Barnevernsfaglig miljøterapi er en lærebok om miljøterapi for barn og unge på institusjon, skrevet for studenter som skal arbeide i barnevernet, barne- og ungdomsinstitusjoner samt de som allerede arbeider i feltet eller er interessert i fagområdet. Formålet er å øke kunnskapen, ferdigheten og kompetansen i barnevernet generelt og i det miljøterapeutiske arbeidet spesielt.
Boka tar utgangspunkt i barnevernets samfunnsoppdrag, hvilke lover som regulerer arbeidet og hvem barna i barnevernet er.
Boka har et vitenskapsteoretisk syn, og teorier om tilknytning og relasjoners betydning står sentralt. Forfatterne presenterer en ny modell for barnevernsfaglig teori og arbeid. De hevder at denne modellen gir bedre forståelse og er et bedre redskap i dagens barnevernsfelt enn teorier i sosialt arbeid og sosialpedagogikk.
I barnevernsfaglig miljøterapi er teorier om psykologi, kommunikasjon, juss, sosiologi, pedagogikk/sosialpedagogikk, organisasjon og aktivitet sentrale. Begrepene omsorg, dannelse og behandling er bærende begreper som miljøterapien bygger på.
Flere systematiske arbeidsmodeller som brukes i barnevernsfeltet, presenteres og diskuteres, og eksempler fra ulike institusjonsplaner illustrerer teori og arbeid i praksis.
Forfatterne drøfter også hva som kjennetegner en god miljøterapeut, hvilke etiske og strukturelle forhold som påvirker miljøterapeutrollen samt hvilken kunnskap og hvilke ferdigheter som trengs i arbeidet som miljøterapeut.