Grønne kokebøker
Bøker om grønn mat

Det finnes mange flotte kokebøker om grønn mat som kan inspirere til mer bruk av grønnsaker. Her har vi funnet frem noen som vi anbefaler.

Grønnsaker i en trekasse

Hva betyr grønn mat?

Før kalte vi det vegetarmat. I dag har vi mange uttrykk for det samme: vi spiser grønnere, kjøttfritt eller plantebasert. Å kalle det grønn mat betyr ikke at alle matvarene på tallerkenen din har grønn farge, men at maten er basert på vekster framfor dyr.

Hvorfor skal vi spise grønn mat?

Å spise mer grønt er bærekraftig, både for helsen og for klimaet. I Norge har vi et Nasjonalt råd for ernæring som gir ekspertråd om kosthold til hele befolkningen. Den første anbefalingen i de nasjonale kostholdsrådene er å følge et kosthold som hovedsakelig er plantebasert og som inneholder mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk. Samtidig er anbefalingen å kun spise begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer. Å velge et grønnere kosthold er derfor i tråd med de nasjonale ekspertrådene våre.

Gry Hammer er en matentusiast og kokebokforfatter som brenner for bærekraftig, sunn mat. I kokeboka Fra jord til bord – 100 sunne og bærekraftige oppskrifter, får du inspirasjon og tips til hvordan du kan lage deilig, fargerik, kortreist mat og samtidig ta vare på helsa. Hammer er glad i tradisjonelle teknikker. I denne kokeboken lærer du hvordan du kan sylte og fermentere råvarene dine slik at de både smaker nydelig og holder seg lenger.

Spis regnbuen

Nasjonalt råd for ernæring anbefaler oss å spise regnbuen. Det er ikke så tøysete som det høres ut. Å spise regnbuen er bare ment et billedlig uttrykk, slik at du kan se for deg frukt, bær og grønnsaker i alle farger. Den konkrete anbefalingen er å velge fargerik, plantebasert mat. Frukt og grønnsaker i forskjellige farger inneholder nødvendige mikronæringsstoffer som antioksidanter og fytokjemikaler. Disse er viktige for å motvirke oksidativt stress i cellene i kroppen, og bidrar til å styrke immunforsvaret, bekjempe infeksjoner og holde oss friskere. Når måltidet bugner av farger, øker dessuten både apetitten og humøret.

Har du en jordflekk, men vet ikke hva du kan bruke den til? Eller har du jordskokk, men vet ikke hva du kan bruke den til? I Ekte, grønn mat – Spis grønt, dyrk grønt, lev grønt får du 120 grønnsaksoppskrifter servert av forfatter og matentusiast Andreas Viestad. Dette er en praktisk og inspirerende bok med flotte bilder og instrukser for deg som vil dyrke maten din selv.

Tips til hvordan du kan redusere kjøttmengden i kostholdet

Hvis du er en av dem som pleier å spise kjøtt til de fleste måltider, kan det være utfordrende å legge om livsstilen til et grønnere kosthold. Men å redusere mengden rødt kjøtt i kostholdet betyr ikke at en er nødt til å bli helt kjøttfri. Meatless Monday har blitt innført på mange arbeidsplasser og i mange hjem. Hvis du er klar for en større endring, kan du prøve å spise kun vegetariske middager, men tillate deg å ha kjøttpålegg på brødskivene. Mange familier velger å spise kjøttfritt på hverdagene.

Bli mett med plantebasert protein

Plantebaserte råvarer gir en god metthetsfølelse hvis du bare vet hvilke du skal velge. Belgvekster som erter, bønner og linser er gode kilder til protein og kostfiber. Belgvekster er dessuten rimelige og enkle å tilberede. Kikerter, grønne og hvite bønner, røde og grønne linser er mye brukt i maten i blant annet Mexico, Sørøst-Asia, India og Midtøsten. Avokado og nøtter har høyt fettinnhold. Tilsetter du disse, blir måltidet både mer smakfullt og mer mettende. Om du derimot spiser bare salat, må du nok spise ganske store mengder for å bli mett.

Vidar Bergum bor i Istanbul og jobber med matbloggen Et kjøkken i Istanbul. Han har skrevet flere kokebøker, blant annet Hummus og granateple og Aubergine og tahini. I oppskriftene til Vidar Bergum er det gjerne grønnsakene som spiller hovedrollen. I 2022 kom Nydelig! Spennende mat full av smak, en kokebok for deg som elsker grønnsaker og gjerne vil spise mer grønt. I boken finner du curryoppskrifter og ovnsbakte herligheter til både hverdag og fest. Rett og slett nydelig.

Grønne kokebøker

Vis alle
Ekte grønn mat

Ekte grønn mat

Andreas Viestad

393,–
Du sparer56,–
Spis mer grønt

Spis mer grønt

Jørgen Ravneberg

350,–
Du sparer49,–
Nydelig! Spennende mat full av smak
393,–
Du sparer56,–
Åh, så godt!

Åh, så godt!

David Frenkiel og Luise Vindahl

350,–
Du sparer49,–
Grønn bonanza

Grønn bonanza

Mia Frogner

262,–
Du sparer37,–
Grønnere!

Grønnere!

Mia Frogner

350,–
Du sparer49,–

5 om dagen

Blant de nasjonale kostholdsrådene er anbefalingen om å spise minst 5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag, hvorav halvparten bør være grønnsaker.

Ulike typer grønt kosthold

Hvis du hovedsakelig spiser mat fra planteriket, som bønner, linser, frukt og bær, grønnsaker, nøtter og kornprodukter, er du vegetarianer. Men mange vegetarianere spiser også enkelte matvarer fra dyreriket, for eksempel egg. Hvis du er en vegetarianer om spiser egg, har du et ovo-vegetarisk kosthold. Hvis du i tillegg spiser meieriprodukter som ost, melk og fløte, er du lakto-ovo-vegetarianer. Hvis du fullstendig utelukker matvarer fra dyreriket, er du veganer. Et vegansk kosthold inneholder kun plantebasert mat. En pescetarianer er en som spiser fisk, men ikke kjøtt. En fleksitarianer er en som spiser lite kjøtt, men som ikke kan kalle seg vegetarianer.

I Grønnere! Lag, smak og del vegansk mat fra hele verden deler Mia Frogner over 80 deilige veganske og vegetariske retter basert på ulike matkulturer. Fra før har hun gitt ut kokeboka Grønn bonanza – potetpizza, sommerruller og blomkålwings. Mia Frogner driver den populære, grønne matbloggen Green Bonanza og er miljø- og matsjef for Øyafestivalen.

Raw food

Raw food- og supermat-bevegelsen har også kommet for å bli. Opprinnelig var raw food en motvekt til ultraprosessert mat og halvfabrikata. Å spise råvarene som de er, sikrer at viktige vitaminer og næringsstoffer ikke går tapt i varmebehandling. I Trine Berges Rawfood: Matglede, energi, nytelse og velvære får du vite alt du trenger for å komme i gang med rawfood. I boken finner du en 3-dagersplan for deg som vil ha ekstra energi og overskudd, og oppskrifter til alle døgnets måltider.