Rom 66 er en forfriskende og intelligent roman av Hedda Robertsen om fem kvinner, om flukt og forsoning - og om å finne nye forbindelser der man minst venter det. Hovedpersonen er en ung forfatter som lengter vekk fra Oslo. Hun vil søke askese i et fransk kloster. Underveis møter hun fire kvinner, alle med sine grunner til å forlate livene de lever. Chris er alenemor om dagen, stripper om kvelden. I klubben går hun under navnet Alice. Cléo er resepsjonist og jobber på et strandhotell i Frankrike. Iris er nonne, og hver morgen tar hun på seg den sorte drakten og går til bønnen med bøyd hode. Emma er kunstner og bor i London med arkitekten James. De fem møtes på Journeys End Hotel, strandhotellet der Cléo jobber. Der finner de sammen rundt et bål i hotellhagen. Flammene knitrer, månen gløder, og kvinnene deler sine historier om kjærlighet, sorg, tap og lidenskap under stjernene.
Rom 66
Andre formater
Omtale
Forfatter(e)
Anmeldelser
Forfriskende om sex
«... denne gang treffer Robertsen der hun skal.»
«Det er en interessant og til tider intelligent bok om å finne seg selv seksuelt, men også som menneske.»
Nancy Øvrehus, Stavanger Aftenblad, 08.03.2022«Å lese sexscenene til Robertsen er hot, det må jeg medgi. Hun er dreven.»
«Å skrive om sex uten at det blir kleint må kunne regnes som en prestasjon, og Rom 66 ligger nærmere Lars von Triers Nymphomaniac enn Fifty Shades of Gray. Romanens tilfang av referanser og kulturell klangbunn har et høyere intellektuelt ambisjonsnivå, noe som er et frisk pust i norsk prosa.»
Thula Kopreitan, Morgenbladet«Gjennom karakterenes liv later Robertsen til å ville vise at sex alltid er eksistensielt. Ved å la det seksuelle være navet i kvinnenes liv og tanker, snur Robertsen om på årsaksforholdet: Sex er aldri sekundært i et kvinneliv, men later derimot til å være den primære drivkraften som får relasjoner til å forrykkes, forandres og forsvinne.»
«Det er deilig at Robertsen lar sine karakterer være hemningsløse, og aldri tvinger dem til å være moralske eller politisk korrekte. Når karakterene vil bankes, fylles – begjæres og nytes, er de mer urolige for hvordan driften vil påvirke dem selv, enn hvordan handlingene leses av medborgere og samfunn. De er alle beredt til å ofre det konvensjonelle for å oppleve det spesielle.»
Tora Sanden Døskeland, Bokmagasinet, Klassekampen, 05.03.2022