Tore Renberg
Tore Renberg (f. 1972, Stavanger) debuterte i 1995 med Sovende floke, som han mottok Tarjei Vesaas' debutantpris for. Han har siden skrevet en rekke bøker for voksne og barn som blir lest av et stort publikum både i Norge og utlandet, særlig Teksas-serien og romanene om Jarle Klepp.
Renberg har blant annet mottatt Bokhandlerprisen og P2-lytternes romanpris. Han har også utmerket seg innen film, teater og musikk, og i 2017 utga han fjerde bind i Teksas-serien, Skada gods, skuespillet Indianeren og soloalbumet Ein dag te, i 2019 romanen Ingen tid å miste. Renbergs siste roman er Tollak til Ingeborg.
Lenker
Boktips med Tore Renberg
Samtale med forfatter Tore Renberg.
Titler i salg
Kategori
Format
Språk
Alder
Serier
Mannen som elsket Yngve - Forfatterens innlesning
Tore RenbergAnmeldelser
«Med Tollak har Tore Renberg skapt haustens mest komplekse og kollapsande romanfigur.»
« (...) blir sikkert ståande som ein av dei store i Tore Renbergs forfattarskap.»
«Det er meisterleg det Tore Renberg gjer med historia (...)»
Vidar Kvalshaug, BOK365 om Tollak til Ingeborg«Et mannsportrett, en tragisk familiehistorie, en kulturkritikk, en vakker bok om kjærligheten...og en thriller.»
«(...) en knyttneve av en roman, skrevet på et kraftfullt og flott nynorsk og med lag på lag i handlingen.»
«Renberg tar vel helt av om jeg innrømmer en ørliten Hamsun-assosiasjon her og der, men sånn ble det.....Løp og kjøp!»
Jan Ø. Helgesen, Nettavisen om Tollak til Ingeborg«En rasende, ubehagelig og intens roman fra en av våre mest drevne fortellere.»
«(...) en energibombe av en roman som best slukes i ett jafs og etterlater leseren undrende, opprørt og forfjamset.»
««Tollak til Ingeborg» er en intens affære med stor språklig kraft. Et mannsportrett utenom det vanlige, der vold og ømhet balanserer hårfint på det rustne sagbladet. »
««Tollak til Ingeborg» er intet mindre enn en drivende god og ubehagelig litterær thriller.»
Gabriel Michael Vosgraff Moro, VG om Tollak til Ingeborg"(...) gripende og nærgående om et mor-datter-forhold"
«Renberg imponerer både tematisk, språklig og kompositorisk med denne romanen.»
Arne Hugo Stølan, VG om Ingen tid å miste«...Ingen tid å miste rommer alt det av humør, alvor, særpreg og underholdning som normalt kjennetegner Renbergs tekster,...»
Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad om Ingen tid å miste"det prosjektet
forfatter og illustratør har her, er å
røske i våre fordommer om alder. Det er forfriskende. Vi sjokkeres
frydefullt når vi står sammen med
Jenny på verandaen hennes, der
hun myser mot nok en kjedelig
dag sammen med katten sin, og
vi ser hvordan hun provoseres av
lykkelige barn som passerer på
vei til skolen. [...] Han [Tore Renberg] trekker fram enkle,
men viktige observasjoner for at
vi skal bli kjent med Jenny. Flere
av dem er treffende og nesten
malende. [...] Den korthogde
teksten gir god plass til Lene
Asks illustrasjoner. [...] Det fineste med
boka er måten den herjer med fordommene
våre på. Og den lekne
fortellingen, som ikke er realistisk,
men som likevel – eller derfor
– åpner øynene våre for viktige
sider ved virkeligheten. Det
er noe forsonlig over fortellingen.
Noe med at det som er rart, kan
være verdt å undersøke, for kanskje
finnes det en forklaring som
kan gjøre livet rikere."
"det prosjektet
forfatter og illustratør har her, er å
røske i våre fordommer om alder. Det er forfriskende. Vi sjokkeres
frydefullt når vi står sammen med
Jenny på verandaen hennes, der
hun myser mot nok en kjedelig
dag sammen med katten sin, og
vi ser hvordan hun provoseres av
lykkelige barn som passerer på
vei til skolen. [...]Han [Tore Renberg] trekker fram enkle,
men viktige observasjoner for at
vi skal bli kjent med Jenny. Flere
av dem er treffende og nesten
malende. [...] Den korthogde
teksten gir god plass til Lene
Asks illustrasjoner. [...] Det fineste med
boka er måten den herjer med fordommene
våre på. Og den lekne
fortellingen, som ikke er realistisk,
men som likevel – eller derfor
– åpner øynene våre for viktige
sider ved virkeligheten. Det
er noe forsonlig over fortellingen.
Noe med at det som er rart, kan
være verdt å undersøke, for kanskje
finnes det en forklaring som
kan gjøre livet rikere."
"Bildebok
for alle, om å være ensom og
gammel, men fortsatt leken og
levende."
"Øyvind Torseters collage-teknikk er som skapt for Renbergs fantasifulle fortelling om søsknene som utforsker verden gjennom leken. En enkel historie med mange lag, fin for store og små."
Anne Cathrine Straume, NRK om Vaffelmøkk"Med bok nummer to i sin prisbelønte serie, har Tore Renberg og Øyvind Torseter truffet blink (...) Fandenivolsk og eventyrlig (...) For «Gi gass, Ine» (2010) ble paret Renberg/ Torseter tildelt Kulturdepartementets bildebokpris, og boka fikk kritikere til å bruke superlativer som «Den perfekte billedbok». Det er vanskelig å si seg uenig i det, når bok nummer to nå kommer ut."
Cathrine Krøger, Dagbladet om He he, Hasse"Bokidéen er god, og slutten er som et barn ville ha sagt det selv. Illustrasjonene er kule [...] Språket spiller på humor og treffer både barn og voksne. En søt bok om at det lønner seg å ha gode hjelpere i livet."
Hege Fosser Pedersen, Foreldre & Barn om He he, Hasse"Det glitrer. Det er gull. Og traktor. Tore Renberg og Øyvind Torseter leverer så det suser. Sommerens bildebok «He he, Hasse» er like poetisk, fantasifull, og gjennomarbeidet som forgjengeren «Gi gass, Ine» [...] Renbergs språk er enkelt og poetisk med rim, bilder og gjentakelser, tydelig farget av barnas egen måte å uttykke seg på. Bindeordene lager en humpete og rar logikk - sett med voksne øyne. Det er kult. Og traktor."
Ingeborg Marie Jensen, Stavanger Aftenblad om He he, Hasse"Man bør give sig selv den gave at nyde denne storpoetiske bog langsomt. [...] "He he, Hasse" er en helt og aldeles gennemført vidunderlig bog! [...] Det er simpelthen solidt ualmindeligt og virkeligt godt. Og netop virkeligt. For bogen har en helt særlig fysisk realitet. [...] Denne arbejdsform [Øyvind Torseters] gør, at deres dybde virkelig er virkelig, hvilket skaber tryghed, ro, og jordforbindelse. Og det er ret kærkomment og vellykket, fordi det på trods af dets både materielle og tematiske 70’erreferencer ikke bliver sentimentalt og retrospektivt. Det lykkes simpelthen at gøre det gamle nyt. Man fornemmer værkstedet og de fysiske mennesker bag. Man ser og inspireres af det skolede og seriøse håndværks nærvær i bogen, der netop er lige så klassisk og traditionel, som den er frisk og fandenivoldsk, og det både i komposition, illustration og tematik. Illustrationernes fysik og den omsorgsfulde faglighed afspejler historiens pædagogik og temaer. [...] Fortælling, karakterer og illustrationer er grundigt og bevidst gennemarbejdede, spiller perfekt sammen, og alt tilfældigt og halvgodt er åbenlyst konsekvent skåret væk. Og det er netop det, der åbner for dens helt særlige finhed og giver den rum til at udfolde sin egen intime og stemningsmættede verden, som virkelig lever. Dens projekt er tydeligvis ikke at belære eller bare at knalde kreativt ud, og dens kloge pædagogik er simpel og befriende i børneøjenhøjde. ’He he Hasse’s overlegne dygtighed og grundighed gør den altså også til god læsning for voksne. Den minder sin læser om, hvor sjovt, nemt og sandt det egentlig kan være at være til, både som barn og som voksen. Understøttet af sin gnidningsfrihed er den jo umiddelbart hurtigt set og læst. Men man bør give sig selv den gave at læse denne bog langsomt. Den har åbenlyst taget tid at lave, og så meget for så lidt kunne man sige. Men her er lidt netop virkelig meget, og bogen er bemærkelsesværdigt gavmild og helt bogstavelig talt et lille fint og storpoetisk mesterværk."
Christel Wiinblad, Politiken (DK) om He he, Hasse"Renbergs och Torseters bok är en konstnärlig och berättarteknisk fullträff, en varm och charmig historia i ett häpnadsväckande bilderbokslandskap. [...] Förhållandet mellan text och bild är dynamiskt och ju djupare syskonen ger sig in i sin lekvärld, desto mer ändrar bilderna karaktär. [...] Det är lekfullt, överraskande och vackert. [...] en varm och charmig berättelse med träffsäkra, finurliga barnporträtt. Med experimentella bilderböcker som ”Eg kan ikkje sove no”, ”Spelejenta” och denna senaste ”Ge järnet, Ina” framträder Torseter som en av de intressantaste nordiska bilderbokskonstnärerna. Det är glädjande att vi även i Sverige äntligen får ta del av hans spännande konstnärskap."
Elina Druker, Svenska Dagbladet om He he, Hasse"Med små medel och stor tajmning blåser Renberg liv i berättelsen och utvinner en och annan komisk poäng utan att bli flabbig. [...] Fascinerad växlar jag hela tiden mellan ett mer tvådimensionellt betraktande av en bildsatt berättelse och ett försök till tredimensionellt betraktande av ett hantverk – hur har han gjort? Titta till exempel på när Hasse spårar sig fram genom en reva i papperet, eller på de vita kartongbitarna med bläckstreck som ligger staplade i en vedlår. Luta sedan huvudet tillbaka och se dem för vad de är – nysnö och björkved. Det är så flott att få göra de där små glidningarna gång på gång."
Mats Kempe, Dagens Nyheter (S) om He he, Hasse“Med lekende beskrivelser og et treffende, poetisk språk viser Tore Renberg at han også har et talent som barnebokforfatter. Mange av skildringene er nydelige, som denne av Ine: «lett på foten og tøff i hjertet». Illustrasjonene er et lite kunstverk i seg selv, og består av kollasjer med tegninger og tredimensjonale papirfigurer.”
Elisabet Høye, Foreldre & Barn om Gi gass, IneVakker og snodig bildebok."Ord og bilder er i tett dialog i boka. Uttrykket, både det verbale og visuelle, er innovativt, poetisk, lekent. Renberg/Torseter er et godt team, og Renbergs åpne, fine ord får avslutte: «Så blir det kveld. Aldri en bra dag uten en kveld.»"
Maja Troberg Djuve, Dagbladet om Gi gass, Ine"(…) sjarmerende observasjoner og lekne formuleringer (…) en hverdagsstor og treffsikker story om Ine og Hasse som går i skogen"
Tarald Aano, Stavanger Aftenblad om Gi gass, Ine“Tore Renberg og Øyvind Torsæter har fått til noko fint i Gi gass, Ine (…) Renbergs tekst har gode høgtlesingskvalitetar. Tonen er lun (…) Dyregalleriet imponerer med anatomisk presisjon, og traktoren er spektakulær. Bilda skaper interesse for handverket og prosessen bak.”
Ingeborg Mjør, Dag og Tid om Gi gass, Ine“Gi gass, Ine kombinerer ypperlig tekst og ypperlige illustrasjoner. Den gir et lekent løft ut av hverdagsligheten og et løfte om gylne høytlesningsstunder.”
Inger Østenstad, Barnebokkritikk.no om Gi gass, Ine“Det beste med fortellingen er det morsomme og veldig gjenkjennelige forholdet og kontakten mellom storesøsken og småsøsken (…) Tegningene har collagepreg. Det gir dem tredimensjonal effekt. Originalt. Jeg liker dem.”
Per Ivar Henriksbø, Gudbrandsdølen Dagningen om Gi gass, Ine“Det første jeg får se er illustrasjonene. Og de er helt spesielle og flotte. Skjøre papirklippfigurer gir ett inntrykk av enkelthet, det er effektiv bildefortelling. Senere får jeg teksten til bildene, og det jeg liker aller best er at barna i fortellingen er så sterke helt alene. De er selvstendige, uten innblanding fra voksenpersoner.”
Maren Kolle Riis, Marihøne, Marens leselystblogg om Gi gass, Ine“Tore Renberg viser stor omsorg både for barna og teksten. Språket er rytmisk, og kan minne om dikt, enkelt uten å bli flatt (…) Også Øyvind Torseters illustrasjoner er skapt med sans for detaljer og respekt for barns kvalitetssans.”
Liv Riiser, Vårt Land om Gi gass, IneBibliografi
Litterære priser
- Rogaland fylkes kulturpris 2021
- Bokhandlerprisen 2020
- Nynorsk Litteraturpris 2020
- Bokbloggerprisen – Årets roman - 2020
- Målblomen (2016)
- "Vaffelmøkk" (med Øyvind Torseter) vant Hele Rogaland leser, publikumsavstemning. (2015)
- Stavanger Aftenblads kulturpris (2014)
- Kultur- og kirkedepartementets billedbokpris for barne- og ungdomslitteratur (2010)
- Bokhandlerprisen (2008)
- Stavanger kommunes kulturpris (2008)
- P2-lytternes romanpris (2005)
- Siddisprisen (2004)
- Henrik Steffens stipend, Tyskland (1998)
- Tidenprisen (1996)
- Tarjei Vesaas’ debutantpris (1995)