Det er allerede skrevet mange bøker om tilpasset opplæring. Så hvorfor skrive enda en bok?
...men hvordan gjør vi det? er en praksisnær, realistisk og mulighetsorientert bok. Den er ment som en hjelp til å realisere kravet om tilpasset opplæring i skolehverdagen. Boken er et svar på spørsmål som ofte stilles i skolen: Hva betyr tilpasset opplæring i praksis? Hvordan gjør vi det?
Sentralt i boken er læreres egne fortellinger om hvordan de forstår tilpasset opplæring, hvorfor vi har et slikt prinsipp i norsk skole og hvilke utfordringer prinsippet byr på. Lærerne forteller også om hvordan de jobber for å tilpasse opplæringen. Med dette som bakteppe beskrives ulike muligheter til å tilpasse opplæringen innenfor skolens eksisterende rammer. Boken tar opp viktige deler av lærerrollen og beskriver en rekke metodiske tilnærminger som egner seg til å tilpasse opplæringen i grunnskolen. Dette inkluderer også arbeid med vurdering og tilbakemelding. De praktiske eksemplene er viet mye plass, samtidig som boken har en teoretisk forankring og er empirisk basert. Gjennom boken tegnes det et bilde av tilpasset opplæring som viktig og krevende, mulig og givende.
Hilde Larsen Damsgaard er dosent på Høgskolen i Telemark der hun leder et masterstudium og jobber med både forskning, undervisning og veiledning. Hun har også jobbet med skoleutviklingsprosjekter og som lærer og mellomleder i grunnskolen. Tidligere har hun blant annet gitt ut bøkene Med åpne øyne - observasjon og tiltak i skolens arbeid med problematferd, Når hver time teller – muligheter og utfordringer i en profesjonell skole og Den profesjonelle lærer.
Cecilie Isaksen Eftedal jobber med FYR-prosjektet som er en nasjonal satsing for å få flere elever til å fullføre og bestå videregående skole. Hun er også involvert i et prosjekt i regi av Nasjonal digital læringsarena (NDLA) som handler om å dele læringsressurser på nett. Tidligere har hun jobbet med utvikling av læremidler og som lærer i grunnskolen og videregående skole. Arbeidet med denne boken har imidlertid foregått i regi av Høgskolen i Telemark.