Taran L. Bjørnstad
Taran Lysne Bjørnstad er født i 1966 og oppvokst i Bærum. Hun har studert medievitenskap i London og Oslo, og Cand. polit ved UIO. Hun har arbeidet som medieanalytiker og forsker, med spesiell fokus på barn og ungdom. Hun er mor til tre gutter og har gitt ut flere bøker, bl.a. Nettsvermere (Statens Filmtilsyn, 2002), om ungdom og nettbruk, ungdomsromanen DBY, som hun fikk Riksmålsprisen for i 2009, crossoverromanen Picassokvinnen og høytlesningsboka Krokodilletyven (ill. Christoffer Grav).
Titler i salg
Anmeldelser
"Morsom historie om behovet for en krokodille(...)«Krokodilletyven» handler om å gjøre noe galt, når man egentlig bare trenger en venn. Boka kombinerer på sjarmerende vis hverdagsliv, reptilfakta og dramatikk, og ender lykkeligvis godt - både for Odd og krokodillen."
Maya Troberg Djuve, Dagbladet om Krokodilletyven"til tross for at Krokodilletyven følger en velkjent oppskrift, lykkes den – ved hjelp av humor, spenning og morsomme referanser til virkeligheten i både tekst og bilde – i å være en original og lesverdig fortelling [...] Boka er best når Odd endelig går i gang med å gjennomføre planen sin. Levende skildringer av vanvittige situasjoner – som følelsen av å skulle skjule en vill krokodille på rommet sitt – gjør Krokodilletyven både spennende og dramatisk. Teksten er rik på gode språklige bilder [...] Den språklige lekenheten spiller fint sammen med Christoffer Gravs illustrasjoner. De språklige bildene konkretiseres i illustrasjonene, og slik understrekes Odds følelsesliv. Dette er et vellykket grep som også benyttes for å vise Odds opplevelse av situasjonene. Skillet mellom virkelighet og fantasi kommer tydelig fram [...] Gravs illustrasjoner er en integrert og – ja! – helt nødvendig del av historien."
Hilde Dybvik, Barnebokkritikk.no om Krokodilletyven"Bjørnstad har truffet godt med skrivekunsten. Den ville historien er realistisk og logisk sett fra Odds ståsted, og blir derfor ekstra morsom. Fremdrift og detaljer er fint balansert. Vi heier på den håpløse, og får med oss temaene som ligger under handlingen. Christoffer Grav illustrerer stilig og oppfinnsomt, slik at helheten blir en herlig bok."
Mette Hofsødegård, Aftenposten om Krokodilletyven"Sterk roman om ensomhet (...) «Picassokvinnen» gir både ny innsikt og en videre forståelse av hvorfor et ungt menneske kan vende seg vekk fra verden (...) Leseren tror på Angelika og heier på henne. Det skjer fordi Bjørnstad kommer innunder huden på sin karakter. Fortvilelsen, skammen og ensomheten er intens og troverdig. Angelikas foreldre nyanseres mer gradvis. Faren er ikke bare feig og fraværende, moren er ikke bare omklamrende. De er sammensatte og sårbare. Det du først ser, er sjelden alt. At det dukker opp lyspunkt, rare menneskemøter og gode opplevelser for Angelika underveis, gjør romanen lett å lese. «Picassokvinnen» er både underholdende og ulidelig sår. En betimelig påminnelse om alt vi tar for gitt."
Maya Troberg Djuve, Dagbladet om Picassokvinnen"Novellene har jevnt over en fin stigning, man drives fremover for å se hvordan det går. Tekstene er såpass korte at de egner seg som utgangspunkt for samtale, både ut fra innhold og form. Her er det nok av eksempler på antydningens kunst, det å avdekke en handling gradvis, de små vendepunkt som gir handlingen en uventet retning. [...] felles for dem alle [forfatterne] er at de kan være med på å gi ungdom lese glede og innsikt i det store mysterium mennesket – ikke minst det unge mennesket."
Eigil Steinsfjord, Vårt Land om MOT"Følelsen av at mye står på spill er gjennomgangstonen i denne sterke kollektivromanen av Taran Bjørnstad (...) Det har vært hevdet at den virkelig gode ungdomslitteraturen kan leses av tenåringer i alle aldre. Dette er en sånn bok."
Annette Orre, Dagsavisen om DBY"Det gjør vondt i magen å lese Taran Bjørnstads ungdomsbok «DBY», og etter endt lesing sitter du med en stor klump i halsen. Romanen oppleves som sterk, ærlig og kompromissløs. Uten at den på noen måte kan kalles spekulativ."
Jorid Mathiassen, Bok og Samfunn om DBY"Gjennom skildringene av den enkeltes forventninger, kvaler og utfordringer får vi innblikk i noe av det som dagens ungdomstid handler om, og som voksne har fint lite tilgang til."
Marianne Lystrup, Vårt Land om DBYRått og realistisk om viktige valg (...) Det er sjeldent man leser kollektivromaner som er så godt skrudd sammen. Underveis får leseren se ulike sider av karakterene og hendelser, og tvinges hele tiden til å revurdere oppfatningen en har av tenåringene. Det er intenst og nåtidsrettet, teksten klarer å formidle ungdomsfølelsen om at alt står på spill til enhver tid (...) Og alt er genialt lenket opp til en dramatisk fest vi alle har vært innom."
Kristine Isaksen, Bergens Tidende om DBYBibliografi
2006 - Salto
1994 - Gjør det vondt når babyen sparker, mamma
Litterære priser
- 2009 Riksmålsprisen for "DBY"