Marte Nordanger
Marte Nordanger har bakgrunn innenfor norsk som andrespråk, og hennes tidligere og nåværende forskning omfatter utvikling og bruk av grammatiske konstruksjoner i voksnes andrespråk over tid og hvordan andrespråk endrer seg. Hun har arbeidet med bruksbasert teori og dynamisk systemteori, og er særlig opptatt av spørsmål knyttet til tid, språklæring og motivasjon og hvordan ytre rammer for språklæring påvirker læring av språk, ved siden av mer didaktiske temaer knyttet til litterasitet og læreres profesjonelle identitet og aktørskap. Hun har flere års erfaring som medredaktør for Nordand: Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, og fra 2021 til 2024 var hun postdoktor i IMPECT-prosjektet ved Høgskulen på Vestlandet, hvor hun forsket på konsekvenser av språk- og kunnskapskrav for permanent opphold og statsborgerskap for voksne innvandrere med lite skolebakgrunn i Norge og for språklærere i voksenopplæringen i Skandinavia.