Tal og Nea er på besøk på Seløya. En dag kommer de grusomme villsvinkrigerne padlende for å angripe dem. Det ser stygt ut for selfolket. Men selfolket har Havgudens datter på sin side. Og hun kan snakke med Havguden!
Havgudens datter
Andre formater
Omtale
Forfatter(e)
Tor Åge Bringsværd
Tor Åge Bringsværd (f.1939) vokste opp i Skien, men har store deler av sitt voksne liv bodd i Hølen, en liten, hemmelige landsby nord for Moss. Bringsværd er en av våre mest produktive og allsidige forfattere og dramatikere. Siden debuten i 1967 har han skrevet over 350 bøker. Han har høstet strålende kritikker og er tildelt en rekke prestisjefylte priser, som Kritikerprisen, Rivertonprisen, Aschehougprisen, Doblougprisen, Riksmålsprisen og Ibsenprisen. For ulike bøker i serien Gobi ble han nominert til Nordisk råds litteraturpris hele tre ganger. Bringsværd bøker er oversatt til mer enn 20 språk, og teaterstykkene hans er oppført i mange land. Flere litteraturvitere og andre fagfolk har befattet seg med Bringsværds mangfoldige forfatterskap gjennom artikler og i ulike bøker. Tross sin godt voksne alder, har han fortsatt en svært aktiv, nyskapende og populær penn.
Bringsværds forfatterskap omfatter bøker for både voksne og barn. Og hans utgivelser dekker nærmest alle sjangere: romaner, noveller, dramatikk, bildebøker, fabler, science fiction, essay, antologier, allmenn sakprosa og skolebøker. I mange år hadde han et fruktbart samarbeid med Jon Bing. Duoen Bing & Bringsværd ble et begrep. Sammen fant de opp sjangeren "fabelprosa", som dekket deres mange og populære utgivelser innenfor fantastisk litteratur. De redigerte også en rekke antologier. Da Jon Bing dessverre døde i 2014, uttalte Bringsværd at «Det var jo ikke bare han (Jon Bing) som døde, men (også) Bing & Bringsværd».
Romanen Den som har begge beina på jorda, står stille (1974) var Bringsværd store gjennombrudd. Boken foreligger nå i ny utgave med etterord av Thomas Hylland Eriksen (2019). Både denne romanen og senere bøker – med sin humor og lune anarkisme - har påvirket mange yngre forfattere. En rekke romaner, og nesten 50 år senere ga han ut Den himmelske makrell (2023), nok en underholdende, klok og fantasieggende science fiction-roman. Den kritikerroste og selvbiografiske Mens jeg har dere her (2019) skiller seg fra mye annet fra Bringsværds mangslungne hånd; en humoristisk. reflekterende dagbok om å eldes, skrevet i det forfatteren kaller "en sosialrealistisk, sludrende tone". Dette etter hvert så kjente sitatet "Det var aldri lett å hoppe etter Wirkola, men det er enda vanskeligere å dø etter Per Fugelli.", skriver seg fra omtalte bok, som Harald Aano i Stavanger Aftenblad beskriver slik:
"En gammel grinebiters vidunderlige livsglede (...) en av de morsomste og vakreste bøkene jeg har lest på lenge."
I de senere år har Bringsværd igjen også viet seg til eventyr, myter og folketro fra hele verden i bøkene VOV (2018), HYPP (2019), Hellige dyr (2020), Mikkel (2021), Gråbein (2022) og Med nebb og klør (2023), der hunden, hesten, reven, ulven og fuglene står i interessant fokus.
I en alder av 83 år debuterte han som ungdomsbokforfatter med den dystopiske romanen La oss velte hele byen (2024).
I tillegg til en lang rekke bildebøker, blant annet om vår gamle gudelære, flere andre frittstående barnebøker og Leseløver (lettlestbøker for barn), står Bringsværd bak blant annet de populære seriene om Tambar, Ruffen, Karsten og Petra - og den lille elefanten Kokos. Alle bøkene om Karsten og Petra og Kokos er illustrert av Anne Holt. Bringsværd har også gjendiktet og oversatt klassikere som A.A. Milnes bøker om Ole Brumm, Gunilla Bergströms bøker om Albert Åberg og Ulf Löfgrens Ludde-bøker til norsk.
Tor Åge Bringsværd skriver altså for alle aldre, og like gjerne for voksne som for barn. I medlemsbladet for Bokklubbens Barn skrev han i sin tid dette:
«Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et publikum som er våkent og skarpt nok til å forstå og fornemme ting som ikke alltid lar seg forklare (...) jeg liker å ha et intelligent publikum som ikke nødvendigvis må ha alt inn med teskjeer, men som er lekent og fantasirikt nok til å henge med i svingene selv om bordet skulle løfte seg og fly ut gjennom vinduet. Barn er kloke nok til å akseptere at det finnes situasjoner der også dyr og blomster kan snakke, og forståelsesfulle nok til å innrømme også fisk og skalldyr et privatliv. Jeg skriver for barn fordi barn ikke ustanselig roper på en bruksanvisning. Det hender også at jeg skriver for et mer voksent publikum. Men det opplever jeg mest som et slit. For meg er det et spørsmål om å holde meg språklig våken. Og da vet jeg ingen bedre måte enn å holde kontakten med barn. Barn bruker nemlig ofte språket på en slik måte at det er som om vi hører ordene for første gang. Hvis vi tar oss tid til å lytte. Setninger – så duggfriske og uberørte av klisjéer – at det rent støkker i en. Det er mitt håp at hvis jeg holder kontakten med barna rundt meg, så kan jeg kanskje også holde kontakten med barnet i meg – det barn jeg en gang var, og som ennå finnes der inne, bak dobbelthaker og skjegg. Derfor ikke bare skriver jeg barnebøker. Jeg leser dem også! Helst billedbøker".
Kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden
August 2024 ble Tor Åge Bringsværd utnevnt til Kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden. Det var da fjerde gang en barne- og ungdomsbokforfatter mottok St. Olavs Orden. Han ble tildelt utmerkelsen under et arrangement i Vestby kulturkvartal, og Periskop skrev da:
Etter over 80 barnebøker – og over 350 bøker totalt – samt en rekke teaterstykker og hørespill har Tor Åge Bringsværd (84) satt sitt stempel på norsk barnelitteratur og dramatikk. For sitt framifrå forfattarskap ble han av Hans Majestet Kong Harald 21. august i år utnevnt til Kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden, og onsdag denne uken ble han tildelt utmerkelsen under et arrangement i Vestby kulturkvartal. Det var en stolt og etter eget utsagn litt svimmel forfatter som mottok hedersbevisningen. Bringsværd er en aldrende, men aldri hvilende forfatter. Bare i år gir han ut fire bøker.
Seremonien inneholdt mange taler, fra tidligere redaktører, NBU, ordføreren i Vestby og selvsagt fra hoffet. De var alle samstemte når det gjaldt Bringsværds store betydning som samtidsforfatter gjennom flere tiår, og han ble kalt «folkekjær» og «mangfoldig» på nytt og på nytt.
Anders Heger fra Cappelen Damm oppsummerte det slik:
– Tor Åges livsverk er så stort og så mangfoldig at det sprenger grensene for en normal forfatterbane både i innhold og form. Det spenner over minst fem – og et utall ukjente – litterære sjangre. Det dekker hele spekteret: De eldste mytene han har formidlet er fra før skriften ble oppfunnet, og de dristigste framtidsvisjonene han har tegnet opp er tusenvis av år inn i framtiden.
– Det er så lett å se seg blind på ett av de mange sidesporene i dette livsverket at man mister blikket for hva han egentlig gjør, og har gjort hele tiden – i hver store roman, hver lille illustrerte barnebok, hvert radioskuespill, tegneserie eller teateroppsetning, hver fremmed religionshistorie han inviterer oss inn i, hver samling av utrolige beretninger og myter fra verden utenfor. Han holder – igjen og igjen – eventyret levende, og uten det er vi ingenting, avsluttet Heger.
Mer om Tor Åge Bringsværd