Torkil Damhaug
Torkil Damhaug (1958) debuterte med Flykt, måne i 1996, en roman som fikk meget god mottakelse. Damhaug er utdannet lege med spesialisering innenfor psykiatri, og leger er hovedpersoner i flere av hans bøker.
I 1999 kom Syk rose, en bisarr fortelling som befinner seg i et fascinerende skjæringsfelt mellom thrilleren, den psykologiske roman, og den absurde tradisjon. «En fantastisk roman. Les den langsomt,» skrev en kritiker om romanen Overlord (2006), som utspiller seg mot en bakgrunn av historiske hendelser — nazistenes maktovertagelse i Tyskland og krigen dette utløste.
Etter denne romanen ble Damhaug forfatter på heltid. Han utgav krimromanene Se meg, Medusa (2007), Døden ved vann (2008), Ildmannen (2011), Sikre tegn på din død (2013) og En femte årstid (2016). Torkil Damhaug har vunnet Rivertonprisen to ganger. For Ildmannen (2011) og En femte årstid (2016) . Glasshjerte (2017), Se en annen vei (2019) og Hund uten grav (2022) er hans nyeste romaner.
Lenker
Bokpod podkast med Torkil Damhaug
I denne Bokpoden snakker Torkil Damhaug om svømmebassenget i Lørenskog, sin autoritære far, flukten til Frankrike og, gjenforeningen.
Norsk mestermøte med Hanne Kristin Rohde og Torkil Damhaug
Hanne Kristin Rohde og Torkil Damhaug i samtale med den kjente journalisten og TV-programlederen Kari Birkeland.
Torkil Damhaug Ondskap og hemmelige spor
Torkil Damhaug har en imponerende katalog av bøker, nå (2022) er han aktuell med den psykologiske krimboka Hund uten grav, som har fått mye ros fra anmelderne.
Titler i salg
Kategori
Format
Språk
Anmeldelser
«Elegant, perspektivrik jakt på en traumestyrt morder.»
«Han komponerer fengslende handlingsforløp og resonnerer uten å snuble.»
«Det er fascinerende, glupt gjort.»
Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad om Hund uten grav«Dette er en thriller med uventede vendinger...»
«En thriller fra øverste hylle.»
«En bra bok som jeg anbefaler for mørke høstkvelder.»
Henning Sviland, Henningbokhylle om Hund uten grav«... først og fremst en fordømt god historie.»
«Torkil Damhaug har blitt en stabil leverandør av velskrevet psykologisk spenning»
Ola Hegdal, nrk.no om Hund uten grav"En aldri så liten høytidsstund, det å åpne ei ny bok av Torkil Damhaug.Rykende fersk fra forlaget, trykksverten har knapt rukket å tørke. Forventningene er skyhøye, ikke minst etter fjorårets eminente En femte årstid.(...) Så hvordan går det da med de skyhøye forventningene? Som forventet!
Nesten uten å merke hvordan, suges jeg inn i et mørkt univers. Forfatteren har et språk, en unik litterær kraft som man sjelden finner i kriminalromaner, suggererende, dragende, lokkende. Vakkert."
"Denne personlige stemmen er en av styrkene til forfatteren Damhaug. Språket gjør ham til et strålende eksempel på en litterær krimforfatter."
Fredrik Wandrup, Dagbladet om Glasshjerte"Glasshjerte er en velskrevet og til de grader spennende krim, som har det lille ekstra som gjør at den skiller seg ut."
Tine Sundal, Tine sin blogg om Glasshjerte"Skarp i portretteringen av et nyrikt, multikulturelt Norge der konfliktlinjene går på kryss og tvers i forvirrende mønstre og der de entydige løsningene bare finnes på Facebook, oppleves Glasshjerte som en sjeldent relevant krimroman. Bedre er det ikke blitt gjort av noen norsk krimforfatter på lenge, kanskje ikke siden Damhaugs egen Ildmannen fra 2011."
Pål Gerhard Olsen, Aftenposten om Glasshjerte"I bunnen av «Glasshjerte» ligger en klassisk krimfortelling: en forsvinning blir til mord, det finnes en mengde spor, sidespor og antydninger. Når løsningen foreligger etter drøyt 400 sider, har hele regnestykket gått vakkert opp.(...)Alt det er vel og bra, men årsaken til at «Glasshjerte» er en god roman, ligger annetsteds. Viktigst er de unge menneskene jeg allerede har nevnt, og måten forfatteren har bygd dem opp og viser dem frem på: som sårbare, til dels skadede og vindskjeve.(...)Torkil Damhaug skriver gode dialoger, blir aldri krampaktig i det tidsriktige. De ungdommelige tankesettene står til troende, de også. Særlig gjelder det Mikkels indre monologer. Og når alt det er sagt: «Glasshjerte» holder høyt spenningsnivå, smart som den er."
Leif Ekle, NRK Bok i P2 om Glasshjerte"En thriller som er ambisiøs i opplegget, mesterlig i utformingen - perspektivrik, full av bevisst plasserte ledemotiv og passe innfløkt i strukturen, intenst spennende og psykologisk dyptpløyende i sin kretsing om menneskesinnets irrganger. (...)Som all god krim yter denne komplekse psykothrilleren motstand mot altfor skjematiske sjangerkrav og strekker seg i ulike retninger. Politiromanen, familiekrøniken, den samfunnskritiske, historisk forankrete tendensromanen, heimstaddiktningen, oppvekstskildringen, rettssalsdramaet, den psykologiske dybdestudien, rapportene fra dop-, taper- og psykopathelvetet, meta-litterære trekk, tilløp til moralfilosofiske, eksistensielle tanker, en høydramatisk, nærmest hallusinatorisk sykdoms- og rehabiliteringshistorie - her er det meste på plass, i en tekst med hyppige synsvinkelskifter og tidssprang, snikende uhygge, mørklagte rom, varslet vold og overvintret ondskap."
Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad om En femte årstid"Torkild Damhaug er en usedvanlig formsikker krimforfatter, og jeg kjenner vel ingen i hans laug som på samme måte kan mane fram hvordan desperasjonen kan ligge på lur rett under de mest hverdagslige scener.(...)Dessuten er den spennende, smart og spenstig skrevet!"
Sindre Hovednakk, VG om En femte årstid"Torkil Damhaug er tilbake blant de beste. Med «En femte årstid» har han leverte et sterkt bidrag til årets påskekrim med en kloss på nesten 600 sider."
Rune Fjellvang, Romerikes Blad om En femte årstid"Stilmessig er Damhaug en av våre beste, og har en leken tilnærming til språket og den omfattende historien er preget av gode miljøbeskrivelser og naturlig dialog. Til sammen gjør dette sitt til at du har liten lyst til å legge fra deg boka, før alle trådene er nøstet opp."
Gunn Magni Galaaen, Trønder-Avisa om En femte årstid"Damhaug er en suveren forteller, som møysommelig vikler ut den velkomponerte historien. Gjennom dialoger, synsvinkelskifter og et bredt spekter av bifigurer skildrer han sine skikkelser som et resultat av fortielser, konflikter og forsømmelser. Boka har krimromanens struktur, men er like mye en mesterlig konstruert studie av et ungdomsmiljø i den mest livsfarlig følsomme tida, da alt kan skje. På godt, men her særlig på ondt. Man kunne kalle boka en norsk bygde-noir, med et høyt, litterært ambisjonsnivå."
Fredrik Wandrup, Dagbladet om En femte årstid"Avansert og helstøpt «gourmetkrim» fra Damhaug med internasjonalt sprikende plot, sydd sammen med kirurgisk presisjon."
May Grethe Lerum, VG om Sikre tegn på din død"La det like godt først som sist vere sagt, «Sikre tegn på din død» er ein ny, god psykologisk kriminalroman frå ein som kan handverket, og som har teke det som på (dårleg) norsk heiter research på alvor."
Bjarne Tveiten, Fædrelandsvennen om Sikre tegn på din død"Dermed har Damhaug fyrt av en adrenalinfremkallende startpistol, og det er bare å lene seg tilbake og følge den tvers igjennom intelligente intrigens buktninger i og rundt en rekke livsskjebner som i tillegg til mye annet levendegjør kompleksiteten i det nye multikulturelle Norge.(...)Uansett er Sikre tegn på din død samlet sett en ganske så overlegen spenningsroman som får drahjelp av Marius Renbergs usedvanlig lekre og fantasistimulerende omslagsdesign."
Pål Gerhard Olsen, Aftenposten om Sikre tegn på din død"Torkil Damhaug er en ambisiøs forfatter, han vil noe mer enn bare å fortelle en lesverdig historie."
Jan-Erik Østlie, Aktuell om Sikre tegn på din død"Torkil Damhaug benytter sinpsykologiske verktøykasse aktivt, og bruker både drømmer, fortrengte minner og andre godsaker aktivt til å bygge spenning i historien. For spennende er det, med en effektiv og overraskende vri helt mot slutten."
Sindre Hovdenakk, VG om Ildmannen"Torkil Damhaug leverer sterkt også i denne bokhøsten. Thrilleren om
ildmannen har partier så intense at nakkehårene lett reiser seg."
"Det er ingen tvil om at Torkil Damhaug nå har etablert seg som en av de mest framtredende spenningsforfatterne i Norge. Jeg venter i hvert fall i spenning på mer."
Rune Fjellvang, Romerikes Blad om Ildmannen"Sånn skriver bare en forfatter som kan dette håndverket, som har full kontroll på både fortellingen, språket og effekten av det fortelleren slipper ut. Sånn skriver bare en kriminalforfatter, med thrillerinstinkt."
Jan-Erik Østlie, Aktuell.no om Ildmannen"Krimelskere kan ikke be om en bedre start på bokåret enn denne. Torkil Damhaug leverer en fulltreffer av en psykologisk thriller. Døden ved vann er en tykk og detaljrik krimbok som overrasker og suger deg fast i stolen."
Monika Nordland Yndestad, Bergensavisen om Døden ved vann"Damhaug skriver svært godt, ikke minst er han dyktig til å skildre personer på en presis, troverdig og levende måte. Han haler intrigen sin velberget i land, og sparer drevent en siste overraskelse helt til slutten."
Sindre Hovdenakk, VG om Døden ved vann"Krimforfatter Torkil Damhaug er et nytt litterært bekjentskap for meg. Desto hyggeligere da å melde at han allerede er innlemmet i min lille krets av favorittforfattere."
Svein Kristiansen, Fredriksstad Blad om Døden ved vann"Psykologisk krim av klasse (...) Torkil Damhaug plasserer seg nå definitivt i norsk krims eliteserie (...) nok en gang med kløkt, stor psykologisk innsikt og betydelig skriveevne som har resultert i en skremmende, vond og fascinerende roman."
Finn Stenstad, Tønsbergs Blad om Døden ved vann"Damhaug er rett og slett et unikt forfatter- og fortellertalent, som for alvor slo igjennom med sin forrige thriller, «Se meg Medusa», men som med «Døden ved vann» overgår seg selv. Det er blitt en thriller som garantert vil være blant årets beste når 2009 er over."
Eva Nyhaug, Moss Avis om Døden ved vannBibliografi
Litterære priser
2022 Rivertonprisen for Hund uten grav
2016 Rivertonprisen for En femte årstid
2011 Rivertonprisen for Ildmannen