
Pål Roland
Pål Roland har doktorgrad i utdanningsvitenskap og er dosent ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (NSLA), Universitetet i Stavanger. Forskningen er hovedsakelig knyttet til innovasjon i barnehage og skole, klasseledelse, endringsledelse, sosial og emosjonell læring og tidlig intervensjon. Roland har ca 20 års erfaring i arbeidet med utfordrende atferd. Han har skrevet en rekke bøker og artikler i nasjonale og internasjonale tidsskrifter. Videre har han utviklet, gjennomført og forsket på omfattende intervensjoner i barnehage og skole, som for eksempel Respekt, Være sammen, Læringsmiljøprosjektet (Utdanningsdirektoratet) og Inkluderende barnehage og skoleprosjekt (Utdanningsdirektoratet). Roland deltar i NFR-prosjektene CIESL (klasseledelse og implementering), Resilient (livsmestring) og Selma (livsmestring) ved NSLA, Universitetet i Stavanger.
Titler i salg
Kategori
Status
Format
Språk



Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT
Profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelseLinda Hye, Pål Roland og Morten Øgård
Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT
Profesjonelle lærende fellesskap, implementering og ledelsePål Roland, Morten Øgård og Linda Hye
Trygt og godt i barnehagen
Barns rett til et godt psykososialt miljøMarianne Torve Martinsen
Trygt og godt i barnehagen
Barns rett til et godt psykososialt miljøMarianne Torve Martinsen
Den autoritative voksenrollen i barnehage og skole
Relasjonskvalitet, utfordrende atferd, mobbing og sosial emosjonell læringPål Roland
Ledelse i klasserommet
– undervisningskvalitet fra teori til praksisSigrun K. Ertesvåg og Randi M. Sølvik

Ledelse i klasserommet
– undervisningskvalitet fra teori til praksisSigrun K. Ertesvåg og Randi M. Sølvik

Mobbeatferd i barnehagen
Temaforståelse - forebygging - tiltakElla Cosmovici Idsøe og Pål RolandBibliografi
2025 - Barn og elever i utfordrende kontekster
2023 - Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT