Leïla Slimani
Fransk-marokkanske Leïla Slimani (f. 1981) regnes som en av sin generasjons mest fremtredende franske forfattere.
Etter å ha jobbet flere år som journalist romandebuterte hun på prestisjeforlaget Gallimard med I udyrets hage i 2014. To år senere ga hun ut Vuggesang, som brakte henne Goncourt-prisen og som gjorde henne til en internasjonal litterær verdensstjerne. Denne boka er solgt i over en million eksemplarer bare i Frankrike, og den er oversatt til mer enn 40 språk.
I 2020 kom romanen De andres land. I denne boka, som er den første i en trilogi, har hun latt seg inspirere av sine besteforeldres historie. Oversettelsesrettigheter er solgt til 35 land. Andre bind i trilogien, Se oss danse, utkom på norsk i 2023, mens tredje og siste bind, Jeg skal føre ilden videre, kommer ut på fransk og norsk i 2025.
Slimani har i alle sine romaner interessert seg for kvinner som står på utsiden av samfunnet, eller som havner på kant med samfunnets normer. Hennes to første romaner er klarsynte dybdeboringer i sinnet til to kvinnelige outsidere: den sex-avhengige journalisten Adèle i I udyrets hage og den selvutslettende og dypt ensomme dagmammaen Louise i Vuggesang. I trilogien som innledes med De andres land, spenner Slimani opp et bredere lerret og forteller sin egen familiehistorie med handling fra Marokko under og etter det franske kolonistyret. Også her skildres kvinner i skvis mellom samfunnets forventinger og egne behov, men friheten de higer etter, virker paradoksalt nok mer innen rekkevidde enn for kvinnene i Slimanis to første romaner.
I Aftenpostens anmeldelse av De andres land våren 2021 skrev anmelder Mari Grydeland: «Romanen kjennes som obligatorisk lesing. I et Europa der flyktninger sørfra fortsatt drukner i Middelhavet, har vi en plikt til å lære mer for å forstå vår del av historien. Hvis jeg kan underholdes samtidig, er det bare å ta på lesebrillene.»
Ved siden av forfattervirksomheten har Slimani siden 2017 representert president Emmanuel Macron som ambassadør for organisasjonen La Francophonie. Der arbeider hun for å fremme mangfoldet i det franske språket i verdens fransktalende land. Slimani er en aktiv feminist og samfunnsdebattant og har grunnlagt et kollektiv som kjemper for kvinners rett til å ta abort og for avkriminalisering av homofili i Marokko.
Leïla Slimani har vunnet en rekke priser for sitt forfatterskap og samfunnsengasjement. I tillegg til Goncourt-prisen har hun mottatt den marokkanske Mamounia-prisen, Le Grand Prix des Lectrices Elle og Simone de Beauvoir-prisen for sitt engasjement for kvinners rettigheter.
Lenker
Titler i salg
Kategori
Format
Språk
Serier
Anmeldelser
«Leïla Slimani har vunnet den prestisjetunge Goncourt-prisen med en kresen, liten thriller som aldri lar oss være i tvil om løsningen. Det lille barnet er dødt - på bare sekunder - får vi vite fra første stund, men spørsmålet er ikke hvem, men langt mer hvorfor. Og for en hvit middelklasse som tidvis drømmer om en au pair eller dagmamma er dette en utforskning av forskjellssamfunnet, kulturforskjeller og hvordan det å stole på noen kan utløse det tilnærmet verste marerittet.»
Jarle Natland, Hamar Arbeiderblad om Vuggesang«Vuggesang er en gjennomtrengende thriller som etterlater et fysisk ubehag - og undertegnede var satt ut i flere dager etter siste setning.
Vuggesang kan fort stående som årets nifseste og mest urovekkende leseopplevelse.»
«En intens roman som på finurlig vis avdekker avgrunnen mellom herskap og tjenere i det moderne klassesamfunnet.
Leïla Slimani har med Vuggesang skrevet en dypt original og skremmende roman om tiden vi lever i, kamuflert som en psykoligsk thriller.»
«Denne prisvinnende romanen har en sjokkartet virkning. (...) Slimanis følsomme, direkte og jordnære språk kommer til sin fulle rett i Thomas Lundbos finstemte oversettelse. Språket skaper en nervøs uro under den tilsynelatende barnevennlige overflaten.»
Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende om VuggesangLeïla Slimani har vunnet den prestisjetunge Goncourt-prisen med en kresen, liten thriller som aldri lar oss være i tvil om løsningen. Det lille barnet er dødt - på bare sekunder - får vi vite fra første stund, men spørsmålet er ikke hvem, men langt mer hvorfor. Og for en hvit middelklasse som tidvis drømmer om en au pair eller dagmamma er dette en utforskning av forskjellssamfunnet, kulturforskjeller og hvordan det å stole på noen kan utløse det tilnærmet verste marerittet.
Jarle Natland, Hamar Arbeiderblad om Vuggesang« Vuggesang er en gjennomtrengende thriller som etterlater et fysisk ubehag - og undertegnede var satt ut i flere dager etter siste setning.
Vuggesang kan fort bli stående som årets nifseste og mest urovekkende leseopplevelse.»
«En intens roman som på finurlig vis avdekker avgrunnen mellom herskap og tjenere i det moderne klassesamfunnet.
Leïla Slimani har med Vuggesang skrevet en dypt original og skremmende roman om tiden vi lever i,
kamuflert som en psykoligsk thriller.»
« Vuggesang er et briljant eksempel på at selve forbrytelsen langt fra er det viktigste elementet å fokusere på. Det essensielle er motivet, drivkreftene som leder opp til ugjerningen.»
Pål Gerhard Olsen, Aftenposten om Vuggesang« Denne prisvinnende romanen har en sjokkartet virkning. (...)
Slimanis følsomme, direkte og jordnære språk kommer til sin fulle rett i Thomas Lundbos finstemte oversettelse. Språket skaper en nervøs uro under den tilsynelatende barnevennlige overflaten.»
Karakter: 5/6