Dette er ei bok for alle som er opptatt av barns språkmiljø og språkutvikling. Forfatterne ser barns språkutvikling i et kulturelt perspektiv og tar opp følgende temaer:
- Innføring i hva barnet lærer når det lærer språk, med særlig vekt på ulike sider ved kommunikativ kompetanse
- Førspråklig kommunikativ utvikling
- Muntlig språkutvikling fram til sjuårsalderen
- Gutters og jenters bruk av språk
- Kulturell variasjon i voksnes kommunikasjon med spedbarn og småbarn
- Barns erobring av skriftspråket
- Barn som vokser opp med mer enn ett språk
- Barnehage og skole som språkmiljø for enspråklige og to-/flerspråklige barn med ulike typer bakgrunn
Boka er spesielt aktuell for norskundervisning i førskole- og allmennlærerutdanningen. Den vil være nyttig for førskole- og skolelærere, foreldre, politikere og ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste og i barnehage- og skoleforvaltning.