Renhet er fortellingen om en ung kvinnes leting etter faren hun aldri har møtt og hvordan jakten på faren driver henne inn i kraftfeltet til en karismatisk varsler og lovløs internetthelt.
Pip Tyler vet ikke hvem hun er. Hippiemoren hennes har aldri villet fortelle hvem som er faren. Alt hun vil si er at han er farlig. Så farlig at moren har kuttet alle bånd til fortiden, fått ny identitet og lever avsondret i en liten by i California. Pip har en jobb hun avskyr og får sparken fra, hun er forelsket i en gift mann som ikke vil ha henne, ikke en gang etter at kona hans har stukket av med en annen fyr, og hun har studielån, et stort studielån.
Pip trenger noen svar. Og hvem er bedre utstyrt til å gi henne alle de rette svarene enn den tyske fredsaktivisten Annagret. Hun setter Pip i kontakt med bevegelsen The Sunlight Project, og den karismatiske lederen og varsleren, Andreas Wolf, som har asyl i Bolivia. Pip trenger hjelp for å finne sin egentlige identitet. Wolf kan hjelpe henne, men hvorfor han er så interessert i akkurat henne forstår hun ikke. Alt hun vet er at intensiteten i forholdet mellom dem setter hennes konvensjonelle syn på rett og galt i spill.
Renhet er en bok om hemmeligheter; om hemmelige tjenester, statshemmeligheter, forretningshemmeligheter, men først og fremst om kraften i de hemmelighetene vi har for hverandre i familien. Det handler om hemmeligheter som binder oss sammen og styrer følelsene våre. Det er en mørk komedie om ungdommelig idealisme, ekstrem trofasthet og mord. Om gode og dårlige foreldre, journalister og varslere, om det allestedsnærværende internettet og den eldgamle kampen mellom kjønnene.
Omtale
Forfatter(e)
Bøker i serien
Kategori
Format
Språk
Serier
Anmeldelser
"Amerikanske Jonathan Franzen (f. 1959) er omfavnet av både kritikere og publikum, og har med romanen «Renhet» levert et nytt bredt anlagt epos med mange motivkretser og leservennlige ingredienser, riktignok konvensjonelt og konservativt komponert, men med forfatterens sedvanlige intelligente prosa, psykologiske teft, narrative kompleksitet og høyt utviklede gehør for dialoger stadig intakt. (...) Det er treffsikkert og velskrevet, høyt hevet over gjennomsnittsromanen, samme hvilken målestokk man bekjenner seg til."
Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad"Renhet har en brennende aktualitet – mennesket i internettalderen, og nedtoningen av «viktighet» kler den også godt. Renhet er mer løssluppen,tilgjengelig og kanskje enda viktigere - morsommere - enn noe Franzen har skrevet tidligere."
Vilde Imeland , Fædrelandsvennen(...) har en energi og vilje til å lede leseren inn i de store temaer: Moral, kjærlighet, begjær, makt, svik, kultur, hemmelighold og ikke minst frihet og mangelen på den. Med Wolfs ugjerning og Pips leting etter sin far og avsløring av sin mor, får romanen en elevert spenningseffekt som strammer opp historien. Språket er realistisk og dickensaktig, en miks av høy og lav som oversetteren har tatt godt vare på. Jeg har store forventninger til Franzens neste roman."
Stein Roll, Adresseavisen"Det er ein svær roman, dette, mykje tekst og på sett og vis mange romanar fletta saman på virtuos måte. Franzen skriv utførleg, truverdig og spennande om og frå ulike miljø, me får sjå Aust-Tyskland like etter den andre verdskrigen, og vidare syner han oss den siste delen av eksistensen til DDR, me er i Bolivia og ymse stader i USA, synsvinkelen er mest tredje person, men sanneleg også første, og hovudpersonane mange og av ymse kjønn."
Odd W. Surén , Dag og Tid" Allikevel gjør analysen inntrykk, særlig filtrert gjennom en så vital, skarpsindig og velformulert bevissthet som Franzens, tilsatt en formidabel evne til taktil tilstedeværelse selv i tekstens aller minste bestanddeler(...) 651 sider rykende fersk Franzen i norsk språkdrakt, befester inntrykket av en ekstremt kompetent forfatter."
Pål Gerhard Olsen, Aftenposten"Det er lett å se attraksjonen i Franzens mursteinsromaner. Den nye, «Purity», absolutt inkludert. Måten han skriver Amerika. De interessante karakterene av begge kjønn, og bakgrunnen Franzen utstyrer dem med. Balansen mellom å si akkurat nok til å fange leserens nysgjerrighet, og å holde igjen på godsakene slik at man føler seg både smart og tilfredsstilt når man oppdager løsningen, sammenhengene mellom det som i starten framstår som løsrevne historier, skjebner uten bånd seg imellom. Temaene han bare tøtsjer innom, strør noen gullkorn rundt, for så å gå videre til neste post. Skrivekunsten, hvor han plutselig, etter flere siders helt streit normalprosa, plutselig dundrer til med en ekstremt visuell beskrivelse, et bilde så uventet, så presist og klart, at den nærmest åpner en ny flik av verden."
Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen