Tvers gjennom Misantropolis går en enorm mur. Av grunner ingen riktig kjenner, startet byggingsarbeidet i Optimismen. Siden den gang har Misantropolis vært delt i to, uten at dagens innbyggerne bryr seg det minste om det. Heller ikke Dag, inntil Muren en dag kaster skygge over tomatplantene han dyrker på balkongen sin. Dette er dårlig nytt, for tomater er det eneste Skrotten – Dags maursluker – spiser. Skrotten blir raskt alvorlig syk. Dag blir nødt til å foreta seg noe.
Omtale
Forfatter(e)
Anmeldelser
"Ønsker du at 13-åringen skal begynne å lese? Prøv å legge Muren på nattbordet hans. Og hennes."
Karen Frøsland Nystøyl, Vårt Land"Den poetiske, lavmælte teksten og de detaljerte bylandskapene tegner i fellesskap frem et stillestående og urovekkende univers. (…) Hartbergs detaljrike tegnestil kan minne om Christopher Nielsens To trøtte typer eller Øystein Rundes Margarin. De dystopiske illustrasjonene får dermed en burlesk undertone, et element som understreker det absurde og Kafka-aktige ved de mange møtene Dag har med andre mennesker. (…) De voldsomme mengdene med folk, hus og maskiner både i illustrasjon og tekst forteller oss stadig at hvert enkelt menneske er forsvinnende lite og betydningsløst. (…) Dermed kan romanen leses som en politisk kommentar til situasjonen i Midtøsten eller den vestlige befolknings apatiske aksept av status quo. Men her er ingen gjennomførte analogier, og for meg er Muren først og fremst et sterkt portrett av likegyldigheten."
Petra J. Helgesen, Bergens Tidende"Tenk deg en blanding av Enki Bilals, Christopher Nielsens, Gilbert Shelters og Pushwagners bildeverden, og av George Orwells tekst, av film og vår nære historie, så nærmer du deg Flu Hartbergs og Markus Midrés Muren – en bilderoman. (…) Teksten kler godt Flu Hartbergs tegneserieinspirerte illustrasjoner som skiller markant mellom den karikert frikete typen Dag, som står i kontrast til det detaljerte metropolis han beveger seg rundt i sammen med maurslukeren sin. (…) Muren er interessant på mange plan både for ungdom og godt voksne, med sine pekere til historie og annen populærkultur"
Anne Schäffer, Barnebokkritikk.no"Hartberg fyller annenhver side med imponerende detaljstyrke, og tegner universet fra alle tenkelige perspektiv. (…) Bybildet er mektig"
Cathrine Olsen, Snitt (Grafills medlemsblad)"Flu Hartberg i storslag (…) Tema som demokrati, politisk aktivisme og miljøvern tas opp på en utmerket måte (…) I Muren finner vi referanser til både Moebius og Bilal i det grafiske, og Hartberg er absolutt på hjemmebane der han blander karikaturaktige ansikter med overdetaljerte bakgrunner og godt utførte futuristiske apparater og farkoster."
Kristian Hellesund, Serienett