Kulturkrig handler om fremveksten av det nye ytre høyre på 2010-tallet, om hvordan ekstremt tankegods ble normalisert, gjort stuereint og – i enkelte miljøer – kult. I USA feiret en hærskare av selverklærte nettroll Donald Trumps valgseier i 2016, mens presidenten retvitret memene deres. I Frankrike forsøkte «Géneration Identitaire» å sette et friskt fjes på ideer om et «etnisk rent» Europa. I Nederland sto lederen i et nytt parti i parlamentet og messet om sivilisasjonens undergang — på latin. I Norge malte «alternative» medier og tankesmier på ytre høyre fløy et bilde av muslimer som en invasjonshær og venstresida som forrædere. Og i nettets mørkeste hjørner snakket folk om å bli soldater i en kommende sivilisasjonskrig. Hvordan i all verden havnet vi her? Carline Tromp forteller en historie om en medierevolusjon som berørte oss alle, og om politiske strateger som varte noe i tidsånden. Den handler om fremmedfrykt og kvinnehat, tastaturkrigere og terrorister; om falske nyheter, alternative fakta og politisk ukorrekthet; om rasistiske frosker, marxistiske spøkelser og moteriktige nynazister. Tromps grundige men tilgjengelige gjennomgang gir en etterlengtet oversikt over det virvaret av nettverk og ideer som utgjør ytre høyre, og stiller et betimelig spørsmål: Hvordan skal vi klare å bekjempe disse strømningene hvis vi ikke klarer å anerkjenne at de springer ut fra vår egen kultur?
Kulturkrig - Det nye ytre høyre og normaliseringen av det ekstreme
Andre formater
Omtale
Forfatter(e)
Anmeldelser
Kaoskreftenes fristelser
«Carline Tromp gir en omfattende og viktig dokumentasjon av krigersk retorikk i mange land.»
«En potent tekst som gir rikt drivstoff til assosiasjoner.»
Jon Rognlien, Dagbladet, 21.01.2022Krefter i sving
For å kunne møte trusselen fra ytre høyre, er det nødvendig å forstå hvilke krefter som er i sving. Da er det nødvendig å heve blikket, se helheten. Derfor er det en kjærkommen og viktig bok Tromp har skrevet.
«Kulturkrig» er en slags guide gjennom landskapet ytre høyre opererer i. Forfatteren konsentrerer seg om å beskrive dette landskapet. Hun borer ned i materien ved hjelp av skriftlige kilder, dette er med andre ord ikke en reportasjebok, eller en intervjubok. Kildetilfanget er omfattende, eksemplene er mange, men Tromp holder et godt grep om fortellingen, på velformulert vis, enten blikket er rettet mot amerikanske alt-right, eurabia-konspiratorikere, franske identitære og nynazister, tankegodset bak og eller den bredere offentligheten.
Espen Løkeland-Stai, Klassekampen, 15.01.2022Myten om de ensomme ulvene
«Dersom du tenker at Phillip Manshaus, Brenton Tarrant eller Anders Behring Breivik er ensomme ulver, må du lese Carline Tromps bok Kulturkrig.»
«Det Tromp skriver om i Kulturkrig er livsviktig. Det er ingen overdrivelse. Det er ikke barndomstraumer eller psykiske lidelser som fører til ekstreme voldshandlinger eller terrorhandlinger. Det er et fellesskap, et system, et miljø på fremmarsj i den vestlige verden som stadig tøyer grensene for hva som er greit å si, skrive og gjøre. Terrorstafetten er helt reell.»
Oda Okkenhaug, Nettavisen, 13.01.2022Spillets letthet og historiens tyngde
«Carline Tromp viser at selv om den ekstreme høyresiden ønsker å forsvare nasjonale verdier, er deres fiendebilder og virkemidler forbausende like fra land til land.»
«Boken blir til en argumentsamling til de fleste viktige diskusjoner i samtiden, den er skrevet med alvor og engasjement.»
Tromp viser vei i mørket
«Kulturkrig er en balansert kartlegging over et mørkt fenomen som bør ut i lyset.»
«Akademikere og journalister bør lese «Kulturkrig» fordi Tromp får frem hvordan meme-kulturen har «rebranded» ord og begreper, omtrent slik virus omprogrammerer kroppens celler. Uskyldige memer som Pepe the frog har blitt ladet med tvetydighet og inviterer til konspirasjonstenkning. Det som en gang var politiske begreper er blitt til postmoderne metapolitikk, og diskusjon om politiske rettigheter har blitt til symbolsk kulturkrig.»
Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende, 14.01.2022Grundig veiviser til nye ytre høyre.
Sven Egil Omdal, Stavanger Aftenblad, 16.01.2022