Ingvar Ambjørnsen
Ingvar Ambjørnsen (f. 1956) vokste opp i Larvik, men har bodd mesteparten av sitt voksne liv i Hamburg i Tyskland. Han debuterte i 1981 med 23-salen, og har siden utgitt et stort antall kritikerroste og prisbelønte bøker i flere sjangre - romaner, kriminalromaner, novellesamlinger, barne- og ungdomsbøker og essaysamlinger. Hans store gjennombrudd kom med romanen Hvite niggere (1986), en generasjonsroman som er blitt stående som en klassiker i nyere, norsk litteratur. Kritikerne fikk for alvor øynene opp for novellisten Ambjørnsen med Natt til mørk morgen (1997). Høsten 2003 kom novellesamlingen Delvis til stede. Novellene i sistnevnte samling blir beskrives som åpne, med mye handling og dialog, noen av dem nærmest som små romaner. Forfatterens tre novellesamlinger er siden utgitt samlet i Djevelens fødselsdag (2006 og 2016).
Ambjørnsens ungdomsserie om Pelle og Proffen fikk et stort publikum på 80- og 90-tallet, og oppdages av stadig nye ungdomskull. Flere av bøkene i serien har blitt filmatisert. Mest kjent er nok Døden på Oslo S (1990), en film som raskt ble et kultfenomen. Nationatheatret har i nyere tid dramatisert romanen med samme navn, og oppsetningen av "Døden på Oslo S" på Økern-senteret i Oslo (2023) ble en stor suksess både kunstnerisk og publikumsmessig.
Med de fire romanene om Elling - Utsikt til paradiset (1993), Fugledansen (1995), Brødre i blodet (1996) og Elsk meg i morgen (1999) - ble Ambjørnsen en av våre mest leste samtidsforfattere. Forfatterens humor og dype innsikt i menneskesinnet gjorde at romanserien om den ensomme Elling ble en stor salgssuksess, og innbrakte ham Brageprisen, Bokhandlerprisen og Riksmålsprisen. Bøkene danner utgangspunkt for flere teaterstykker, satt opp i mange land, og populære filmer, som Elling, nominert til Oscar i 2001.
I 2019 kom en etterlengtet oppfølger til Elling-bøkene, Ekko av en venn, som også høstet gode kritikker og raskt ble trykket i flere, store opplag. Nevnes bør også de to "ekstra" Elling-bøkene, rapporter fra Elling selv: Ingen kan hjelpe meg (Elling leser Houellebecq, 2020) og Yoko Ono er en sjarlatan (tekster fra Ellings eget univers, 2020).
I 2023 markerte Cappelen Damm at det var 30 år siden Ingvar Ambjørnsens roman Utsikt til paradiset utkom, med festskriftet Kjære Elling 30 år med utsikt til paradiset.
Ingvar Ambjørnsen er en av våre mest leste samtidsforfattere, med et svært bredt publikum. I tillegg til prisene som er nevnt ovenfor, er han også tildelt Anders Jahres kulturpris, Willy Brandt-prisen, Hedersprisen fra Det Norske Akademi for Sprog og Litteratur og andre prestisjefylte utmerkelser. Bøkene hans er utgitt i mer enn 30 land. Til forfatterens 60-årsdag kom Morten Auklends bok Navnløs erfaring - lesninger i Ambjørnsens novellekunst 1994-2003 ut. I en egen del av boken tegner Jon Rognlien et interessant portrett av forfatteren.
Nedenfor mer om utvalgte bøker fra Ambjørnsens hånd:
Innocentia Park (2004) er en annerledes roman fra Ingvar Ambjørnsen. Handlingen er lagt til Tyskland, og fortelleren, en tysk eiendomsmagnat, er en helt ny type i forfatterskapet. Det er en eksistensiell roman om tretthet, oppbrudd og dekadense, med ypperlige skildringer fra Hamburg og Berlin. Handlingen i En lang natt på jorden (2007) er også lagt til Tyskland. Romanen er en dypt menneskelig, bitende og underholdende skildring av en mann som føler han nærmer seg slutten, men får et ekstranummer blant de levende som han ikke hadde kunnet forestille seg.
I Opp Oridongo (2009) og Natten drømmer om dagen (2012) er Ambjørnsen tilbake i Norge. I sistnevnte møter vi vandreren Sune, som bryter seg inn i hytter i fjell- og skogsområder på Østlandet. Han stjeler proviant og flanellskjorta fra knaggen, men maler gjerne sørveggen samtidig. Ut av ilden (2014) er en underholdende og besk roman om en kriminalforfatter som går på akkord med seg selv.
Ambjørnsen har i alle år vært en populær barne- og ungdomsbokforfatter. Mest kjent er kanskje ungdomsserien om Pelle og Proffen, som ble relansert med nytt design i 2005. Bøkene er også filmatisert og var utrolig populære da de kom i 1987. De leses fremdeles blant unge, og tar for seg de to Torshov-guttene som vikler seg inn i stoffmiljø, prostitusjon, miljøspørsmål, mord, nazistiske grupperinger og religiøse sekter. Bokhandlerforeningen kåret Døden på Oslo S till 80-tallets beste barne- og ungdomsbok.
Se oversikt over Pelle og Proffen-bøkene her!
Drapene i Barkvik presenterer oss for Fillip Moberg, 16 år, som bor hos onkelen sin etter at det har skåret seg helt med begge foreldrene. Onkel Ernst er journalist i Nye Kriminaljournalen og en ytterst dårlig fotograf. Fillip Moberg er et spennende bekjentskap.
Samson & Roberto er en kritikerrost serie for de yngste. Her møter vi blant annet den lurvete hunden Samson og den smarte katten Roberto. Sammen driver de Fjordgløtt Pensjonat der fred og vennskap blomstrer, men hvor også merkelige tildragelser skjer. Serien inneholder bøkene Arven etter onkel Rin-Tin-Tei, Krakilske Kamerater, Pater Pietros hemmelighet og Kaptein Nero.
Se oversikt over Samson & Roberto-bøkene her!
I flere tiår har Ingvar Ambjørnsen, med Tyskland som utkikkspunkt, betraktet Norge og nordmenn med et skjevt avstandsblikk. Små og store begivenheter i Norge og verden har vært tema for hans krasse kåserier og aktuelle betraktninger. Med Svart på hvitt. Ytringer 1995 til 2012 er artiklene samlet bokform.
Lenker
Forfatterportretter
Se flere forfatterportretter av Ingvar Ambjørnsen her.
Boktips med Lars Saabye Christensen og Ingvar Ambjørnsen
Tid for mestermøte! Ingvar Ambjørnsen og Lars Saabye Christensen mimrer om sin felles fortid som gatepoeter, og innrømmer at de nok ikke har skrevet sine siste bøker.
Bokpod med Ingvar Ambjørnsen
I denne podcasten snakker Ingvar Ambjørnsen om Larvik, Olav H. Hauge, revejakt, Ellings oppstandelse, alkohol og ti-året han har glemt.
Boktips med Ingvar Ambjørnsen
Hjemme hos Ingvar Ambjørnsen i Hamburg, forteller forfatteren om hvordan Elling kom tilbake og hvorfor Kjell Bjarne måtte dø. Og hvordan kunne Ambjørnsen skrive to bøker i året med en daglig diett på 12-14 øl? Selvsagt byr Ambjørnsen også på sine beste boktips.
Titler i salg
Kategori
Format
Språk
Alder
Serier
Yoko Ono er en sjarlatan
Blogger og betraktningerIngvar AmbjørnsenAnmeldelser
«Bokas mange perspektiver på Elling [er] fornøyelig, og tidvis tankevekkende, lesning. Blant høydepunktene er Sunniva M. Rolighetens e-post til Elling, som iscenesetter en performance med stikkordene Botanisk Hage og blotting, og Kjersti Halvorsens essay som på innsiktsfullt vis trekker linjer mellom angsten og skrivevirket.»
«Festskriftet til Elling er [...] en varm hyllest til denne anonyme skikkelsen, som ubønnhørlig skiller seg ut. Tekstene står alle i døråpninga og sier ´velkommen´.»
Sigrid Elise Strømmen, Vårt Land om Kjære Elling«Ekko av en venn er en genuint morsom bok, som kan tilby en perlerad av skinnende komiske øyeblikk. [...] Men like under den muntre overflaten dirrer det hele veien en nerve av noe helt annet. For Ekko av en venn er kanskje først og fremst en roman om den store, bunnløse ensomheten. Det er øyeblikk og situasjoner her som med jevne mellomrom gir meg et skikkelig sug i magen. Selv om Ambjørnsen klarer å legge et forsonende skjær over det meste, er det likevel ingen tvil om at dette egentlig er en ganske fryktelig historie. Fryktelig bra, dessuten!»
Sindre Hovdenakk, VG om Ekko av en venn«Boken er en gripende og vakker skildring av et ensomt menneske som sliter med å finne sin plass i den moderne verden. Anbefales på det varmeste!»
Lisbeth Skøelv, TARA om Ekko av en venn«Romanen er klok, og jeg tror vi ler med Elling, mer enn vi ler av ham.»
Bente Thoresen, Psykisk helse om Ekko av en venn«Ingvar Ambjørnsens bøker om Elling er tidvis stor litteratur. Når han får fram det allmennmenneskelige, det gjenkjennbare – når han klarer å løfte det tilsynelatende lille til noe stort og meningsfullt. Når det går opp for oss at vi alle har en Elling i oss. På godt og ondt.»
Jan-Erik Østlie, Fri fagbevegelse om Ekko av en venn«Den 5. boka om Elling er drivande godt, litterært handverk.»
Bjarne Tveiten, Fedrelandsvennen om Ekko av en vennDet er fortsatt bøtter av underfundig humor i Ambjørnsens språk og fortelling om Elling»
Tor Hammerø, Nettavisen om Ekko av en venn«Selvsagt er dette blitt en ekte Elling-roman, men bakteppet som Ingvar Ambjørnsen har strukket, rommer dype, treffende samfunnsbetraktninger – kall det gjerne humoristisk-satirisk – men Ekko av en venn har en dypere og alvorlig undertekst som beskriver noen av de mest markante trekk ved vår mediale samtid.»
Finn Stenstad, Dagbladet om Ekko av en venn«Gjenkjennelsen i det Elling strever med, å finne sin plass i verden og en verdighet i eget liv, gjør at «Ekko av en venn» ikke bare føles relevant, men ja - viktig.»
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen om Ekko av en venn«Med Ekko av en venn har Ingvar Ambjørnsen nok en gang skrevet et kjærlig portrett av en karakter de fleste vil kjenne seg igjen i.
[...] Ambjørnsens prosa er som vanlig enkel og stilsikker, og det tunge og såre er hele tiden pakket inn i befriende komikk.»
«Gjensynet med en 20 år eldre Elling i Ingvar Ambjørnsens nye roman Ekko av en venn, er trist, vemodig og oppkvikkende humoristisk. [...] Som roman er Ekko av en venn gjenkjennelig Ambjørnsen-landskap, levert med stilsikkerhet og sans for presisjon og svart humor. [...] Det er ingen overdrivelse å si at Ingvar Ambjørnsen var på topp som forfatter med det unike portrettet av den ensomme, dysfunksjonelle, tidvise sprø og gærne Elling. Og han viser igjen, 20 år senere, at han ikke er blitt dårligere med årene. Det er en fryd å lese denne nye romanen»
Turid Larsen, Dagsavisen om Ekko av en venn«Leser du denne på trikken kan det fort bli høylytt knising bak permene, og da føler man seg som en Elling selv. Det er dette som er forfatterens styrke. På en tilsynelatende uanstrengt måte lyser han opp ulike sider ved vår samtid, med Elling i front som en moderne Askeladd med angst-utfordringer. Vi er alle litt Elling. Vi er alle litt rare. Det er jo dette som gir historiene om Elling nerve og dybde. [...] Ambjørnsen har som alltid et godt språk. Gode bilder, god rytme, aldri en slapp setning. Han er lett på hånden, og setningsoppbyggingen følger Ellings luner. Når det går godt er det stramt og snappy.
[...] Denne boken er til glede for både nye og gamle lesere, som det heter. Jeg gleder meg uansett til neste bok, for nå er Ambjørnsen på glid, og det er Elling også.»
«Ingvar Ambjørnsen har denne gang skrevet en vanvittig morsom og ytterst alvorlig roman. Med «Utsikt til paradiset» fornyer Ambjørnsen seg totalt, både språklig og innholdsmessig. Han åpner med en anelse Camus og fortsetter med streif av Solstad. Det er en frydefull bok.»
Tinic Talen, VG om Utsikt til paradiset«...må være noe av det beste som er kommet mellom to permer denne høsten.»
Vidar Hansen, Avisa Trondheim om Fugledansen«Brødre i blodet er først og fremst (som sine to forgjengere) en fin skildring av en spesiell psyke. Boken er uhyre velskrevet og lettlest...»
Eiliv Eide, Bergens Tidende om Brødre i blodet«...et portrett som vil bli stående som et av de mest fascinerende og originale i norsk litteratur... Og bare så det er sagt: Den som måtte ha gått glipp av de to første bøkene om Elling, kan trygt gå rett på den tredje. Den står fjellstøtt på egne to permer.»
Tinic Talen, VG om Brødre i blodet«Storslagne skildringer i Ingvar Ambjørnsens tredje bok om Elling.»
Terje Stemland, Aftenposten om Brødre i blodet«Ingvar Ambjørnsens bok - så ulik hans tidligere - kan leses som en psykologisk studie i et ensomt, forkrøplet liv og i forsøk på å dikte seg ut av ensomheten... Ingvar Ambjørnsen har sett dypt i en spesiell psyke og gitt en overbevisende skildring av en sørgelig skjebne, en ubehjelpelig ensomhet.»
Eiliv Eide, Bergens Tidende om Utsikt til paradiset«Latteren og eftertanken er to viktige ingredienser i det vi opplever under lesningen av Ingvar Ambjørnsens siste roman... Det som fengsler sterkest er opplevelsen av et menneske med enorm observasjonsevne og yrende assosiasjonsrikdom, men som lever innestengt i ytterste ensomhet, sosialt og mentalt. En rik bok på et mykt og smidig norsk riksmål. En ny og spennende Ingvar Ambjørnsen.»
Eilif Straume, Aftenposten om Utsikt til paradiset«Ny fulltreffer om sære, gale, elskelige og ensomme Elling... Det er langtifra usannsynlig at disse bøkene vil bli stående som et sentralt verk i norsk diktning på 1990-tallet.»
Jan Erik Kolaas, Bergens Tidende om Elsk meg i morgen«Det falt seg slik at jeg befant meg høyt over Skagerrak da Elling trådte inn i mitt liv for fjerde gang. Stedet for stevnemøtet var kanskje ikke så smart valgt. Når en passasjer tilsynelatende umotivert gir seg til å riste og le slik at ølglass og kaffekopper havner på gulvet, vekker det rimeligvis en viss oppsikt blant de medreisende. Det er nå likevel til å leve med, og i mitt stille sinn tenkte jeg at jeg er et lykkelig menneske som kan sitte i et fly og være på jobb og more meg så kostelig at jeg glemmer både tid og sted. For Ambjørnsen har klart det igjen. Det er ikke til å begripe hva den mannen kan makte å vri ut av én person og én hovedidé. Det er bare å gi seg over og konstatere at «Elsk meg i morgen» er fullt på høyde med de tre første bøkene om Elling.»
Øystein Rottem, Dagbladet om Elsk meg i morgen«Ambjørnsen overrasker igjen; Ambjørnsen er en betydelig forfatter.«Elsk meg i morgen» er en dystrere fortelling enn de foregående. Allerede tidlig i handlingen blir leseren delaktig i mørke forutanelser... Det er gjennom anvendelsen av sorgen og smerten som kontrasterende underlag at Ambjørnsen skaper den store komikk.»
Terje Stemland, Aftenposten om Elsk meg i morgen«Det er sjelden jeg ler av en bok, nesten aldri faktisk, men for Ambjørnsen gjør jeg et unntak, for her er det bare å gi seg over. Men innimellom får jeg lyst til å gråte, for det er så trist også.»
Magnhild Bruheim, NRK om Fugledansen"Det er en tett, omhyggelig velkonstruert, lavmælt og dirrende trist roman."
Kjell Olaf Jensen, Arbeiderbladet om Utsikt til paradiset"Romanen er et utsøkt og til tider morsomt oppgjør med en forlagsbransje hekta på krim og forfattere som lar seg drive med i ekstatisk jakt på ny
salgssuksess."
(...)ein tankevekkande roman om ein forfattar som går på akkord med seg sjølv – som vel ein velfylt bankkonto framfor å utvikle sitt store, litterære talent. Dessutan imponerer forfattaren med naturskildringar som ingen annan nolevande norsk forfattar når opp til."
Bjarne Tveiten, Fædrelandsvennen om Ut av ilden"Det er mulig å la seg henføre av betraktningene, assosiasjonene og fortellergleden i «Farvel til romanen». Men som når man spaserer hjem fra en fuktig fest, og med ett forstår den alvorlige klangen i en morsom historie man ble fortalt, byr også Ambjørnsens litt drukne tekst på mer enn gode skrøner."
Therese Tungen , Klassekampen om Farvel til romanen"Ingvar Ambjørnsen er på sitt spenstigste og mest underholdende i sin velpoengterte avdekking av knep og grep for å selge krimlitteratur."
Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad om Ut av ilden"Det som begynner som relativt ufarlig harselas strammer seg til besk kritikk med en sjokkerende svir av en slutt.(...) Ja, Ingvar Ambjørnsen legger hjertet sitt i detaljene, tenker jeg, i de nydelige små hverdagsbetraktningene og de mange fyndige dialogene."
Anne-Cathrine Straume, NRK P2 om Ut av ilden"Det er blitt både beskt, poetisk og svært underholdende. En imponerende balansegang av en forfatter som sitter midt i det samme fatet.(...) Nettopp denne blandingen av samfunnskritikk og eksistensielt alvor gir denne romanen tyngde og litterær kraft. Her viser Ingvar Ambjørnsen hvilken fin forfatter han er.
Turid Larsen, Dagsavisen om Ut av ilden"Puslespillet Alexander Irgens legges, og her er Ut av ilden en medrivende, forstyrrende, ubehagelig og flott roman.(...) De nostalgiske bildene som tegnes via Irgens fortellerstemme, er det få som gjør vakrere og enklere enn Ambjørnsen.(...)når det kommer til gåsehudfremkallende beskrivelser av mennesker - fæle som fine - og deres uforutsigbare handlinger er Ambjørnsen fremdeles en mester."
Asbjørn Slettemark, Aftenposten om Ut av ilden"Ut av ilden er ikke bare en gjennomført underholdende roman om vår egen litterære sirkusmanesje, det er også en historie om en mann - tilfeldigvis en suksessrik forfatter - som er beruset og blind av sin egen storhet, som er svikefull og unnfallen overfor dem som står ham nær. Dette bildet av «forfatteren som dum mann» er både poengtert og skarpt - Ambjørnsen gjør svulstig patos om til poesi når det trengs."
Lars Helge Nilsen, Bergens Tidende om Ut av ilden"At «Kaptein Nero» har klare henspillinger på klassikerne «En verdensomseiling under havet» og «Den hemmelighetsfulle øy» av berømte Jules Verne, åpner for samspill mellom voksenleser og barn, en spore til dypdykk i verdenslitteraturen. God fornøyelse!"
Finn Stenstad, Tønsberg blad om Kaptein Nero"«Kaptein Nero» er en historie full av humoristiske krumspring og referanser til annen litteratur, ikke minst Jules Vernes «En verdensomseiling under havet».(...) Gjennom hele boka kan vi glede oss over Per Dybvigs elleville tegninger som levendegjør historien.
en bok som egner seg ypperlig for høytlesning eller som lydbok for hele familien på lange bilturer."
"Dette er en spennende, særdeles morsom bok som vil more mennesker,
jeg ville nær sagt dyr, i alle aldre (...) Samspillet mellom tekst og bilde er perfekt."
"Rå historiefortelling i en suveren og humoristisk stil har gjort Ingvar Ambjørnsens bøker om hunden Samson og katten Roberto til noen av de beste norske barnebøkene av nyere dato som jeg vet om."
Atle Christiansen, Aftenposten om Kaptein Nero"Ellevilt gjensyn med Samson og Roberto fra forfatterens dyriske univers. Barnebok for alle aldre."
Sølvi Wærhaug, årets beste bøker 2013, VG om Kaptein Nero. Rett og slett fascinerende flott beskrevet hele boken igjennom."
Helge Ottesen, Varden om Natten drømmer om dagen"Ambjørnsen fortel om skog og fjell slik at du kjenner bållukta kitle og hører vestavindenrasle med deisiste lauvblada."
Bjarne Tveiten, Fædrelandsvennen om Natten drømmer om dagen"Det er bare å nyte. Ambjørnsen er fortsatt på sitt aller beste. (...)"
David Åleskjær, Vårt Land om Natten drømmer om dagen"Ingvar Ambjørnsen spinner en gåtefull fortelling i en smidig og veltilpasset språkbruk.
Finn Stenstad, Tønsbergs Blad om Natten drømmer om dagen"På samme tid en storslått spenningsroman og en lakonisk samtidskommentar."
Bjørn Gabrielsen, Morgenbladet om Natten drømmer om dagen"Naturskildringene i skog og ved sjø er grunnstoffet i teksten, og med åra har Ambjørnsen finslipt språket sitt i den grad at det lukter og suser av setningene."
Jon Rognlien, Dagbladet om Natten drømmer om dagen"... behersker det meste, det lavmælte og det fortettede, det bisarre og det mørkt brutale, det såre og det gruoppvekkende (...) en roman som viser spennvidden og originaliteten til fortelleren Ingvar Ambjørnsen."
Turid Larsen, Dagsavisen om Natten drømmer om dagen"Det er i det dypt menneskelige, ikke minst i samspillet mellom Ulf og Berit, at Ambjørnsens bok virkelig griper sin leser"
Tone Velldal, VG om Opp Oridongo"Det er en hårfin balansegang mellom svart humor, ren humor, dramatikk og sårbarhet. Det er her Ambjørnsen vinner leseren, og etter hvert forstår man at hva som helst kan skje. Og det som skjer er uforglemmelig. Opp Oridongo er en roman man kan glede seg over lenge etter at siste side er ferdiglest. Det er en roman jeg vil lese flere ganger, og jeg er sikker på at hver gang jeg leser den vil jeg finne nye nyanser og detaljer i språket. Sånn sett er Ingvar Ambjørnsens fortellerstil en god og raus skattkiste."
Mina T. Watz, Oppland Arbeiderblad om Opp Oridongo"Ingvar Ambjørnsen har skapt en velkomponert, inciterende roman som inviterer til undring og funderinger. Fremfor alt over hva som egentlig ligger inne i sjelskrokene til en skikkelse man neppe kan unngå å bli fascinert av. Vi skulle gjerne ha visst mer. Men det kan jo komme."
Svein Johs Ottesen, Aftenposten om Opp Oridongo"Opp Oridongo har blitt en sjeldent god leseropplevelse. Jeg må år tilbake for å finne en bok som i tilsvarende grad har gått inn i marg og bein. Enkelte kapitler er så rike på innhold at de nesten kunne fungert som selvstendige noveller. Det er sider her som jeg umiddelbart må lese fra toppen av igjen da jeg ferdig med dem, ikke fordi jeg har gått glipp av noe, men fordi jeg vil ha opplevelsen en gang til."
Davis Åleskjær, Vårt Land om Opp Oridongo"Mi meining er, at Ingvar Ambjørnsen aldri har skrive ein betre roman, og eg kjem verkeleg til å følgje spent med i forfattarskapen hans framover."
Steinar Lillehaug, Klassekampen om Opp Oridongo(...) likte det fordi Ambjørnsens mestring av stemninger og miljø med enkle men subtile midler i blant er helt fullkommen – jeg stusset fordi jeg var usikker på om han klarte å fylle hele det rommet fortellingen åpnet opp. Det viktigste her er at denne undringen forsvant ettersom teksten tar tak i sitt eget revir og drar leseren med."
Leif Ekle, NRK om Opp Oridongo"Mye virker uskarpt, usikkert, usagt. For Ingvar Ambjørnsen eier novellistens sans for undertekst, krimforfatterens blikk for uavklart spenning, og har skrevet en godt avstemt, gåtefull kvalitetsroman."
Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad om Opp Oridongo"Opp Oridongo er en bok som ber godt for seg om en fortsettelse. Og det bør den få, for den viser en forfatter med teft og kløkt og alle klørne intakt."
Pål Gerhard Olsen, Bergens Tidende om Opp Oridongo"Til tider tar Ambjørnsen leseren med under huden på den stakkarslige Ulf med så stor overbevisning at det er en skrekkblandet fryd. Den triste forløselsen hovedpersonen føler av å skulke sine plikter, av å gi fullstendig opp, føles ekte og troverdig. (...) Ambjørnsen krever her en del oppmerksomhet og toleranse, og må sies å ha gjort seg fortjent til det."
Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv om Opp Oridongo"Romanen er dyster, men omhandler mer enn håpløshet og tragedie. For eksempel sårbarhet og styrke. En språklig og stilistisk fulltreffer. Humor? Beksvart."
Arnstein Olaisen, Haugesunds avis om Opp OridongoBibliografi
2020 - Yoko Ono er en sjarlatan
2018 - Leilighetsdikt for hjemløse
2016 - Oslo - Lillehammer - Hamburg
2012 - Natten drømmer om dagen
2002 - Fader Pietros hemlighet - samson & roberto
2000 - Pater Pietros hemmelighet
2000 - Tre døgn etter dommedag
1998 - Arven etter onkel Rin-Tin-Tei
1997 - Natt til mørk morgen
1996 - Brødre i blodet
1995 - Mordet på Aker brygge
1995 - Storbyens stemme
1995 - Fugledansen
1994 - Sorte mor
1994 - Hevnen fra himmelen
1994 - Noveller
1993 - Etter orkanen
1993 - Utsikt til paradiset
1992 - Flammer i snø
1992 - Det gyldne vakuum
1991 - De blå ulvene
1990 - Den mekaniske kvinnen
1990 - Sannhet til salgs
1989 - San Sebastian blues
1989 - Giftige løgner
1988 - Bellona - gudinna som ble vaktbikkje
1988 - Jesus står i porten
1988 - Døden på Oslo S
1987 - Heksenes kors
1987 - Kjempene faller
1986 - Hvite niggere
1985 - Stalins øyne
1984 - Galgenfrist
1983 - Den siste revejakta
1982 - Sarons ham
1981 - 23-salen
Litterære priser
- 2023 Aschehougprisen
- 2017 Vestfold Fylkeskommunes kunstnerpris for hele sitt litterære virke
- 2012 Willy Brandt-prisen
- 2009 Hedersprisen, Det Norske Akademi for Sprog og Litteratur
- 2004 Booth-prisen - Frelsesarmeens anerkjennelse for handlinger i grunnleggeren William Booths ånd
- 2004 Anders Jahres kulturpris
- 2002 Grenseløs kommunikasjon - Telenors kulturpris
- 2001 Filmen Elling nominert til Oscar
- 2001 Tabuprisen - utdelt av Rådet for psykisk helse
- 2001 Jonasprisen - Ærespris fra Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo - for Elling-bøkene
- 2000 Oslo bys kulturpris
- 1999 Vestfold Litteraturpris for Elsk meg i morgen
- 1999 Riksmålsprisen for Elsk meg i morgen
- 1998 Hamburg bys stipend
- 1998 Lübeck bys stipend
- 1998 Døden på Oslo S på Ibbys Honour List
- 1996 Bokhandlerprisen for Brødre i blodet
- 1995 Brageprisen for Fugledansen
- 1991 80-tallets beste barne- og ungdomsbok - for Døden på Oslo S
utdelt av Bokhandelforeningen - 1991 Ungdommens bokpris - utdelt av Hå kommune på Barnas bokdag, kåret av låntakere ved bibl. og elever i kommunen
- 1990 Rivertonprisen for Den mekaniske kvinnen
- 1988 Cappelenprisen
- 1987 Språklig samlings pris
- 1986 1. Pris Cappelens romankonkurranse - for Hvite niggere