbokkunstner, med internasjonal rekkevidde, går enda et steg i sin kunstneriske utforskning i Morkels alfabet. Kanskje et tema er forholdet mellom det sakte og usagte, med en varsomhet i teksten som reflekterer bildenes dybde. Det fremstår som viktig å ikke flate ut meningsrikdommen ved ord som skaper grenser."
Mette Hofsødegård, Aftenposten om Morkels alfabet"Knapt noen her til lands gjør like gjennomført vakre billedbøker for barn – og voksne – som Stian Hole. «Morkels alfabet» er årets bok, som er en av de mest strålende av dem alle [...] varsom og reflekterende, finstemt og lyttende til det usagte. Og igjen er det Holes særegne collageteknikk som bærer framstillingen. Foto og kunst-elementer er forent på en måte som skaper en drømmelignende stemning, men også med en ram realisme inniblant. Det er nok også en av Holes mørkere bøker. For i alt det sugende vakre, er det et alvor i bunnen som holder tak og motarbeider enhver tendens til idylliserende harmoni. Det betyr ikke at boka ikke egner seg for barn, for det gjør den, men den har elementer i seg som gir minst like mye til voksne lesere."
Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad om Morkels alfabet"Beskrivelsen av Anna og Morkels vennskap er drømmende og poetisk. Suksessforfatteren Hole har fått mange priser for sitt forfatterskap for barn. Også denne boken har nydelige illustrasjoner og en tekst som kan forstås på mange måter. Med temaene vennskap, virkelighet og fantasi, natur og ord/alfabetet er det blitt en bok med mye innhold. Dette er absolutt ikke noen endimensjonal barnebok og en av få gode billedbøker for store barn. En innertier!"
Elin Solvang, Aftenposten om Morkels alfabet"Stian Hole tar oss igjen inn i et drømmeland, der vi finner biter av virkelighet å fundere over. [...] Med sin helt egenartede teknikk har han en signatur som hever seg ut. [...] Helt nydelig er hennes [Annas] respektfulle tilnærmingsmåte, som også er leken og fantasifull. [...] Naturlig og enkelt spør hun Morkel en dag: Hva er du god til? «Ingenting» svarer Morkel. Og istedenfor å kvittere med et eller annet joda-svar, som ligger på den voksne leserens tungespiss, spør hun bare: «Hva mer?». Denne lille sekvensen i boka er helt gull. Den viser at Holes poetiske og sanseåpne uttrykkskraft ikke bare kommer til syne i bildene, men også i teksten. Det stimulerer tanken. [...] Det forsiktige vennskapet mellom disse to er nydelig framstilt. Det er ikke en historie om ei klok og flink jente som redder en skoletaper og får ham inn i folden igjen. De to fortsetter å være ulike, men likevel knyttet til hverandre i et tålmodig og sanselig vennskap. Holes spesielle grep om blandingen av foto, tegning og diverse digitale krumspring, gir oss bilder med pussige rykk, som i seg selv bidrar til å gi et litt uvirkelig inntrykk. Det fungerer aller best i drømmesituasjoner, i mørket med alle de små detaljene man kan lete etter og glede seg over når man oppdager. Samtidig er det alltid noe veldig konkret og nærværende i bildene, som for eksempel Annas høyst jordnære støvler tilforlatelig plassert ved senga der hun ligger og sover midt i fantasimylderet. [...] Dette er nok et mesterverk fra Stian Holes kunstnerhule."
Marianne Lystrup, Vårt Land om Morkels alfabet"Stian Hole har høstet mange lovord for sine bildebøker. Det er vel fortjent. Han opererer virkelig i en egen klasse, og jeg kan ikke gjøre annet enn å slutte meg til heiagjengen. […] På sett og vis er han en mester i sin egen sjanger: Ved hjelp av en digital collageteknikk blir det nærmest fotorealistiske blandet med det fantastiske, mens den korthugde, poetiske teksten står presist avstemt til tablåene. Ikke et ord er overflødig, ikke et ord er feilplassert. […] alt er noe mer i Morkels alfabet. Boken er uhyre velkomponert, hvert eneste ord blir liksom mangfoldiggjort av en visuell klangbunn. Slik er det som om historien aldri uttømmes. Den får nye nyanser og betydningslag hver gang man leser den, og den fortjener å bli lest av barn og voksne verden over."
Eirik Høyer Leivestad, Barnebokkritikk.no om Morkels alfabet"Stian Hole formidler livets store spørsmål med et enormt kreativt alvor og en rørende poetisk letthet.(...) Dette er bilder man aldri blir ferdig med, som har så mange lag at man kan lese boken hundre ganger etter hverandre, og stadig oppdage ny mening (...) Hole kombinerer undring, uro og kjærlighet på en svært lesverdig måte. Alt sammen med akkurat passe mengde humor og alvor.(...) Hole tar barna med på en modig og poetisk reise, og han tar dem på alvor som tenkende og undrende mennesker. Dette er oppvekstpensum. (...) La alle barn få del i Holes univers."
Mari Nymoen Nilsen, VG om Annas himmel"Norske Stian Hole gør det igen. Skriver og illustrerer en filosofisk og forførende billedbog for børn i alle aldre. "Annas himmel" synger en stor sang, lavt og stille. (...) ingen skriver og skaber billeder som Hole. Også om døden. (...) -Wauw udbrød fireogtyve 9-årige, da de fik bogen læst højt og så dobbeltsiden med påfuglen med snesevis af øjne. -Det er jo som et eventyr. Historien ender jo godt, for Anna og far har jo hinanden, udbryder en af poderne. Børn tager ikke fejl. Stian Hole har skrevet et eventyr uden sin lige. Et lille mesterværk, der mest af alt fortjener at være i stilheden, der sænker sig over flokken af niårige, da bogen lukkes."
Kenneth Jakobsen Bøye, Nordjyske Stiftstidende om Annas himmel"Åndeløst smuk er Stian Holes billedbog om moren, der er død og har efterladt sin rastløse datter Anna og hendes far, der er stivnet i sin sorg. Illustrationerne og detaljerne er mageløse – som Edward Hopper tilsat nordlys.' Bogen er hverken lettilgængelig eller for læsere med sarte nerver, men den er til gengæld en ren åbenbaring."
Steffen Larsen, Politiken om Annas himmel"Norske Stian Hole udskifter denne gang sine berømte Garmann-fortællinger med en poetisk historie i svævende smukke billeder om sorgfulde Anna.(...) Stian Hole photoshop-illustrerer i flyvske, drømmeagtige, svævende lette og vidunderlig billeder med flyvende, festklædte elefanter, med undervandshaver med fisk, fugle og sommerfugle, eller med mennesker og dyr, der lige så stille flyder i himlen eller i en Rousseau-agtig jungle-have.(...) Hole evner i »Annas himmel«, emnet til trods, at skabe en positiv og trøstende fortælling, som er let, men ikke overfladisk. Den er sugende smuk med en kant.
Kari Sønsthagen, Berlingske Tidende om Annas himmel"Særdeles vakkert fra Stian Hole. (...) En av våre mest prisvinnende bildebokforfattere er ikke opptatt av å tekkes noen. Sånt blir det god litteratur av. En usedvanlig vakker og betydningsrik bildebok. (...) Det visuelle og verbale i «Annas himmel» smelter sammen, ordlige og billedlige betydninger spiller på lag."
Maya Troberg Djuve, Dagbladet om Annas himmel"Stian Hole brillerer endnu en gang med et gennemarbejdet billedsprog mættet med symbolik og detaljer [...] De fleste vil sikkert tage bogen frem igen og igen. Jeg vil."
Bjarne W. Andresen, Jagoo.dk (DK) om Annas himmel"Trøstende om de dødes hvilested, i Holes mesterlige billedspråk.(...) Den som vil fordype seg i detaljer har mange timer med glede foran seg, og vil også finne visuelle sitater fra Alice i Eventyrland. Hole er både sentimental og visuelt symbolladet, men fremfor alt lager han spennende og interessante billedbøker."
Morten Olsen Haugen, Aftenposten om Annas himmel"Få norske bildebokskapere har oppnådd så stor anerkjennelse som Stian Hole. Bøkene om Garmann er nærmest blitt moderne klassikere. Nå har Hole levert et nytt kunstverk med boken "Annas himmel". (...) Aldri har Stian Hole vært mer fargesprakende. Aldri har fantasien fått slippe så til de grader løs, selv om trådene inn til den konkrete hverdagen hele tiden strekkes gjennom illustrasjonene. Og aldri har teksten vært knappere, Hole overlater mer og mer til oss som betrakter; han utfordrer forestillingsevnen hos store og små og viser omveier inn i de vidunderligste erkjennelser.(...) Alt henger sammen, og det er så nennsomt gjort, at det er en lykke å være leser og stadig oppdage nye forbindelser, nye tolkningsmuligheter, nye detaljer."
Anne Cathrine Straume, NRK P2 om Annas himmel"Stian Holes smukke billedbog Annas himmel sender lys ind i sorgens fristende mørke (...) På trods af collagernes tekstens detaljerigdom er der ikke et gram tilfældighed eller overflødighed i Annas himmel."
Anita Brask Rasmussen, Information om Annas himmel"Stian Holes lett gjenkjennelige bildeverden, på omslag eller i barnebøker er ofte så vakker at jeg gisper. De gode historiene om gutten Garmann med de innholdsrike, intense illustrasjonene har barn og voksne satt stor pris på – langt utenfor landets grenser.(...) Når verden blir så absurd at det føles som om noen «sender spiker ned fra himmelen», forsøker barnet å lede den voksne bort fra den vanskelige virkeligheten. (...) De to beveger seg svevende og svømmende gjennom Annas fantasiverdener. Som Alice og forfatteren Carroll i Eventyrland, som Tingeling og Peter Pan i Neverland. Her er en uendelighet å oppdage og fundere over både for liten og stor."
Hilde Diesen, Drammens Tidende om Annas himmel"Det er symboltungt og slående vakkert - og det er morsomt. (...) Alt satt sammen i utsøkt fargespill, der hver ny side skaper et eget univers, samtidig som enheten er beholdt, visuelt så vel som tekstlig.(...) For barn vil Annas himmel være et eventyr å bla i, og for voksne en unik mulighet til å legge ut på fantasireise sammen med dem."
Liv Riiser, Vårt Land om Annas himmel"Illustratøren og forfatteren Stian Hole leverer den ene praktboka etter den andre. Kanskje «Annas himmel» er den beste av alle? (...) Bildebruken er så vakker at hvert oppslag står strålende for seg selv. Men samtidig er det en fin og intens historie som fortelles om hvordan barnets evne til å overvinne sorg ved hjelp av diktekunst og bildeskapende evne.(...) Viser igjen sitt mesterskap som bildebokkunstner."
Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad om Annas himmel"Stian Holes bog er meget smuk og stilig. Stian Hole er utrolig dygtig til at fremhæve, hvad der er vigtigt. Tekst og billeder passer perfekt sammen. Det er stille poesi på højt plan"
Damian Arguimbau, Barnebokkritikk.no om Annas himmel"Og Annas himmel imponerer, Hole lagar stadig avanserte digitale kollasjar. Anna med det raude håret er eit vakkert barn og det visuelle sentrum i boka. Her er også vakker natur, bjørkestammer og haustlauv, skyer, solsikker, påfuglar – spektakulære visuelle motiv alt saman. Her er referansar til moderne kunst, til historiske personar og figurar frå Holes forfattarskap. Her er lekre visuelle detaljar i fleng."
Ingeborg Mjør, Dag og Tid om Annas himmel"«Annas himmel» er en bildebok full av undrende nytelse, både for voksne og barn. [...] Har du ennå ikke oppdaget bildebøkene til Stian Hole, så er du heldig: Det ligger et eventyr og venter på deg. [...] «Annas himmel» handler om sorg, men på en lys, levende – fantasifull og grublende måte. [...] Dette er en bok som oppleves på mange nivåer, og som kan – og skal – leses, ses, føles og tenkes – om og om igjen."
Helga Lilleland, Varden om Annas himmel"I Annas himmel påkalder Stian Holes digitalt mestrede collager sig trods en udmærket tekst simpelthen al opmærksomhed. De er fnuglette og knivskarpe, fulde av farver og humor og smerte, de er overraskende på en måde, der giver nye erkendelser. (...)"
Sara Nørholm, Kristeligt Dagblad om Annas himmel"Blant Stian Hole sine barnebøker er Annas himmel den desidert beste til nå. (...) Med Annas himmel bedriver Stian Hole stor forteller- og billedkunst. Annas himmel er et kunstverk."
Fred Uno Ljosland Huvenes, Absolutt KRS om Annas himmel"«Annas himmel» er sjelden, vakker og spesiell - ei perle av ei barnebok til alle generasjoner. Boka egner seg godt til lesning og undring sammen. [...] Her er så mange lag at man kan lese boken hundre ganger etter hverandre - og stadig vil barn og voksne kunne oppdage noe nytt og annerledes i alt det vakre, særpregede materialet. [...] Det er flere som har skrevet om sorg for barn, men Hole gjør det på en helt egen måte [...] Hole kombinerer undring, uro, varme og kjærlighet på en svært leservennlig måte. Alt sammen med akkurat passe mengde munterhet, humor samt bevegende alvor. [...] Hole tar oss med på en modig og poetisk reise, og han tar barna på alvor som tenkende og undrende mennesker. Dette er rett og slett oppvekstpensum innenfor spesialpedagogikken og berikende lesning for absolutt alle barn. Denne boka bør finnes på skolebibliotekene for å kunne benyttes i barns møter med sorg, savn og alle spørsmålene knyttet til dette. Stian Hole formidler rett og slett livets store spørsmål med enormt kreativt alvor og rørende poetisk letthet. «Annas himmel» fortjener mange, mange lesere"
Vigdis Hegg, Spesialpedagogikk om Annas himmel"Nyskapende (...) Verden blir større (...) Overveldende."
Camilla Sørbye, Drammens Tidende om Garmanns hemmelighet”«Garmans hemmelighed» er et lille mirakel af en bog. Forfatteren utfordrer børnenes øjne og ører, og han åbner en verden, som drager og kræver barnets fulle opmærksomhed. ... Med computer magi og åndeligt tryllestøv skaber Stian Hole kunstværker, der får hjertet at slå højt og tankerne til at flyve.”
Kenneth Jakobsen Bøye, Nordjyske Stiftstidende om Garmanns hemmelighet"Fortellingen er fin, åpen og undrende (...) Holes fotocollager er så friske og sanselige at det nærmest lukter skog og vår av boka (...) Garmanns hemmelighet innfrir absolutt."
Linn T. Sunne, Oppland Arbeiderblad om Garmanns hemmelighet”Historiens fokus på hemmeligheder, venskab og trusler mod samhørigheden vil garanteret gøre denne bog til et hit blandt de børn, bogen er skabt til.”
Kari Sønsthagen, Berlingske Tidende om Garmanns hemmelighet”(…) noget af det smukkeste, man kan se for sine øjne.”
Steffen Larsen, Politiken om Garmanns hemmelighet”Tegninger som nesten er fotografier. En farge-renhet som om noen har pusset vinduene og latt verden komme helt inn til deg, uten noe filter i mellom. Blikk, en hånd, eller en knekk i en nakke som er så poetisk at bildet blir som et dikt i seg selv (…) Det magiske er at bilder og tekst fungerer så godt sammen. Det ser enkelt ut, men er gjennomarbeidet til minste detalj.”
Anne Cathrine Straume, NRK om Garmanns hemmelighet"Holes fotomontasjer er fantastiske. Med et mylder av små biter skaper han bilder som først minner om autentiske fotografier, men som etter hvert avslører seg ved at noe er ute av proporsjon, eller gir visuell motstand. Holes magi er at Garmanns verden både er helt gjenkjennelig, samtidig som den er larger-than-life og stilisert fiksjon. Det er overtydelig samtidig som forfatteren etterlater et rom til de ordløse fornemmelsene."
Morten Haugen, Aftenposten om Garmanns hemmelighet"«Garmanns hemmelighet» er en bok for alle, uten forbehold. Den er billedskjønn og oppleves som herlig kjent, og uforutsigbar. Alt som kan gå galt, ligger som en vibrerende mulighet i boka. Hole viser på nennsomt vis at ingenting er svart-hvitt: Lykke og uro, snill og slem, lukket og åpen er begreper som virker sammen, både i bilder og skikkelser. Og ikke minst får Hole indirekte sagt at alle - både liten og stor - har rom ingen kjenner."
Maya Troberg Djuve, Dagbladet om Garmanns hemmelighet”(…) ei bildebok som gjer inntrykk. Ho er gjennomarbeidd frå perm til perm. Hole held standarden oppe.”
Ingeborg Mjør, Dag og Tid om Garmanns hemmelighet”Stian Hole har lykkes i å lage en illusjon som er konkret nok til at mange vil kjenne seg igjen, og åpen nok til at den nærer fantasien hos leseren. I tillegg har den her og der noen små detaljer som en liten hilsen til voksne som leser boka. Hans inntrykksfulle uttrykk har gjort at han har fått høythengende priser. Men akkurat hvordan han gjør det, er Stian Holes hemmelighet.”
Marianne Lystrup, Vårt Land om Garmanns hemmelighet"Med enkle virkemidler nærmer Stian Hole seg barns verden som gjerne omfatter både drømmer og frodig fantasi."
Jon Terje Grønli, Gjengangeren om Garmanns hemmelighet”Stian Hole står i en klasse for seg blant norske bildebokforfattere og illustratører. Garmanns hemmelighet er tredje bok i serien om Garmann, og det spørs om det ikke også er hans aller beste”.
Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad om Garmanns hemmelighet”Det er vakkert, spennende, symbolmettet og svært lett gjenkjennelig som Holes verk (...) Et vakkert, barnlig sted, men likevel – eller nettopp derfor – slett ikke uten skumle farer eller vanskelige problemer. Garmann-bøkene appellerer like mye til barn som til voksne, og fortjener den klassikerstatusen de allerede har oppnådd.”
Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen om Garmanns hemmelighet”Bøkene om Garmann er utstudert komponert, og pakket med tolkbare detaljer. Ingenting framstår verken entydig eller tilfeldig.”
Petra J. Helgesen, Barnebokkritikk.no om Garmanns hemmelighet"Garmanns sommer, Garmanns gate og Garmanns hemmelighet. Har du ikke lest dem, er det jammen på tide. Holes fotomontasjer er fantastiske. De er fantasifulle, morsomme og ærlige. Tekstene er godt skrevet og historiene er lette å følge. Dette er god underholdning både for liten og stor (...)"
Vivi Skalleberg, Drammens Tidende om Garmanns hemmelighet“Den [bogen] bryder gennem sindets beskyttende atmosfære, gør hudløs bag øjenlågene og øm i menneskesynet.”
Jens Raahauge, Folkeskolen.dk om Garmanns hemmelighet”Poetisk, dristig og håbefull. Tre hurraer for Stian Hole og Garmanns sommer, gade og hemmelighed! Hurra, hurra, hurra ...”
Bent Rasmussen, Skolebiblioteket nr 8 2010 om Garmanns hemmelighet"(...) illustrasjonene er fantastiske – med masse detaljer og hemmeligheter. Tekst og bilde utfyller hverandre på en glimrende måte. Garmanns hemmelighet er en vakker, velskrevet og viktig bok. Det er en bok det er godt ”å være i” – en bok som både små og store kan glede seg over."
Liv Gade, i Familien om Garmanns hemmelighet"Bogen må være et must for pædagoger, lærere, ledere, forældre, sagsbehandlere, psykologer, idrætsledere, spejderledere og gårdvagter. Den bryter gennem sindets beskyttende atmosfære, gør hudløs bag øjenlågene og øm i menneskesynet".
Jens Raahauge, Folkeskolen (Danmark, 11. jan 2011) om Garmanns hemmelighet"Det er særlig de fantastiske bildene som er med på å gi boken et tydelig særpreg. Du har neppe sett noe som ligner."
Helga Lilleland, Varden om Garmanns hemmelighet"Skiftande stoff och figurer pytsas oavbrutet in i Holes bildberättelser, får dem att kränga av poesi, drömmar och skevheter."
Margareta Wiman, Östgöta Correspondenten om Garmanns hemmelighet"I tredje boken om Herman lyckas Stian Hole gestalta barnens förälskelse så den verkligen känns som den första i världshistorien. [...] Som tidigare leker Stian Hole med anatomi och perspektiv i sina underbara photoshop-collage där foto samsas med gamla vykort och tecknade fynd ur floror. Bildfragment återkommer inom och mellan böckerna och skapar underfundiga förbindelser. Stämningsregistret är brett; från en hammershøisk kontemplativ bortvändhet till färgsprakande, närmast karnevalisk intensitet."
Cecilia Nelson, Göteborgs-Posten om Garmanns hemmelighet"det första jag såg var den befriande avsaknaden av gullighet. [...] Det som uppstår är förvånansvärt nog inte bara ironi eller hån, utan faktiskt: rå intelligens. Det är otäckt. Det är vackert. Det är en värld som har funnits där hela tiden, men jag har aldrig sett den förut: en barnens värld med kall hjärna. [...] Bilderna och perspektivet följer dessutom stämningsläget i boken på ett subtilt sätt."
Aase Berg, Expressen om Garmanns hemmelighet"Återigen arbetar Stian Hole med en sofistikerad, digital kollageteknik. [...] hans stil [har] successivt utvecklats mot ett alltmer sömlöst och fulländat uttryck. Den lekfulla charm som fanns i de lite skeva perspektiven och klippdocksliknande figurerna i de första böckerna har tonats ner. Ingenting i ”Hermans hemlighet” känns slumpartat eller spontant, allt är kontrollerat in i minsta detalj. Samtidigt skapas en annan spännande laddning i skildringen, när Hole – såväl i text som i bild – stundtals stannar upp. [...] Det är finstämt, stilla och koncentrerat. [...] Stian Holes bilderböcker har ett högst personligt uttryck. De är förtrollande vackra, ibland på gränsen till kitschiga, men alltid fängslande, tankeväckande och utmanande. ”Hermans hemlighet” är inget undantag."
Elina Druker, Svenska Dagbladet om Garmanns hemmelighet"Om vennskap og mot. Spesielle, flotte illustrasjoner! Her er det brukt en teknikk hvor menneskene nesten spaserer ut av boken. Dette fenget våre tilhørere som studerte bildene godt. Passer godt for førskolebarn."
Elisabeth Lofthus, Mammanett.no om Garmanns gate"(...)heldige oss, som her får et nydelig gjensyn med Stian Holes ettertenksomme gutt! (...) I den grad fenomenet allalderbok finnes, så er dette en god kandidat. Det er noe med ettertenksomheten og assosiasjonsrikdommen i den, som trolig vil ha appell til både barnet som vil bli lest for og den voksne som skal lese."
Marianne Lystrup, Vårt Land om Garmanns gate"Mer dramatisk, like suveren (...) Fra å gjøre meg til en svært begeistret anmelder etter Garmanns sommer, har Stian Hole klart å løfte meg høyere - til en fullstendig forført fan som leter etter enda mer rosende ord."
Mette Hofsødegård, Aftenposten om Garmanns gate"Heia Hole (...) nok en genistrek av sjeldent talent (...) Stian Hole er en forfatter som fortjener all den ros og oppmerksomhet han kan få. Som for eksempel en dobbel Brage."
Cathrine Krøger, Dagbladet om Garmanns gate"Et kunstverk i seg selv (...) For bildeboken "Garmanns sommer" fikk Stian Hole den høythengende bildebokprisen under barnebokmessen i Bologna. Nå er han klar med en ny bok om Garmann, og den er blitt like flott som den første."
Anne Cathrine Straume, NRK om Garmanns gate"Stian Hole er den suverene mesteren blant norske bildebokkunstnere (...) Nå følger Hole opp med Garmanns gate - like vakker, poetisk, melankolsk og ettertenksom som forgjengeren. I tilfelle det er igjen noen priser han ikke har fått, vil han få dem nå."
Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad om Garmanns gate"Fortsatt i verdensklasse (...) Så gjennomført at det er på tide å snakke om et eget Hole-univers."
Guri Fjeldberg, Bergens Tidende om Garmanns gate"Trollbindande (...) en vidunderlig bokupplevelse (...) Bilderboken om Herman är så omsorgsfullt utförd och har så många bottnar att det är lätt att redan nu räkna den och fjolårets ”Hermans sommar” till de moderna nordiska barnboksklassikerna."
Nisse Larsson, Dagens Nyheter om Garmanns gate”Norske Stian Hole har lavet endnu en knusende dejlig og dramatisk billedbog om drengen Garmann (...) Hole kan nemlig ikke kun noget fuldkommen unikt med de billeder, han tryller ud af sin computers photoshopprogram. Han kan også noget med de få velvalgte ord, som ledsager de store og i sig selv meget fortællende billedcollager. Man suges helt, helt ind i Garmanns ydre og indre verden (...) Hvilket drama og hvilken drøm af en billedbog!”
Jens Andersen, Berlingske Tidende om Garmanns gate"Norske Stian Hole har begået en genistreg af en poetisk billedbog, der i ord og digitale collager skildrer en sensitiv seksårig drengs sidste sommer, før han skal i skole og møde livets alvor. H.C. Andersen kunne ikke have gjort det bedre med pen, papir, saks og limpotte."
Jens Andersen, Berlingske Tidende om Garmanns sommer"La det være sagt med en gang: Dette er en nydelig bok! Den er god å ta i og vakker å se på, og handlingen går til hjertet (…) Historien har altså mange lag, og kan tale på ulik måte til voksne og barn. Her er betraktninger, humor og gode dialoger. Likevel er det illustrasjonene som gjør sterkest inntrykk med sine utrolige flotte detaljer, en utsøkt fargebruk - og litt å lure på her og der (…) Stian Hole er en mester av en illustratør! Anbefales for 6-åringer som Garmann, for foreldre og besteforeldre!"
Turid Hallan Buarøy, Drammens Tidende om Garmanns sommer"Stian Hole har tatt et ganske så tradisjonelt utgangspunkt, og gjennom illustrasjoner som står veldig fint til teksten og en fortelling som ikke gir noen klare svar, bare en slags utsettelse, blir det en fredelig og vakker barnebok, med en papirkvalitet som er i kunstklassen. «Garmanns sommer» burde være den perfekte bok å la besteforeldre lese på sengen for sine barnebarn."
Morten Abrahamsen, VG om Garmanns sommer"Mye av dybden i boken er skapt av å sette ting opp mot hverandre. Det blir noe annet å ønske seg noen løse tenner til skolestart, når man samtidig får se glasset med tantenes gebiss under middagshvilen. Teksten peker ikke direkte på alle sammenhenger, nettopp derfor er dette blitt en assosiasjonsrik bok som gir nye oppdagelser selv ved fjerde gangs lesning."
Guri Fjeldberg, Bergens Tidende om Garmanns sommer"Det visuelle uttrykket gjør også Garmanns sommer til en svært vakker, velkomponert, innbydende og stimulerende bok for nysgjerrige og oppmerksomme lesere."
Nina Goga, Barnebokkritikk.no om Garmanns sommer"Fantastiske illustrasjoner og lun fortelling om det å nærme seg en korsvei."
Mode Steinkjer, Dagsavisen om Garmanns sommer"«Den som ikke husker noe, har heller ingenting å grue seg til» tenker Garmann. Slike små filosofiske innspill er det flere av i teksten. Den er kortfattet og presis, og rommer innhold å glede seg over både for den voksne som leser, og barnet som eventuelt hører på og studerer illustrasjonene. De er store rom å gå inn i og man kan gjerne være der lenge."
Marianne Lystrup, Vårt Land om Garmanns sommer"Norske Stian Hole har klikket sig frem til en usædvanlig billedfortælling. Det er digitaliseret smerte i sin klareste form"
Steffen Larsen, Politiken om Garmanns sommer"Året är ännu ungt, men redan känns det osannolikt att 2008 skulle kunna bjuda på en mer intressant bilderbok än Stian Holes Hermans sommar. Hermans sommar är en stark skildring, och en bilderbok att återkomma till om och om igen, en bilderbok som tar både livet och döden på allvar. Läs den. Upplev den."
Åsa Warnqvist, Svenska Dagbladet om Garmanns sommer”Nordmannen har utvilsomt lykkes med denne vårens mest forbløffende bildebok.”
Stuttgarter Nachrichten om Garmanns sommer”Garmans sommer gleder øyne og ører, fordi Stian Holes tone er drømmende, og bildespråket er på samme tid uvanlig, morsomt og utfordrende.”
Boris Halva, Frankfurter Rundschau om Garmanns sommer"Spennende og original billedbok med gjennomført perspektiv (…) Jeg hadde ikke trodd det skulle bli slik, men denne historien om Garmanns ”utdriving fra paradiset” har etterhvert blitt min favoritt til Brageprisen. Om noen dager får vi se hva juryen sier."
Morten Haugen, Adresseavisen om Garmanns sommer”Ved å blande forskjellige kunst- og designstrømninger utvikler han [Stian Hole] sin fargerike stil, vidunderlig overdrevet og med en humor som briljerer i samspillet mellom bildene og den lakonisk, knappe teksten. Slik blir det en storartet bok som bringer fram både latter og minner for høytlesende foreldre, mens den for barna signaliserer: Ja, de voksne er komiske. Og verden går tross alt videre.”
Bruno Blume, Die Zeit om Garmanns sommer”Boken er et kunstverk, et lite stykke lykke. Den norske illustratøren forteller en historie som har allmenn gyldighet, en historie fra en sommer, slik barn elsker den; varm, sitrende av liv. På subtilt vis lærer man av denne vidunderlige boken at ingenting varer evig. Det kan oppleves som trist. Garmans Sommer er i den forstand en vidunderlig trist bok. Men det faktum at vi kan oppleve all den skjønnhet Hole viser og forteller oss som trist, beviser bare vår kjærlighet til livet.”
Andreas Platthaus, Frankfurter Allgemeine Zeitung om Garmanns sommer"Nesten hemingwaysk skildres den slitne sjøulkens ensomme liv med katt, rabarbra, fisketurer og årstidenes trofaste gang."
May Grethe Lerum, VG om Den gamle mannen og hvalenOm teksten er god, er illustrasjonene supre. De består av sterke farger, utklipp, fotografier og tegninger. Detaljene florerer. Bildene suger blikket til seg. Virker tredimensjonale.
Arnstein Olaisen, Haugesunds Avis om Den gamle mannen og hvalen"De enkelte bildene er små kunstverk. Et bilde der Cornelius som står med katten Trass under armen og de gamle medaljene på den hjemmestrikkede genseren foran sitt lille, enkle hus med nordnorske fjell i bakgrunnen, er et lite funn (…) En overbevisende debut av Stian Hole. "
Kaja Korsvold, Aftenposten om Den gamle mannen og hvalen"Et lite smykke av ei bildebok er debutboka til Stian Hole. Halvt naturalistisk, halvt surrealistisk forteller han oss en historie om bitterhet, utholdenhet og nærvær i livet."
Marianne Lystrup, Vårt Land om Den gamle mannen og hvalen«Den gamle mannen og hvalen» er noe av det peneste jeg har sett av barnebøker, med en moderne illustrasjonsteknikk og nydelig trykk på tykt papir.
Bjørn Vatne, Sunnmørsposten om Den gamle mannen og hvalen"Forfatteren har selv uttalt at man ikke skal undervurdere unge lesere. Det gjør han da heller ikke. Spennende språklige bilder, tematikk og estetikk vil få det til å summe i både små og store hoder. Dette er en voksen billedbok, - for barn. "
Mette Moe, Barnebokkritikk.no om Den gamle mannen og hvalen"Bilderna, gjorda i kollageteknik, har surrealistiska dimensioner som suger in läsaren i ett filmiskt landskap där gubbarna klippts in med närmast fotografisk perfektion."
Gunilla Brodrej, Expressen om Den gamle mannen og hvalenBibliografi
Litterære priser
- 2016 Illustrasjonsprisen for barne- og ungdomsbøker, GEP (Gemeinschaftswerk der evangelischen Publizistik) for Morkels alfabet i Tyskland
- 2015 Katholischer Kinder- und Jugendbuchpreis for Annas himmel i Tyskland
- 2015 Kulturdepartementets pris for beste bildebok for Morkels alfabet
- 2014 Årets vakreste bok: Sølv for Nattevakt
- 2014 Zilveren Griffel for Garmanns gate i Nederland
- 2012 Italian Premio Andersen for Garmanns sommer
- 2010 Brageprisen for Garmanns hemmelighet
- 2010 Deutscher Jugendliteraturpreis for Garmanns sommer
- 2009 Nordisk barnebokpris for Garmanns gate. Utdelt av Nordisk skolebibliotekarforening
- 2009 Bokkunstprisen. Utdelt av Grafill
- 2009 Notable Children’s Books, USA - Årets beste barnebok for Garmanns sommer. Utdelt av Association for Library Service to Children (ALSC)
- 2009 Ezra Jack Keats New Author Award, New York for Garmanns sommer
- 2008 Prix Sorcière, Frankrike - Årets beste bok for Garmanns sommer. Kåret av franske bibliotekarer
- 2007 Bologna Ragazzi Award for Garmanns sommer
- 2007 Kulturdepartementets bildebokpris for Garmanns sommer
- 2007 Årets vakreste bildebok for Garmanns sommer. Utdelt av Grafill
- 2006 Årets vakreste bildebok for Den gamle mannen og hvalen. Utdelt av Grafill
- 2006 Brageprisen for Garmann sommer
- 2006 Kulturdepartementets pris for beste bildebok for Garmanns sommer
- 2005 Kultur- og kirkedepartementets debutantpris for Den gamle mannen og hvalen