Svein Slettan
Svein Slettan (f. 1962) er professor ved Universitetet i Agder, der han underviser i litteratur i grunnskolelærerutdanninga og på studiet i skolebibliotekkunnskap. Forskningen hans har særlig dreid seg om barne- og ungdomslitteratur og sanglyrikk. Han har skrevet doktoravhandling om maskulinitet i ungdomslitteratur, pop og film, og utgitt boka Inn i barnelitteraturen (2010). Videre har han redigert Ungdomslitteratur – ei innføring (2014, 2020) og Fantastisk litteratur for barn og unge (2018), og vært medredaktør av Elevene og litteraturen. Estetisk lesing på barnetrinnet (2022). I den sistnevnte boka har han skrevet artikkelen «Hjarteknusande lesing. Elevar vurderer litteratur».
Titler i salg
Kategori
Format
Språk
Anne-Cath. Vestly
Nye lesninger av forfatterskapetAgnes-Margrethe Bjorvand, Siv-Terese Omland og Cecilie TakleAnne-Cath. Vestly
Nye lesninger av forfatterskapetAgnes-Margrethe Bjorvand, Siv-Terese Omland og Cecilie TakleSkolebiblioteket som læringsarena
Leseglede, utforsking, opplevelseIngeborg Eidsvåg Fredwall og Cathrine BerganElevene og litteraturen
Estetisk lesing på barnetrinnetIngeborg Eidsvåg Fredwall, Elin Arnesen Moseid og Svein SlettanElevene og litteraturen
Estetisk lesing på barnetrinnetIngeborg Eidsvåg Fredwall, Elin Arnesen Moseid og Svein SlettanUngdomslitteratur
- ei innføringNina Aalstad, Agnes-Margrethe Bjorvand, Einar Grøntoft, Magnus Thunes Jensen, Gunhild Kvåle, Anne Løvland, Bjarne Markussen, Marthe Moe, Elin Arnesen Moseid, Solbjørg Tormodsdotter Nes, Svein Slettan, Anne-Stefi Teigland og Elise Seip TønnessenAnmeldelser
«Denne antologien tar utgangspunkt i alle typer tekster som har ungdom som målgruppe. Dermed blir både fagbøker, film og digitale tekster inkludert. Både norske fagbøker og ungdomsfilmer blir belyst. Gunhild Kvåle ser nærmere på det mangfoldet av tekster som inngår i ungdommers digitale hverdag. Interaktivitetsmuligheter og sosiale medier diskuteres bl.a. med eksempler fra blogger og twitter-meldinger. Mange forbinder den tradisjonelle ungdomslitteraturen kun med ungdomsromaner, men her er det også egne kapitler om dikt og bildebøker. Den siste delen av boka er rettet inn mot litterære analyser og litteraturundervisningen i skolen, bl.a. gjennom eksempelanalyser og leserorientert metodikk».
Hanne Kiil, Norsklæreren om