Barnebøker - en grunnmur i livet
Av forlagssjef Ragnfrid Trohaug
Barnebøker
Et lite barns første møte med barnebøker er som regel alltid også møtet med et kjent fang og en velkjent stemme som leser, nemlig mor eller far. Barnet blir kjent med høytlesningssituasjonen samtidig som det møter barneboka for første gang, og slik er barnebøkene med på å skape noe helt spesielt og nesten magisk: en trygg lesestund som åpner barnebøkenes verden og porten inn til nye ord, nye begrep, følelser og stemninger. I barnebøkene får barnet mulighet til å utvikle språket sitt, utvide både referanserammene for eget liv og andres.
Styrker barns ordforråd
Barnebøker man har med seg i ryggsekken gjennom livet, danner en referanseramme for livet. Forskning viser at barn som blir lest for har lettere for å lære å lese og skrive selv og har større ordforråd enn jevnaldrende som ikke blir lest for eller leser selv.
Ifølge Vibeke Bergesen viser forsking at barn som har blitt lest for fra før to års-alderen, har nesten dobbelt så stort ordforråd ved skolestart som de barna som har blitt lest høyt for først etter at de fylte fire år.
Barnebøker ruster barnet for verden og virkeligheten
Gjennom Cappelen Damms barnebokutgivelser, om det er fakta eller fiksjon, fjas eller alvor, er vi med på å danne morgendagens voksne borgere. Å lese er en øvelse i empati, en øvelse i kreativitet og tenkning, og bøkene vi gir ut, ruster, på mange ulike måter, leseren for verden og virkeligheten. Gjennom å lese om andres liv og lagnad i barnebøkene, blir barnet erfaringer til del som det ikke nødvendigvis ville fått i eget liv.
Dessuten er det i barnebøkene at vi kan speile våre egne erfaringer, frykt, begeistring og nysgjerrighet. For det er vel i en barnebok, nærmere bestemt Brødrene Løvehjerte av Astrid Lindgren, de fleste av oss har fått språk for hva mot er, og hvor viktig det er å tørre noe selv om man er redd, og det er i Karsten og Petras trygge hverdagsverden at barn gjennom flere tiår har lært å håndtere utfordringer som vennskap og uvennskap, utrygghet og usikkerhet, og det er ikke minst i samtalen med den voksne om det man leser, at forståelsen oppstår.
Gir det vanskelige et språk
En voksen forfatter kan i større grad enn barnet selv, gi virkeligheten et språk der barnet selv er språkløst, gi det lille mennesket ord for eget liv og erfaringer. Gro Dahle er et stjerneeksempel på hvordan det språkløse og vanskelige kan få språk, og samtidig bli god litteratur. Og god litteratur, det er litteratur som både gjør at leseren må strekke seg litt, og som samtidig ser leseren i øyenhøyde.
Brødrene Løvehjerte
Astrid LindgrenBrødrene Karl og Jonatan Løve blir gjenforent etter sitt korte liv på jorden i landet Nangijala. Nå skal de bare være lykkelige i Kirsebærdalen. Men det viser seg at det også er ondskap i dette paradisetEt forvaltningsansvar
Et barnebokforlag har et forvaltningsansvar: Vi vil åpne opp litteraturen for de små leserne, og vi vil gi dem en stemme. Det skal finnes en bok for alle barn, men det betyr ikke at alle barnebøker passer for alle. Som all annen litteratur, henvender barnebøkene seg til personlighetstyper snarere enn til alder. Tidlige leseopplevelser stimulerer det indre teater. Barn kan lese før de leser ord. De kan lese bilder. Helt fra de er ganske små, begynner de å lese. Historiene og dramaturgien setter spor i barnets hukommelsesapparat. Dette gir barnet modeller å tenke gjennom og hjelper dem med å sette opp strukturer som gjør det mulig for dem å forstå verden. Og seg selv.
Vi som avsendere av barnelitteraturen må ha barneleseren i tankene når historien formes og boka utformes. Barn er som andre folk forskjellige, og vi som forlag skal lage et vell av ulike bøker i ulike sjangere, vanskelighetsgrader og uttrykk, utfordrende eller lettspist, men de skal alle ha omsorg for den unge leseren. Bøkene vi gir ut i Cappelen Damm, skal ha den effekten at barneleseren kjenner seg hjemme i litteraturen vi gir ut, og bøkene skal kunne framkalle et «les en gang til»!
Et demokratisk verktøy
Hver eneste dag står vi som barnebokforleggere i spagaten mellom kommersielle og såkalte smalere utgivelser. Vi trenger selvsagt begge deler, og det ikke bare av økonomiske hensyn, men også av kunstneriske og demokratiske hensyn. Barneboka er et sted der verden både skal utforskes og bekreftes, og det resulterer i mange ulike typer utgivelser.
Bøker er et demokratisk verktøy. Mestrer du språket, forstår du verden, og da er du bedre rustet til å delta i samfunnet. Nettopp derfor er det viktig å ha en utgivelsesbredde, slik at alle kan gå om bord i bokskuta fra det stedet de til enhver tid måtte befinne seg. Det skal være enkelt å gå inn i bøkenes verden – og det skal det være for alle.
Barnebøker er et stort humanistisk prosjekt
Det er ikke grenser for hva litteraturen kan gjøre med oss. Den åpner opp rom i oss vi ikke visste var der, gjør det mulig for oss å kjenne en annens smerte, fortvilelse, lengsler og gleder, og den lærer oss noe nytt om verden og om oss selv. Barnebøker er et stort humanistisk prosjekt – den gjør det individuelle til noe som angår oss alle. Barnebokforfatteren Bjørn Sortland sier det slik: «De store viktige erfaringene i livet gjør man fra 0 – 14. Etter det er det bare repetisjon».
Barnebøker – et supplement og motvekt i våre digitaliserte liv
I en verden hvor små barn er digitale urinnvånere og mer og mer av livene våre foregår ved hjelp av digitale virkemidler, kan man kanskje si at barnebøkene er enda viktigere enn før, fordi det er i barnebøkene at de små menneskene i sitt eget tempo får øvd seg på ord og begreper de ikke har lært seg, det er barnebøkene som gir det største rommet for meddiktning og egen tanke. Barnebøker er rett og slett viktige byggesteiner i det som skal være grunnmuren i et barns liv, og uten barnebøker vil det mangle en dimensjon.
Det finnes et stort utvalg av barnebøker på markedet. Norge har en lang tradisjon når det gjelder å revitalisere klassikere og å hjelpe frem nye stemmer – forfattere og illustratører. Og vi får nytt tilskudd til bøker som blir klassikere.
Tips til barnebøker som passer for de aller minste, 0-3 år
For de aller minste barna fyller lesestunden mange behov. Den byr på kos og lek, utforsking, sosialisering og språkutvikling. De aller fleste barnebøker for den aldersgruppen har elementer av lek og lær og underholdning.
"Sansebøker" er fine å starte med allerede på spedbarns-stadiet. Barnet kan for eksempel se på bilder av dyr, kjenne på og kose med dyrepels, høre på og ape etter dyrelyder og sette navn på dyrene som i serien Klapp pelsen og hør dyrelydene.
Babbling og tulleord gjør det enklere for barn å utvikle språk, ifølge eksperter. Bøkene om Babblarna byr ikke bare på morsomme lesestunder med de små, men stimulerer småbarn til å leke og trene aktivt på språklyder, språkmelodi og ord.
En av de største suksessene for de aller minste gjennom tidene er bøkene om den lille gule valpen Tassen, skrevet og illustrert av Eric Hill. Bøkene har fargerike og enkle tegninger og få ord som repeteres. Hvor er Tassen? er verdens første klaffebok hvor barnet leter etter valpen gjennom å åpne klaffer.
Tips til barnebøker for 3-6 år - mer av det samme!
Det kan ofte være vanskelig å sette anbefalt alder på barnebøker. Barn er så forskjellige, men aldersplassering gir deg en pekepinn. Barna vil gjerne ha mer av det samme om og om igjen. Det er som å være sammen med venner når de er med karakterene i barnebøkene. Derfor er serier populære.
De fleste barnebokforlag tilbyr serier for denne aldersgruppen, og Cappelen Damm har mange. Karsten og Petra er en av dem, Gubben og katten, Mamma Mø, Kaptein Sabeltann, Reven og Grisungen, Bukkene Bruse andre. Klassikerne til Thorbjørn Egner er fremdeles populære til tross for at de er skrevet for over 70 år siden.
En relativt ny serie er Musse & Helium, det er et univers som forener kunnskap og underholdning, vennskap og sosial kompetanse. Musse & Helium har siden 2018 solgt over mange hundre tusen bøker og lydbøker i Sverige, og selger også godt i Norge.
Hvordan-serien til Anna Fiske, med blant annet Hvordan begynner man på skolen?, er faktabøker om emner som barn er opptatt av, og hvor de mange illustrasjonene har stor informasjonskraft.
For barn som har begynt å lære bokstaver og øver seg på å lese, vil Løveunge-serien være ideell.
Bokserier som passer for førskolebarn
Vis alleTips til barnebøker 6-9 år
Høytlesning er en veldig god måte å motivere barna til å lese selv på. Det er koselig, og historiene som blir fortalt kan inneholde mer komplekse ord og setninger enn bøkene barn i 6–9-årsalderen klarer å lese selv.
Originalbøkene om Mummitrollet og Astrid Lindgrens romaner er midt i blinken for denne aldersgruppen, og egner seg godt for høytlesning.
For barn som så har knekt lesekoden er Min første leseløve og Leseløvene aktuelle. De har faktabøker som stimulerer nysgjerrighet, men også gode fortellinger og mange vitse- og gåtebøker som barn liker.
Dillstad-banden er fartsfylt spenning og humor, skrevet av den kjente svenske kriminalforfatteren Jens Lapidus. Og liker barna mysterier, er Dyrenes detektivbyrå også fin.
Hvor er Willy?-serien er en unik samling aktivitetsbøker i farger der sidene er fulle av tegninger av knøttsmå karakterer som gjør alle slags rare ting. Målet for leseren er å finne Willy, en artig fyr i hvit- og rød-stripete genser, på alle bildene. Og blir det for lett, kan leseren forsøke å finne de fire vennene hans, eller ting de har mistet. Aktiviteten kan sammenlignes med å sette sammen et puslespill på 5000 biter.
Bokserier for aldersgruppen 6-9 år
Vis alleBøker for aldersgruppen 9-12
Mange barn slutter å lese bøker når de blir litt større. Mediaundersøkelser viser at 7 av 10 barn under 11 år leser ukentlig, mens kun 3 av 10 over 11 leser ukentlig. Det er særlig gutter som mister interessen. Hvorfor? Det er ikke ett enkelt svar på det, men spørreundersøkelser blant gutter viser at mange ikke finner bøker som appellerer til dem. Det er en utfordring. Les mer om gutter og lesing i denne artikkelen av Arne Svingen.
Noen tips til bokserier som vi vet kan skape leselyst:
Amuletten er en av Norges mest populære bokserier for barn. En utrolig spennende, vakker og stemningsfull tegneserie. En fortelling om modige barn, merkelige skapninger og kampen mot det onde.
Edward Rubikon er monsterjeger. Sammen med vennene Kasper og Nadira beskytter han småbyen Grimsrud mot overnaturlige trusler. Kombinasjonen av tegneserie, spennende tekst og kule illustrasjoner gjør det både lett, morsomt og spennende å bli hekta på denne serien.
Gutta i trehuset er en serie med lettleste, illustrerte bøker som har fanget en hel generasjon av unge lesere, og solgt over en halv million bøker i Norge. Et anarkistisk og lekent univers som behandler humor med det aller største alvor.